SME

Nové autobusy vraj zdržala administratíva

Bratislava by mala pocítiť čiastočnú obnovu vozového parku. Vymenené majú byť autobusy na nosných linkách. Klimatizovaná je len časť.

Mesto kúpilo 40 autobusov od českého výrobcu SOR Libavy a deväť autobusov Mercedes-Capacity.Mesto kúpilo 40 autobusov od českého výrobcu SOR Libavy a deväť autobusov Mercedes-Capacity. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dnes začali v uliciach jazdiť dlho meškajúce nové kĺbové autobusy. Namiesto pôvodne plánovaných 240 ich dopravný podnik zakúpil 49. Ide o deväť veľkokapacitných nízkopodlažných autobusov Mercedes CapaCity a 40 značky Sor.

Na otázku, prečo zaradenie nových autobusov do siete MHD trvalo tak dlho, hoci vozidlá už dva mesiace stáli vo vozovni, hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že išlo o administratívno-technické doladenie ich dodávky. Dopravný podnik vraj hľadal aj vhodnú formu financovania vozidiel.

Za 49 autobusov zaplatil 15,780 milióna eur. Dopravca ich podľa Kaveckého hradil z úveru na osem rokov. „Ide o štandardnú formu, ktorá nezaťaží rozpočet,“ tvrdí hovorca.

bus_res.jpg

Nízkopodlažný autobus značky Mercedes odvezie 186 cestujúcich.

FOTO - ARCHÍV SME

interier_res.jpg

Klimatizácia len niekde

Nové autobusy nasadzuje dopravný podnik najmä na nosné linky – hovorca uviedol autobusy číslo 83, 93, 95, 98, 63, 96, 21 a 68. Hoci jazdia len od dnešného dňa, medzi cestujúcimi sa už objavila kritika na chýbajúcu klimatizáciu.

Pred zakúpením vozidiel dopravný podnik totiž propagoval chladnejšiu MHD. Plne klimatizovaných je deväť Mercedesov, niektoré Sory podľa Kaveckého klimatizáciu majú a niektoré nie.

Dôvodom jej chýbania sú vraj náklady. „Autobusy majú potom výrazne vyššiu spotrebu,“ vraví hovorca.

„Predražilo by to prevádzku.“ Kavecký zároveň upozornil, že niektoré z liniek majú zastávky priveľmi nahusto, čím autobus často stojí a otvára dvere. V lete je v MHD teplejšie nielen pre vyššie teploty, ale aj pre redší prázdninový grafikon, ktorý začal platiť minulý týždeň. Spoje jazdia menej, v špičke sú plné.

Z 250 ostalo 49

Dopravný podnik hovoril pôvodne o masívnej obnove vozového parku. Nakúpiť chcel 240 kĺbových vozidiel. Úrad pre verejné obstarávanie však pre porušenie zákona megatender zrušil a dopravný podnik ho nahradil tromi menšími. Plánovaný počet autobusov sa tak nakoniec znížil len na 49. Kavecký priznáva, že dopravný podnik by potreboval ďalšie nové spoje. „V tomto segmente sú prestarnuté.“

Dôvodom zredukovania nákupu nových vozidiel je znížený rozpočet spoločnosti. Tretí tender preto dopravný podnik ani vôbec nevypísal.

Nákup autobusov trval dlho

  • február 2009 – Úrad pre verejné obstarávanie zrušil pre poručenie zákona megatender na 240 kĺbových autobusov
  • apríl 2009 – megatender nahradili tromi menšími súťažami
  • február 2010 – prvý zakúpený kĺbový autobus v uliciach
  • 6. júl 2010 – zaradenie 49 nových autobusov do premávky


Prečo zrušili megatender

  • Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zistil porušenie zákona, ktoré mohlo mať zásadný vplyv na výsledok tendra.
  • ÚVO konštatoval, že súťažné podklady neobsahovali jasný a úplný opis predmetu zákazky.
  • Dopravný podnik nariadil obhliadku, pričom pozvánky na ňu niektorým uchádzačom prišli až po jej uskutočnení.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 143
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 14 918
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 991
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 594
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 487
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 996
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg (vpredu v strede), švédsky premiér Ulf Kristersson (vpredu vpravo) a švédska korunná princezná Viktória (vpredu vľavo) pózujú pri príležitosti pristúpenia Švédska do NATO.

Uplynulo 20 rokov od vstupu Slovenska do NATO.


a 1 ďalší
Medveď hnedý.

Stratené dokumenty hovorili o zastrelení medvedice s hmotnosťou 67,9 kg.


Michal Wiezik
Ekológ a ochranár Erik Baláž.

Pochybuje, že odstrelili medveďa z Liptovského Mikuláša.


Juraj Slafkovský oslavuje gól.

Zaznamenal svoj 41. bod v sezóne.


TASR a 1 ďalší
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 718
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 667
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 470
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 372
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 298
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 936
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu