BRATISLAVA. Dnes začali v uliciach jazdiť dlho meškajúce nové kĺbové autobusy. Namiesto pôvodne plánovaných 240 ich dopravný podnik zakúpil 49. Ide o deväť veľkokapacitných nízkopodlažných autobusov Mercedes CapaCity a 40 značky Sor.
Na otázku, prečo zaradenie nových autobusov do siete MHD trvalo tak dlho, hoci vozidlá už dva mesiace stáli vo vozovni, hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že išlo o administratívno-technické doladenie ich dodávky. Dopravný podnik vraj hľadal aj vhodnú formu financovania vozidiel.
Za 49 autobusov zaplatil 15,780 milióna eur. Dopravca ich podľa Kaveckého hradil z úveru na osem rokov. „Ide o štandardnú formu, ktorá nezaťaží rozpočet,“ tvrdí hovorca.
Nízkopodlažný autobus značky Mercedes odvezie 186 cestujúcich.
FOTO - ARCHÍV SME
Klimatizácia len niekde
Nové autobusy nasadzuje dopravný podnik najmä na nosné linky – hovorca uviedol autobusy číslo 83, 93, 95, 98, 63, 96, 21 a 68. Hoci jazdia len od dnešného dňa, medzi cestujúcimi sa už objavila kritika na chýbajúcu klimatizáciu.
Pred zakúpením vozidiel dopravný podnik totiž propagoval chladnejšiu MHD. Plne klimatizovaných je deväť Mercedesov, niektoré Sory podľa Kaveckého klimatizáciu majú a niektoré nie.
Dôvodom jej chýbania sú vraj náklady. „Autobusy majú potom výrazne vyššiu spotrebu,“ vraví hovorca.
„Predražilo by to prevádzku.“ Kavecký zároveň upozornil, že niektoré z liniek majú zastávky priveľmi nahusto, čím autobus často stojí a otvára dvere. V lete je v MHD teplejšie nielen pre vyššie teploty, ale aj pre redší prázdninový grafikon, ktorý začal platiť minulý týždeň. Spoje jazdia menej, v špičke sú plné.
Z 250 ostalo 49
Dopravný podnik hovoril pôvodne o masívnej obnove vozového parku. Nakúpiť chcel 240 kĺbových vozidiel. Úrad pre verejné obstarávanie však pre porušenie zákona megatender zrušil a dopravný podnik ho nahradil tromi menšími. Plánovaný počet autobusov sa tak nakoniec znížil len na 49. Kavecký priznáva, že dopravný podnik by potreboval ďalšie nové spoje. „V tomto segmente sú prestarnuté.“
Dôvodom zredukovania nákupu nových vozidiel je znížený rozpočet spoločnosti. Tretí tender preto dopravný podnik ani vôbec nevypísal.
Nákup autobusov trval dlho
február 2009 – Úrad pre verejné obstarávanie zrušil pre poručenie zákona megatender na 240 kĺbových autobusov
apríl 2009 – megatender nahradili tromi menšími súťažami
február 2010 – prvý zakúpený kĺbový autobus v uliciach
6. júl 2010 – zaradenie 49 nových autobusov do premávky
Prečo zrušili megatender
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zistil porušenie zákona, ktoré mohlo mať zásadný vplyv na výsledok tendra.
ÚVO konštatoval, že súťažné podklady neobsahovali jasný a úplný opis predmetu zákazky.
Dopravný podnik nariadil obhliadku, pričom pozvánky na ňu niektorým uchádzačom prišli až po jej uskutočnení.