SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Nové autobusy vraj zdržala administratíva

Bratislava by mala pocítiť čiastočnú obnovu vozového parku. Vymenené majú byť autobusy na nosných linkách. Klimatizovaná je len časť.

Mesto kúpilo 40 autobusov od českého výrobcu SOR Libavy a deväť autobusov Mercedes-Capacity.Mesto kúpilo 40 autobusov od českého výrobcu SOR Libavy a deväť autobusov Mercedes-Capacity. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dnes začali v uliciach jazdiť dlho meškajúce nové kĺbové autobusy. Namiesto pôvodne plánovaných 240 ich dopravný podnik zakúpil 49. Ide o deväť veľkokapacitných nízkopodlažných autobusov Mercedes CapaCity a 40 značky Sor.

Na otázku, prečo zaradenie nových autobusov do siete MHD trvalo tak dlho, hoci vozidlá už dva mesiace stáli vo vozovni, hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že išlo o administratívno-technické doladenie ich dodávky. Dopravný podnik vraj hľadal aj vhodnú formu financovania vozidiel.

Za 49 autobusov zaplatil 15,780 milióna eur. Dopravca ich podľa Kaveckého hradil z úveru na osem rokov. „Ide o štandardnú formu, ktorá nezaťaží rozpočet,“ tvrdí hovorca.

bus_res.jpg

Nízkopodlažný autobus značky Mercedes odvezie 186 cestujúcich.

FOTO - ARCHÍV SME

interier_res.jpg

Klimatizácia len niekde

Nové autobusy nasadzuje dopravný podnik najmä na nosné linky – hovorca uviedol autobusy číslo 83, 93, 95, 98, 63, 96, 21 a 68. Hoci jazdia len od dnešného dňa, medzi cestujúcimi sa už objavila kritika na chýbajúcu klimatizáciu.

Pred zakúpením vozidiel dopravný podnik totiž propagoval chladnejšiu MHD. Plne klimatizovaných je deväť Mercedesov, niektoré Sory podľa Kaveckého klimatizáciu majú a niektoré nie.

Dôvodom jej chýbania sú vraj náklady. „Autobusy majú potom výrazne vyššiu spotrebu,“ vraví hovorca.

„Predražilo by to prevádzku.“ Kavecký zároveň upozornil, že niektoré z liniek majú zastávky priveľmi nahusto, čím autobus často stojí a otvára dvere. V lete je v MHD teplejšie nielen pre vyššie teploty, ale aj pre redší prázdninový grafikon, ktorý začal platiť minulý týždeň. Spoje jazdia menej, v špičke sú plné.

Z 250 ostalo 49

Dopravný podnik hovoril pôvodne o masívnej obnove vozového parku. Nakúpiť chcel 240 kĺbových vozidiel. Úrad pre verejné obstarávanie však pre porušenie zákona megatender zrušil a dopravný podnik ho nahradil tromi menšími. Plánovaný počet autobusov sa tak nakoniec znížil len na 49. Kavecký priznáva, že dopravný podnik by potreboval ďalšie nové spoje. „V tomto segmente sú prestarnuté.“

Dôvodom zredukovania nákupu nových vozidiel je znížený rozpočet spoločnosti. Tretí tender preto dopravný podnik ani vôbec nevypísal.

Nákup autobusov trval dlho

  • február 2009 – Úrad pre verejné obstarávanie zrušil pre poručenie zákona megatender na 240 kĺbových autobusov
  • apríl 2009 – megatender nahradili tromi menšími súťažami
  • február 2010 – prvý zakúpený kĺbový autobus v uliciach
  • 6. júl 2010 – zaradenie 49 nových autobusov do premávky


Prečo zrušili megatender

  • Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zistil porušenie zákona, ktoré mohlo mať zásadný vplyv na výsledok tendra.
  • ÚVO konštatoval, že súťažné podklady neobsahovali jasný a úplný opis predmetu zákazky.
  • Dopravný podnik nariadil obhliadku, pričom pozvánky na ňu niektorým uchádzačom prišli až po jej uskutočnení.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 920
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 810
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 072
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 540
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 5 346
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 141
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 676
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 369
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 483
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 10 724
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 242
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 679
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 016
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 441
  8. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová 3 045
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu