SME

Na cyklomost cez Moravu schválili 2,3 milióna eur

Začiatok výstavby mosta medzi Devínskou Novou Vsou a Schlosshofom sa plánuje na september.

Cyklomost bude dlhý 955 metrov, mostná konštrukcia bude merať 525 metrov so šírkou štyri metre.Cyklomost bude dlhý 955 metrov, mostná konštrukcia bude merať 525 metrov so šírkou štyri metre. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA - BSK)

DEVÍNSKA NOVÁ VES. Projekt cyklomosta cez rieku Moravu schválil Monitorovací výbor Programu cezhraničnej spolupráce SR - Rakúsko na minulotýždňovom zasadnutí. Rovnako aj finančné prostriedky z európskych fondov. Informovali o tom župan Pavol Frešo a starosta Devínskej Novej Vsi Vladimír Mráz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Most medzi Devínskou Novou Vsou a obcou Schlosshof bude určený pre cyklistov, peších a pre záchrannú službu.
Stavebné povolenie na výstavbu cyklomosta je už podľa Mráza právoplatné. V súčasnosti prebieha verejná súťaž na dodávateľa stavby. S výstavbou sa plánuje začať v septembri.

SkryťVypnúť reklamu

Rozpočet na výstavbu predstavuje vyše 5,4 milióna eur, ktoré budú rozdelené medzi Slovensko a Rakúsko v pomere približne 53 ku 47 percentám. „Župa a mesto by na projekt doplatili asi po 300 000 eur," upresnil župan Pavol Frešo.

40 kilometrov cez rieku

Keď dnes obyvatelia Devínskej Novej Vsi chcú ísť k susedom, musia prejsť vyše 40 kilometrov. Najbližší most na druhú stranu rieky je až v centre - Most Lafranconi cez Dunaj. Jediný most medzi Rakúskom a Záhorím je dnes v obci Moravský Svätý Ján až na česko­-rakúsko­-slovenskom pomedzí.

História si pamätá spolu 24 mostov cez Moravu. Tým, ktorý sa dnes má stavať „nanovo", naposledy prešli nemeckí vojaci v roku 1945, potom ho vyhodili do vzduchu.

Mária Terézia

Zvyšky stavby sa zachovali na oboch stranách rieky. V Rakúsku stoja fragmenty tehlového oblúka na kamenných pilieroch a od neho cestný nájazd k zámku Schlosshof. U nás za prvej republiky prerušili mostné teleso stavbou bunkra na ochranu pohraničia. Zvyšok nájazdu bol často zaplavovaný a postupne zarástol.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný most okrem vojsk však pravidelne ničili aj povodne. V roku 1771 ho napríklad dala obnoviť Mária Terézia, aby sa cezeň mohla voziť do Bratislavy.

Most majú slávnostne otvoriť o rok. Slovenská strana má naň zohnať 3,2 milióna eur, veľká časť pôjde z eurofondov. Druhý plánovaný most medzi Záhorskou Vsou a rakúskym Angernom bude drahší, o výstavbe rozhodnú župní poslanci.

Autor: dot

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 332
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 084
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 663
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 895
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 904
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 290
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 997
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 222
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 854
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 189
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu