SME

Bratislavskému Starému mostu hrozí, že sa zrúti

Stav mosta sa naďalej zhoršuje. Môže sa aj zrútiť. Je možné, že hararijný stav mosta spôsobí obmedzenie plavby po Dunaji.

(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Kým v máji bolo vychýlenie mosta 16 milimetrov, teraz je to už o ďalších šesť viac. Nie je vylúčené, že zhoršenie spôsobil aj náraz rakúskeho remorkéra začiatkom mája.

STARÉ MESTO. Starý Most je na tom horšie ako sa predpokladalo. Ako oznámila dnes ráno spoločnosť Metro, ktorá most rekonštruuje, je v 7. stupni poškodenia zo 7. Nedávno v rozhovore pre SME povedal riaditeľ spoločnosti Vladimír Kovalčík, že siedmy stupeň znamená, že most sa zrúti.

„Správanie materiálu pri takomto poškodení a únave materiálu sa nedá predpokladať. Kým pri šestke sa špekulovalo, že by sa sem vrátili chodci, teraz je jasné, že to nie je možné. Hrozí rélane zrútenie," povedala hovorkyňa Metra Jana Murínová.

Za mesiac ďalších 6 mm

Ako povedala hovorkyňa, správu vedia odvčera, minulý víkend sa na moste totiž robili ďalšie merania. Dôvodom je neustále sledovanie stavu mosta. Ďalšie meranie bude nasledujúce týždeň, aby sa zistilo, či odstránenie 120 ton asfaltu a 12 ton váhadla pomohlo zastaviť klesanie mosta.

IMG_8390_res.jpgFOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Z výsledkov najnovších meraní vyplynulo, že most nad štvrtým pilierom od Starého Mesta klesol ešte o ďalších šesť milimetrov. V máji Metro informovalo, že most je v havarijnom stave, na moste vtedy namerali pokles o 16 milimetrov. Za mesiac sa však stav ešte zhoršil, napriek tomu, že z neho okamžite vylúčili aj MHD aj chodcov či cyklistov.

Výsledky expertízy oznámia aj Plavebnej správe, nie je vylúčené, že dôjde k zastaveniu plavby na Dunaji.

Most je bez asfaltu

Od minulého týždňa je Starý most už bez asfaltu. Po tom, ako sa v máji zistil jeho havarijný stav (šiesty stupeň poškodenia zo siedmich), Metro začalo s jeho odľahčovaním. Odstránilo sa váhadlo, teraz by sa mala začať dávať dole mostovka z betónu. Tá je už v takom zlom stave, že na viacerých miestach z nej vypadli do vody kusy betónu.

Kovalčík v minulosti vysvetlil, že za zlý stav mosta môže najmä jeho vek, ale aj kombinácia oceľovej konštrukcie a betónovej mostovky. Predtým bolo na moste drevo, ktoré je ľahšie, v roku 1984 ale pri rekonštrukcii mosta vymenili drevo za betón.

Čo je siedmy stupeň

  • Stupne od jedna do päť sú stupňami poškodenia podľa miery korózie. Pri stupňoch šesť a sedem sa započítava do poškodenia už únava materiálu.
  • Sedmička znamená, že životnosť mostu je na minime, teda na nule.
  • Stupnica poškodenia je pre každú stavbu individuálna.

„V tomto prípade betón nemá svoju prirodzenú pružnosť, prenáša všetko priamo na konštrukciu. Pôsobí nárazom, nie tlakom. Navyše sa tu nejazdilo predpísanou 30-tkou. Medzi dvoma poľami mosta autobus pôsobil ako obrovské kladivo," povedal Kovalčík. Mostu zrejme poškodila aj dlhá zima.

Z posudku

Výsledky merania ešte nie sú definitívne. „Týkajú sa konštrukcie, ktorú je vidieť," povedala Murínová. Aký je stav zvyšku mosta bude jasné, keď sa celý odkryje.

Okrem poklesu cestnej časti nad štvrtým pilierom ešte posudok určil, že posúva sa aj samotný pilier. Posunul sa horizontálne o päť centimetrov. To môže byť dôsledkom nárazu rakúskeho remorkéra 5. mája. Statika piliera síce nebola narušená, ale treba ešte ďalšie merania.

Hoci je stav vážny, Metro nepredpokladá, že dôjde k zrúteniu mosta. „Naopak, veríme, že opatrenia na odľahčenie mosta pomôžu zastaviť jeho pokles. Most je v takom stave, že nie je možné presne predpovedať či vypočítať jeho správanie," oznámila hovorkyňa. Robotníci tu aj naďalej môžu pracovať, prešli školením a dodržiavajú bezpečnostné opatrenia.

Most čaká rekonštrukcia, rozoberať by sa mohol začať na jeseň.

stary_res.JPG

Foto - METRO

Z posudku

Merania a skúšky opätovne preukázali poklesy oceľovej konštrukcie nad štvrtým pilierom zo staromestskej strany, a to od posledného merania pred mesiacom až o 6 milimetrov. „Zaregistrované zvislé poklesy nadmerne zvýšili aj vertikálne deformácie priľahlých oceľových polí mostnej konštrukcie cestnej časti Starého mosta," konštatuje posudok. Navyše, posuny sú na obidvoch pozdĺžnych okrajoch rôzne, čo vedie k dodatočným torzným namáhaniam oceľových nosných konštrukcií. Súčasne boli zaregistrované aj celkom nové horizontálne posuny piliera číslo 4, a to 5 centimetrov.

Odborný posudok na záver konštatuje, že „deformačná situácia oceľovej nosnej konštrukcie Starého mosta je diagnostikovaná globálnym siedmym stupňom poškodenia, čo vedie k okamžitému vyhláseniu jej havarijného stavu". Posudok preto odporúča bezodkladne projektovo ošetriť stav mostnej konštrukcie a pilierov a následne vykonať všetky potrebné sanačné opatrenia. Potvrdila sa tak správnosť krokov spoločnosti METRO Bratislava aj v oblasti vylúčenia chodcov zo Starého mosta z dôvodu ich bezpečnosti.

Pozrite si video z mája:

mostik_res.JPG

korozia_res.JPG

Foto - METRO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 694
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 329
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 12 357
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 666
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 981
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 613
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 366
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 998
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 455
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 330
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 231
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 327
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 640
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu