SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Letisko stavia, očakáva milióny pasažierov

Finišujú práce na novom termináli letiska. Hotový má byť už o necelý mesiac. Pasažieri musia strpieť stavenisko.

Nový terminál majú odovzdať do prevádzky 7. júna.Nový terminál majú odovzdať do prevádzky 7. júna. (Zdroj: SME - DOROTA KRÁKOVÁ)

BRATISLAVA. Letisko M. R. Štefánika sa po rokoch rozrastie a zvýši svoju kapacitu. Stať by sa tak malo už túto sezónu. Nový letiskový terminál s kapacitou vyššou o 1,5 milióna pasažierov ročne by sa mal otvárať už o necelý mesiac, 7. júna.

Z veľkej väčšiny štátom financovaná stavba tak bude hotová ešte pred parlamentnými voľbami.

Stavia sa rýchlo, ak sa dodržia termíny, bude to spolu asi 70 týždňov.

Už sadia

"Termíny stíhame, robia sa posledné práce a nechávame priestor aj na upratovanie. Teraz sa už sadí zeleň," povedal architekt Boris Schultz z ateliéru Milieu Architect, ktrorý má na starosti interiér.

Ako povedala hovorkyňa letiska Dana Madunická, prevádzka by mala byť spočiatku skúšobná. "S tým, že v letných mesiacoch jún a začiatok júla budú z nového terminálu postupne vybavované všetky charterové a pravidelné lety," dodala.

Potom, ako sa budova odskúša, by sa malo začať s búraním starého terminálu, s kapacitou dva milióny pasažierov ročne. Stavba má už najmenej 40 rokov, stavali ho v rokoch 1951 - 1970 v rámci druhej etapy výstavby letiska.

Po tom, ako sa zbúra stará odletová hala sa zase začne s výstavbou. To, čo bude už od leta slúžiť ako nový odletový terminál je len polovica stavby. "Bude tu zrkadlovo postavená druhá budova, potom sa prepoja. Každá bude mať inú funkciu. To by malo byť dokončené asi o dva roky," hovorí Schulz so svojím kolegom Richardom Balážim.

Kapacita letiska potom bude päť miliónov cestujúcich ročne.

"Starý terminál už nestíhal. Nový sa stavia na 30 alebo 40 rokov a zažije ešte tri takéto krízy. Lietať sa bude vždy. A je to aj o imidži krajiny," hovoria architekti.

interior_res.jpgŠtefánik

Nový terminál bude podľa architektov všetkým pripomínať človeka, ktorý je s letectvom u nás spojený - Štefánika.

"Máme výhodu, že máme jednu z ústredných postáv - Štefánika, ktorý bol zároveň letec. Všade v interiéri je prítomná jeho osoba a letectvo jeho doby. V termináli sú plachtové konštrukcie, pripomínajúce jeho lietadlo, ale bude tu aj kópia lietadla samotného. Toho, na ktorom havaroval, v mierke 1:1," hovorí Schultz.

Zostrojili ho podľa originálnych plánov, do odletovej haly sa ale kolos dostane až po prázdninách.

Architektúra budovy samotnej tiež pripomína obrovský stroj. "Je to celé veľmi presvetlené a vzdušné. Dominantné sú oceľové väzníky, je to celé postavené na kontraste ťažkej kovovej konštrukcie a jemného modelu lietadla," hovorí Baláži.

Ako v shopping centre

Novinkou bude aj funkčné usporiadanie terminálu, prispôsobené moderným trendom.

"Jednotlivé brány - gates - mali byť oddelené, no my sme to spravili tak, ako je to teraz na všetkých moderných letiskách, že budú spojené aj s reštauráciou. Človek keď čaká na lietadlo dve hodiny, nie je zavretý v tom priestore, ale môže sedieť na káve a nakupovať do poslednej chvíle. To je komfort," hovorí Schultz.

Bude to aj dobré pre orientáciu. "Terminál sa stáva takým malým shopping centrom. Z každého bodu terminálu pasažier vidí, čo kde je. Je to také centrálne námestie."

airport_res.jpg

Terminál bude bezbariérový, nevidiaci si ale budú musieť počkať na druhú fázu, ktorá má byť dokončená zhruba o dva roky. Vtedy sa urobia značky pre nevidiacich, takže nebudú potrebovať asistenčnú službu, ktorá môže byť podľa Schultza ponižujúca. "Bežne vás značky privedú k nejakému tlačidlu a tam si vás vyzdvihnú. Tu budú všetky tie značky a nevidiaci sa dostane sám aj k check-inu, aj hore. Zorientuje sa sám, navyše tu bude aj mapa v Braillovom písme."

Výstavbou nového terminálu sa podľa letiska nezlepší len preprava samotných cestujúcich, ale napríklad aj vybavenie letiska. Už teraz sa zvýšila kapacita parkoviska oproti obdobiu spred troch rokov o dvojnásobok miest. Teraz je tu 970 miest, parkovanie je platené. Pribudnúť má aj veľkokapacitný parkovací dom.

140520102751_res.jpg

Na čo sa pripravte
  • Parkovanie je v týchto dňoch na letisku spojené s chaosom.
  • Upravujú ho viaceré dočasné značky, nie vždy je na prvý pohľad jasné, ktoré značenie platí.
  • Ak nemôžete auto len pristaviť, ale musíte čakať, odporúča sa parkovať na vyhradených miestach a neimprovizovať. Na mieste často hliadkujú policajti.
  • Prvých 15 minút parkovania je zadarmo, za hodinu zaplatíte 1,70 eura.
  • Auto treba nechať na parkovisku, ku ktorému naviguje až druhá tabuľa vľavo. Prvé parkovisko je vyhradené pre autá z požičovní.
  • Ak netrafíte na prvýkrát, pred novým terminálom vás to vyhodí na kruhový objazd, z neho sa však nemôžete otočiť a vrátiť sa, takže budete pokračovať okolo starého terminálu a za letiskom odbočíte vľavo, naspäť.
  • Parkovisko pri východe z letiska je síce značené, ale prvá odbočka naň je uzavretá zákazom, dostanete sa sem až pri druhej odbočke.
  • Kasa na zaplatenie parkovného nie je pri každej rampe, zaplatiť teda treba ešte pred odchodom.
Dorota Kráková
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 920
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 810
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 072
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 540
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 5 346
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 141
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 676
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 369
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 483
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 10 724
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 242
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 679
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 016
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 441
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 357
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu