SME

Letisko stavia, očakáva milióny pasažierov

Finišujú práce na novom termináli letiska. Hotový má byť už o necelý mesiac. Pasažieri musia strpieť stavenisko.

Nový terminál majú odovzdať do prevádzky 7. júna.Nový terminál majú odovzdať do prevádzky 7. júna. (Zdroj: SME - DOROTA KRÁKOVÁ)

BRATISLAVA. Letisko M. R. Štefánika sa po rokoch rozrastie a zvýši svoju kapacitu. Stať by sa tak malo už túto sezónu. Nový letiskový terminál s kapacitou vyššou o 1,5 milióna pasažierov ročne by sa mal otvárať už o necelý mesiac, 7. júna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z veľkej väčšiny štátom financovaná stavba tak bude hotová ešte pred parlamentnými voľbami.

Stavia sa rýchlo, ak sa dodržia termíny, bude to spolu asi 70 týždňov.

Už sadia

"Termíny stíhame, robia sa posledné práce a nechávame priestor aj na upratovanie. Teraz sa už sadí zeleň," povedal architekt Boris Schultz z ateliéru Milieu Architect, ktrorý má na starosti interiér.

SkryťVypnúť reklamu

Ako povedala hovorkyňa letiska Dana Madunická, prevádzka by mala byť spočiatku skúšobná. "S tým, že v letných mesiacoch jún a začiatok júla budú z nového terminálu postupne vybavované všetky charterové a pravidelné lety," dodala.

Potom, ako sa budova odskúša, by sa malo začať s búraním starého terminálu, s kapacitou dva milióny pasažierov ročne. Stavba má už najmenej 40 rokov, stavali ho v rokoch 1951 - 1970 v rámci druhej etapy výstavby letiska.

Po tom, ako sa zbúra stará odletová hala sa zase začne s výstavbou. To, čo bude už od leta slúžiť ako nový odletový terminál je len polovica stavby. "Bude tu zrkadlovo postavená druhá budova, potom sa prepoja. Každá bude mať inú funkciu. To by malo byť dokončené asi o dva roky," hovorí Schulz so svojím kolegom Richardom Balážim.

SkryťVypnúť reklamu

Kapacita letiska potom bude päť miliónov cestujúcich ročne.

"Starý terminál už nestíhal. Nový sa stavia na 30 alebo 40 rokov a zažije ešte tri takéto krízy. Lietať sa bude vždy. A je to aj o imidži krajiny," hovoria architekti.

Štefánik

Nový terminál bude podľa architektov všetkým pripomínať človeka, ktorý je s letectvom u nás spojený - Štefánika.

"Máme výhodu, že máme jednu z ústredných postáv - Štefánika, ktorý bol zároveň letec. Všade v interiéri je prítomná jeho osoba a letectvo jeho doby. V termináli sú plachtové konštrukcie, pripomínajúce jeho lietadlo, ale bude tu aj kópia lietadla samotného. Toho, na ktorom havaroval, v mierke 1:1," hovorí Schultz.

Zostrojili ho podľa originálnych plánov, do odletovej haly sa ale kolos dostane až po prázdninách.

SkryťVypnúť reklamu

Architektúra budovy samotnej tiež pripomína obrovský stroj. "Je to celé veľmi presvetlené a vzdušné. Dominantné sú oceľové väzníky, je to celé postavené na kontraste ťažkej kovovej konštrukcie a jemného modelu lietadla," hovorí Baláži.

Ako v shopping centre Novinkou bude aj funkčné usporiadanie terminálu, prispôsobené moderným trendom.

"Jednotlivé brány - gates - mali byť oddelené, no my sme to spravili tak, ako je to teraz na všetkých moderných letiskách, že budú spojené aj s reštauráciou. Človek keď čaká na lietadlo dve hodiny, nie je zavretý v tom priestore, ale môže sedieť na káve a nakupovať do poslednej chvíle. To je komfort," hovorí Schultz.

Bude to aj dobré pre orientáciu. "Terminál sa stáva takým malým shopping centrom. Z každého bodu terminálu pasažier vidí, čo kde je. Je to také centrálne námestie."

Terminál bude bezbariérový, nevidiaci si ale budú musieť počkať na druhú fázu, ktorá má byť dokončená zhruba o dva roky. Vtedy sa urobia značky pre nevidiacich, takže nebudú potrebovať asistenčnú službu, ktorá môže byť podľa Schultza ponižujúca. "Bežne vás značky privedú k nejakému tlačidlu a tam si vás vyzdvihnú. Tu budú všetky tie značky a nevidiaci sa dostane sám aj k check-inu, aj hore. Zorientuje sa sám, navyše tu bude aj mapa v Braillovom písme."

Výstavbou nového terminálu sa podľa letiska nezlepší len preprava samotných cestujúcich, ale napríklad aj vybavenie letiska. Už teraz sa zvýšila kapacita parkoviska oproti obdobiu spred troch rokov o dvojnásobok miest. Teraz je tu 970 miest, parkovanie je platené. Pribudnúť má aj veľkokapacitný parkovací dom.

Na čo sa pripravte

Parkovanie je v týchto dňoch na letisku spojené s chaosom. Upravujú ho viaceré dočasné značky, nie vždy je na prvý pohľad jasné, ktoré značenie platí. Ak nemôžete auto len pristaviť, ale musíte čakať, odporúča sa parkovať na vyhradených miestach a neimprovizovať. Na mieste často hliadkujú policajti. Prvých 15 minút parkovania je zadarmo, za hodinu zaplatíte 1,70 eura. Auto treba nechať na parkovisku, ku ktorému naviguje až druhá tabuľa vľavo. Prvé parkovisko je vyhradené pre autá z požičovní. Ak netrafíte na prvýkrát, pred novým terminálom vás to vyhodí na kruhový objazd, z neho sa však nemôžete otočiť a vrátiť sa, takže budete pokračovať okolo starého terminálu a za letiskom odbočíte vľavo, naspäť. Parkovisko pri východe z letiska je síce značené, ale prvá odbočka naň je uzavretá zákazom, dostanete sa sem až pri druhej odbočke. Kasa na zaplatenie parkovného nie je pri každej rampe, zaplatiť teda treba ešte pred odchodom. Dorota Kráková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 386
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 17 195
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 705
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 379
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 188
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 561
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 876
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 373
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 266
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 736
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 263
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 265
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 867
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 914
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
SkryťZatvoriť reklamu