CHORVÁTSKY GROB. "Starostu a obecné zastupiteľstvo v petícii žiadame, aby sa neschválil návrh územného plánu zóny Triblavina - Park City, pretože nedostatočne zohľadňuje zachovanie vidieckeho rázu obce, nerieši dopravnú infraštruktúru vrátane parkovania a nemá dostatočne vypracovanú koncepciu občianskej vybavenosti a parkovej zelene," uviedol zástupca petičného výboru Peter Bílik.
V rozvojovej oblasti Chorvátskeho Grobu medzi časťami Čierna Voda a Triblavina v okrese Senec by malo vyrásť nové mesto pre 43.500 obyvateľov. Developér zo spoločnosti Grunt, ktorá vlastní väčšinu pozemkov v celkovej rozlohe 193 hektárov, hodlá na zelenej lúke postaviť okolo 15.000 bytových jednotiek vidieckeho i mestského charakteru, od jednopodlažných až po sedempodlažné budovy.
Projekty, pracovne nazvané City s prívlastkami Spark, Old, Park a iné, developér spolu s architektmi a projektantmi už predstavil na verejnom zhromaždení obyvateľov Chorvátskeho Grobu. Vo vecnej diskusii občania nenamietali proti architektonickej vizualizácii nových sídlisk, avšak jednoznačne dali najavo, že výstavba nového mesta je pre danú lokalitu premrštená a vážne naruší vidiecky charakter obce. Developér ich nedokázal presvedčiť hneď v niekoľkých rovinách. Prvou bola predovšetkým budúca dopravná infraštruktúra. Tá sa odvolávala na nultý diaľničný okruh D4 a jeho prepojenie na D1, južný vajnorský obchvat, diaľničnú križovatku na D1 s prípojmi na lokalitu v oblasti Triblavina, rekonštrukciu a rozšírenie starej Cesty na Senec, obchvat cestou II. triedy od Slovenského Grobu až po Bernolákovo a Ivanku pri Dunaji a dokonca aj prímestskou železničnou dopravou zo železničnej stanice vo Vajnoroch. Občania konštatovali, že na všetky tieto investície developér nemá dosah. Obávajú sa, že ak by bolo vydané stavebné rozhodnutie a povolenie na výstavbu nového mesta, naďalej by zostala k dispozícii jediná príjazdová cesta z Vajnôr na Slovenský Grob, ktorá je už v súčasnosti dopravne preťažená.
Obyvatelia bratislavskej mestskej časti Vajnory svoje petičné hárky k výstavbe v Chorvátskom Grobe už odovzdali na Úrade Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). "Pod petíciu sa podpísali stovky ľudí. Nielen obyvatelia Vajnôr, ale aj občania dotknutých okolitých obcí a bratislavských mestských častí," povedal pre TASR vajnorský starosta Ján Mrva.
BSK vydal zamietavé stanovisko k zmene tohto územného plánu. V rozhodnutí predseda BSK Pavol Frešo okrem iného uvádza, že "zmena je v kolízii s rozvojom sídelnej štruktúry, nie je v súlade s pôvodne prezentovaným rozsahom výstavby a nie sú v nej rešpektované podmienky súhlasných stanovísk BSK. Rozsah zástavby je neprípustný bez vecnej a časovej koordinácie bytovej výstavby s dopravnou a ostatnou technickou infraštruktúrou".
Na Čiernej Vode sa už stavia, pričom zástavba už teraz výrazne komplikuje dopravu v tejto oblasti. Lokalita je v smere medzi Bratislavou a Pezinkom dosiaľ sprístupnená prakticky jedinou úzkou cestou, ktorú denne už teraz využíva okolo 20.000 vodičov. Tranzitne prechádza historickým jadrom Vajnôr. Počet potenciálnych obyvateľov v tesnej blízkosti Bratislavy len v lokalite okolo Čiernej Vody, Chorvátskeho a Slovenského Grobu, Svätého Jura a Bernolákova by presiahol 120.000. "To je množstvo na úrovni krajského mesta. Pritom bez riešenia dopravy. Je nevyhnutné najskôr vybudovať nadradenú dopravnú infraštruktúru. Nielen ju namaľovať na papier, ale ju aj v jednotlivých stupňoch projektovej dokumentácie schváliť a vložiť do územného plánu BSK či do siete štátnych ciest," doplnil Mrva.
Vajnory navrhujú, aby sa prednostne postavil výjazd a zjazd na diaľnicu D1 v lokalite Triblavina. Podporným riešením by bol aj dopravný obchvat z Pezinka popri Slovenskom a Chorvátskom Grobe s výjazdom na D1 pri Triblavine. Na akútne riešenie odklonenia a priklonenia súčasnej dopravy do tohto regiónu je už spracovaný projekt východného obchvatu Vajnôr okolo družstva, ktorý má právoplatné územné rozhodnutie.