Občianska iniciatíva Bratislava otvorene upozorňuje na negatívny dopad plánovanej prestavby Predstaničného námestia v Bratislave. Povedala to Ľubica Trubíniová z iniciatívy Bratislava otvorene. Podľa nej nejde len o prestavbu Hlavnej stanice a skultúrnenie celého priestoru, ale o megalomanský projekt, ktorý zasiahne výstavbou najmä územie od Pražskej po Žabotovu ulicu, od Hlavnej stanice až po Štefanovičovu ulicu, cez Námestie slobody až po Hodžovo námestie.
Podľa iniciatívy je to de facto sprivatizovanie a takmer kompletné zastavanie ďalšieho dôležitého verejného priestoru v Bratislave.
"V súčasnosti je tento priestor otvorený pre všetkých, využíva ho športový klub, je tu detské ihrisko, verejná doprava, múzeum a v neposlednom rade aj verejná zeleň, ktorá zlepšuje životné prostredie. Toto všetko by po postavení megakomplexu zmizlo vrátane zelene, ktorú predstavuje skoro 700 stromov a kríkov. Navyše, masívna výstavba v jednom z kľúčových dopravných uzlov na dlhý čas negatívne ovplyvní dopravu nielen v širokom okolí, ale v celej Bratislave," uvádza sa v stanovisku iniciatívy.
Takýto obrovský zásah do štruktúry mesta prekračuje hranice samosprávy a prestavbou takého veľkého mestského priestoru by sa mali zaoberať nielen mesto a mestské časti, ale aj vyšší územný celok, ministerstvá a iné orgány štátu, tvrdia aktivisti.
Občianska iniciatíva preto poslala kompetentným inštitúciám otvorený list s otázkami dôležitými pre verejnosť. "Aby zvážili všetky možné dopady na fungovanie hlavného mesta aj kraja, aby posúdili nutnosť takého obrovského zásahu do infraštruktúry mesta a aby zhodnotili dôveryhodnosť spoločnosti I.P.R. a záruky finančného krytia projektu," uvádza sa v stanovisku občianskej iniciatívy. Spoločnosť I.P.R. prisľúbila stanovisko k problému.
Investícia do projektu Predstaničného námestia si vyžiada prekládku inžinierskych sietí na uliciach Imricha Karvaša, Radlinského, Štefanovičovej, Hodžovom námestí, Štefánikovej, Puškinovej, Šancovej ulici, Námestí slobody, Dobšinského, Smrečianskej, Jelenej a Pionierskej ulici. Nové dopravné riešenie zasiahne aj do komunikácií Pražská, Žabotova, Šancová a Štefanovičova. Električky sa k stanici dostanú podjazdom vybudovaným pod Šancovou ulicou.
Na projekte nového Predstaničného námestia pracuje investor už takmer desať rokov. Budovu hlavnej železničnej stanice v Bratislave by mali zrekonštruovať do pôvodného stavu podľa návrhu architekta Pfaffa z roku 1905. Pribudnúť by mala nová staničná hala, na Predstaničnom námestí by malo vyrásť obchodné centrum, administratívne centrá a hotel. V okolí stanice sa radikálne zmení organizácia dopravy - vzniknúť má nové pripojenie z Pražskej na Žabotovu, zo Žabotovej mimoúrovňovým podjazdom na Štefanovičovu. Tiež by mali vytvoriť centrálny terminál pre električky, autobusy a trolejbusy, pričom električkovú trať premiestnia pod pešiu pasáž.