Dopravca nedostal za tri roky sľúbené peniaze 4,6 milióna eur. Župa hovorí, že najlacnejšie bude mimosúdne vysporiadanie.
BRATISLAVA. Je to jeden z tých nepríjemných prípadov, ktoré na nás počkali od roku 2006 do roku 2009. Tak zhodnotil župan Pavol Frešo (SDKÚ) vyše 4,5 miliónovú sekeru, ktorú má župa voči firme Slovak Lines. Tá má na starosti medzimestskú dopravu v bratislavskom kraji, patrí developerskej firme HB Reavis. Župa si u nej objednáva objem kilometrov v regióne ako výkon vo verejnom záujme a platí jej stratu z tejto činnosti.
Na piatkovom zasadnutí župy sa o dlhu hovorilo.
Pozrite si video z diskusie poslancov. Problém sa riešil ako bod č. 6 rokovania.
Stratu nezaplatili
V rokoch 2006 a 2008 župa dopravcovi nezaplatila sľúbenú stratu, ten ju žaloval. Súd v auguste rozhodol, že župa zaplatí aj úroky z omeškania a súdne trovy. Župa sa odvolala a začala rokovať o dohode mimo súdu. Dopravca oznámil, že nedostal ani platby za rok 2009.
„Je to pokus zachrániť, čo sa dá. Mesačne prichádzame o milión korún na úrokoch," hovorí Ivo Nesrovnal (SDKÚ). Dlh má župa platiť vo ôsmich splátkach.
Nepýta Slovak Lines veľa?
Viacerí poslanci boli proti tomu, čo nakoniec prešlo - spor sa má urovnať mimo súdu.
„Máme pomaly najdrahšiu medzimestskú dopravu, bývalé vedenie neplatením spochybnilo práve tento fakt. Pôvodne naša právnička mala argumenty a chcela tento spor vyhrať. Teraz ste vymenili právnu kanceláriu a tá pripravila analýzu, podľa ktorej sa treba mimosúdne vyrovnať," vyčítal Frešovi Martin Borguľa (Smer).
Podobný názor mal aj Branislav Záhradník (OK), ktorý najprv chcel audit, či si dopravca nepýta od župy priveľa, a Ján Zvonár (Smer). „Je nemysliteľné, aby župa platila 4,6 milióna eur bez súdneho rozhodnutia. Prečo by nám len tak odpúšťali úroky, ak sú si istí, že spor vyhrajú?" pýtal sa. Ako ale povedal Frešo, hoci Bajanov úrad firme neplatil, uzatvoril s ňou spoluprácu na ďalších sedem rokov.
„My by sme tento spor prehrali," povedal František Šebej (OKS) a prirovnal predstavu, že nie, k stavu po „fajčení niečoho zakázaného". "Prečo sme to nepočuli od Smeru minulé zastupiteľstvo? To nevzniklo včera. Predstava, že nejaká právnická kancelária má názor, že tento spor možno vyhrať, mi pripadá ako po vyfajčení niečoho, čo sa nesmie fajčiť. Toto je najlacnejšie riešenie. Keby sme ten spor prehrali, stálo by to oveľa viac."
Bielo-čierny problém
„Odmietam, že by sme to neriešili. Každý mesiac sme mali na stole chtíče SAD-ky, boli neuveriteľné. Medziročný nárast bol 30 percent," povedal bývalý župan Vladimír Bajan. „Tento problém nie je bielo-čierny a vôbec nie je o Bajanovi."
Mimosúdnu dohodu župy pokladá za tunelovanie verejných peňazí.
Borguľa teraz Freša žiada, aby rozhodnutie poslancov nepodpísal. Požiadal o kontrolu Najvyšší kontrolný úrad.
Slovak Lines dohodu víta
Spoločnosť Slovak Lines rozhodnutie poslancov víta. "Vítame, že sa táto otvorená záležitosť z predchádzajúcich rokov doriešila. Dlhé obdobia sme jazdili bez zmluvy a bez príslušných finančných prostriedkov," povedal Peter Sádovský, riaditeľ spoločnosti."O týchto problémoch cestujúci ani netušili, pretože z našej strany bol výkon dopravy 100-percentný."