SME

Parkovanie je problém výstavby i peňazí

Komplikovaná situácia s parkovaním je najvýraznejšia v okolí bizniscentier a veľkých novostavieb.

Takto sa parkuje v Bratislave v okolí nových bizniscentier. Manažéri v oblekoch a pracovníčky v ihličkách zaparkujú, kde sa im podarí a idú cez mláky a blato do práce.Takto sa parkuje v Bratislave v okolí nových bizniscentier. Manažéri v oblekoch a pracovníčky v ihličkách zaparkujú, kde sa im podarí a idú cez mláky a blato do práce. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Problém s nedostatkom parkovacích miest sťažuje silnejúca zástavba územia.

BRATISLAVA. Na nesprávne parkovanie v Bratislave doplatí denne niekoľko desiatok vodičov. Len minulý týždeň zaznamenala mestská polícia podľa hovorcu Petra Plevu v celom meste vyše 1500 priestupkov súvisiacich s parkovaním.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najvýraznejšie sa problémy prejavujú v okolí veľkých bizniscentier. Niektoré z nich totiž poskytujú parkovanie za poplatok, ktorý môže byť až 60 eur, ľudia preto parkujú systémom, nechám auto, kde sa dá. Za prácou pritom denne do Bratislavy prichádzajú v asi 180-tisíc autách. Povedala to hovorkyňa magistrátu Mária Račková.

SkryťVypnúť reklamu

Psychológ Štefan Matula pripomína, že ľudia chcú na parkovaní najmä ušetriť. „Z ekonomického hľadiska by som sa až tak veľmi nečudoval, že priemerný občan je šporovlivý - v dnešnej ekonomickej situácii mu asi nič iné nezostáva."

Autá v blate

Medzi najhoršie lokality patrí okolie autobusovej stanice Mlynské nivy, Plynárenská, v Petržalke je to najmä okolie Digital Parku a pri novej centrále Tatra banky. Hoci stavebník je pri plánovanej výstavbe povinný vybudovať parkovacie miesta, ktorých počet sa presne vypočíta podľa normy, ich počet však často nestačí na pokrytie reálnych potrieb.

„Je to nezodpovednosť magistrátu aj mestských častí," myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský. „Doprava sa nemá riešiť až po kolaudácii. Sú mestá, kde nedovolili výstavbu ďalších budov bez dostatočného počtu parkovacích miest."

SkryťVypnúť reklamu

Drahovský tvrdí, že norma okolo roku 1989 bola na päť bytov jedno parkovacie miesto. Dnes je štandardnou požiadavka na jeden byt jedno parkovacie miesto. Podľa analytika obce namiesto toho, aby rozširovali možnosti parkovania, ich naopak zablokujú. „Existujúce parkoviská, ktoré boli vybudované v rámci komplexnej výstavby, obce predávajú súkromným firmám, čo situáciu zhoršuje."

Ani vyhradené parkovanie nie je riešením, každý si totiž začne obsadzovať dve miesta - jedno v práci a jedno pred domom, môže to viesť k úplnému kolapsu s parkovaním.

MHD verzus osobná doprava

Ideálny podiel individuálnej automobilovej dopravy a mestskej hromadnej dopravy je podľa Drahovského 50 na 50, trend je však taký, aby každá rodina mala auto. MHD vie pomôcť preťaženiu ciest, ale musí byť nezávislá. V mestách ako Praha, Viedeň obyvatelia využívajú vo veľkej miere MHD a auto používajú len na nákupy alebo na cestovanie za športom do iných oblastí, kam nejazdí doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa hlavného architekta Štefana Šlachtu je parkovanie problém celého mesta a treba ho riešiť všeobecne. „Keď sa navrhujú podzemné garáže, všetci sa im bránia. Boli projekty na podzemné garáže na Námestí slobody, na Štúrovom námestí."

V problematických lokalitách Petržalky pripravuje podľa hovorcu Ľubomíra Andrassyho mestská časť novú organizáciu dopravy, aby sa zabránilo parkovaniu na zeleni. „Je problém s parkovaním, nebudeme však tolerovať, ak odparkované vozidlo ohrozuje bezpečnosť dopravy, alebo ak arogantný vodič zastaví krížom cez chodník." Na otázku, či by Petržalčania mali záujem o platené miesta, Andrassy odpovedal, že vlastníci áut budú musieť s takýmto vývojom počítať. „Nemáme peniaze, aby sme vyriešili bezplatné parkovanie pre všetkých."

Psychológ: Môžu za to platy

Parkovanie vo väčších mestách sa stáva pomaly činnosťou porovnateľnou s adrenalínovým športom. Problém má najmenej dve roviny: ekonomickú a urbanistickú, myslí si psychológ Štefan Matula. „Až keď sa naše štátne platy dostanú na úroveň porovnateľnú s príjmom priemerného Rakúšana, potom sa ukáže, či bol problém v našej šporovlivosti." Aj keby sa za parkovanie vyberalo raz toľko ako v súčasnosti, kapacity parkovacích miest v mestách to nerozšíri.

Riešenie je podľa Matulu v dopravnej a ekologickej výchove v školách tak, že človek platením za parkovanie napĺňa pokladnicu, z ktorej sa budú rozširovať možnosti parkovania. Obyčajný občan sa však nedá oklamať, lebo vie, že parkovacími poplatkami napĺňame kasičku toho, kto má parkovací priestor prenajatý. Parkujúci šofér platí relatívne veľkú sumu za niečo, čo má v jeho očiach oveľa menšiu hodnotu.

Michaela Kadvanová

eurovea.jpg_res.jpg

S otvorením Eurovey sa v okolí začali problémy s parkovaním. Aj napriek tomu, že v podzemných garážach sa dá parkovať zadarmo aj tri hodiny, ľudia radšej stoja na chodníkoch.

FOTO SME - DOROTA KRÁKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 985
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 920
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 722
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 381
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 688
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


15
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 6
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


2
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
SkryťZatvoriť reklamu