SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Parkovanie je problém výstavby i peňazí

Komplikovaná situácia s parkovaním je najvýraznejšia v okolí bizniscentier a veľkých novostavieb.

Takto sa parkuje v Bratislave v okolí nových bizniscentier. Manažéri v oblekoch a pracovníčky v ihličkách zaparkujú, kde sa im podarí a idú cez mláky a blato do práce.Takto sa parkuje v Bratislave v okolí nových bizniscentier. Manažéri v oblekoch a pracovníčky v ihličkách zaparkujú, kde sa im podarí a idú cez mláky a blato do práce. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Problém s nedostatkom parkovacích miest sťažuje silnejúca zástavba územia.

BRATISLAVA. Na nesprávne parkovanie v Bratislave doplatí denne niekoľko desiatok vodičov. Len minulý týždeň zaznamenala mestská polícia podľa hovorcu Petra Plevu v celom meste vyše 1500 priestupkov súvisiacich s parkovaním.

Najvýraznejšie sa problémy prejavujú v okolí veľkých bizniscentier. Niektoré z nich totiž poskytujú parkovanie za poplatok, ktorý môže byť až 60 eur, ľudia preto parkujú systémom, nechám auto, kde sa dá. Za prácou pritom denne do Bratislavy prichádzajú v asi 180-tisíc autách. Povedala to hovorkyňa magistrátu Mária Račková.

Psychológ Štefan Matula pripomína, že ľudia chcú na parkovaní najmä ušetriť. „Z ekonomického hľadiska by som sa až tak veľmi nečudoval, že priemerný občan je šporovlivý - v dnešnej ekonomickej situácii mu asi nič iné nezostáva."

Autá v blate

Medzi najhoršie lokality patrí okolie autobusovej stanice Mlynské nivy, Plynárenská, v Petržalke je to najmä okolie Digital Parku a pri novej centrále Tatra banky. Hoci stavebník je pri plánovanej výstavbe povinný vybudovať parkovacie miesta, ktorých počet sa presne vypočíta podľa normy, ich počet však často nestačí na pokrytie reálnych potrieb.

„Je to nezodpovednosť magistrátu aj mestských častí," myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský. „Doprava sa nemá riešiť až po kolaudácii. Sú mestá, kde nedovolili výstavbu ďalších budov bez dostatočného počtu parkovacích miest."

Drahovský tvrdí, že norma okolo roku 1989 bola na päť bytov jedno parkovacie miesto. Dnes je štandardnou požiadavka na jeden byt jedno parkovacie miesto. Podľa analytika obce namiesto toho, aby rozširovali možnosti parkovania, ich naopak zablokujú. „Existujúce parkoviská, ktoré boli vybudované v rámci komplexnej výstavby, obce predávajú súkromným firmám, čo situáciu zhoršuje."

Ani vyhradené parkovanie nie je riešením, každý si totiž začne obsadzovať dve miesta - jedno v práci a jedno pred domom, môže to viesť k úplnému kolapsu s parkovaním.

MHD verzus osobná doprava

Ideálny podiel individuálnej automobilovej dopravy a mestskej hromadnej dopravy je podľa Drahovského 50 na 50, trend je však taký, aby každá rodina mala auto. MHD vie pomôcť preťaženiu ciest, ale musí byť nezávislá. V mestách ako Praha, Viedeň obyvatelia využívajú vo veľkej miere MHD a auto používajú len na nákupy alebo na cestovanie za športom do iných oblastí, kam nejazdí doprava.

Podľa hlavného architekta Štefana Šlachtu je parkovanie problém celého mesta a treba ho riešiť všeobecne. „Keď sa navrhujú podzemné garáže, všetci sa im bránia. Boli projekty na podzemné garáže na Námestí slobody, na Štúrovom námestí."

V problematických lokalitách Petržalky pripravuje podľa hovorcu Ľubomíra Andrassyho mestská časť novú organizáciu dopravy, aby sa zabránilo parkovaniu na zeleni. „Je problém s parkovaním, nebudeme však tolerovať, ak odparkované vozidlo ohrozuje bezpečnosť dopravy, alebo ak arogantný vodič zastaví krížom cez chodník." Na otázku, či by Petržalčania mali záujem o platené miesta, Andrassy odpovedal, že vlastníci áut budú musieť s takýmto vývojom počítať. „Nemáme peniaze, aby sme vyriešili bezplatné parkovanie pre všetkých."

Psychológ: Môžu za to platy

Parkovanie vo väčších mestách sa stáva pomaly činnosťou porovnateľnou s adrenalínovým športom. Problém má najmenej dve roviny: ekonomickú a urbanistickú, myslí si psychológ Štefan Matula. „Až keď sa naše štátne platy dostanú na úroveň porovnateľnú s príjmom priemerného Rakúšana, potom sa ukáže, či bol problém v našej šporovlivosti." Aj keby sa za parkovanie vyberalo raz toľko ako v súčasnosti, kapacity parkovacích miest v mestách to nerozšíri.

Riešenie je podľa Matulu v dopravnej a ekologickej výchove v školách tak, že človek platením za parkovanie napĺňa pokladnicu, z ktorej sa budú rozširovať možnosti parkovania. Obyčajný občan sa však nedá oklamať, lebo vie, že parkovacími poplatkami napĺňame kasičku toho, kto má parkovací priestor prenajatý. Parkujúci šofér platí relatívne veľkú sumu za niečo, čo má v jeho očiach oveľa menšiu hodnotu.

Michaela Kadvanová

eurovea.jpg_res.jpg

S otvorením Eurovey sa v okolí začali problémy s parkovaním. Aj napriek tomu, že v podzemných garážach sa dá parkovať zadarmo aj tri hodiny, ľudia radšej stoja na chodníkoch.

FOTO SME - DOROTA KRÁKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 388
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 196
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 560
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 444
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 713
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 997
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 943
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 593
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 991
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 14 539
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 614
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 659
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 247
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 008
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 342
  8. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 055
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu