SME

Dopravný podnik hlasnosť vysielania nepozná

Hluk na zastávke sa nemeriava. Prevádzku RadioPointu dopravca testuje.

RadioPoint je v testovacej prevádzke. Na zastávkach MHD sa rádio skúšalo už v roku 2008. Po dvoch týždňoch stíchlo.RadioPoint je v testovacej prevádzke. Na zastávkach MHD sa rádio skúšalo už v roku 2008. Po dvoch týždňoch stíchlo. (Zdroj: SITA)

Hygienik hlasitosť hrajúcej zastávky merať nemusí. Prevádzku riadi súkromník.

BRATISLAVA. Už mesiac je na dvanástich frekventovaných zastávkach MHD hlučnejšie. Od 19. marca tu počuť vysielanie informačného systému RadioPoint.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Správy z reproduktora majú krátiť čas čakajúcim a podávať aj aktuálne informácie o výluke či meškaní spojov. Názory ľudí na prevádzku rádia sa však rôznia.

Cestujúci MHD Pavol Jaroš označil vysielanie za nepríjemný akustický smog. Upozornil, že RadioPoint je nainštalovaný na miesta s vysokou hladinou hluku. „Nemienim si zapchávať uši pri čakaní na dopravné spojenie, aby som zabránil vymývaniu svojho mozgu.“

SkryťVypnúť reklamu

Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že ide o skúšobný projekt. „Jeho reálne fungovanie je možné overiť až v praxi,“ vraví Kavecký. „Dopravný podnik bude prihliadať na väčšinový názor cestujúcich.“ Testovacia prevádzka má trvať tri až štyri mesiace.

Kavecký tvrdí, že dopravný podnik za obsah správ nezodpovedá. „Je to plná zodpovednosť spoločnosti, ktorá prevádzkuje systém.“ Systém zabezpečuje súkromná spoločnosť PAA Media.

Na otázku, aké je hlasné vysielanie RadioPointu, Kavecký odpovedal, že hlasitosť je v závislosti od typu zastávky rôzna. „Presné údaje sa momentálne pripravujú.“ Či dopravný podnik meral hlasitosť vysielania, prípadne či prevádzku systému povolil hygienik, sme sa od hovorcu nedozvedeli. Na tieto otázky neodpovedal.

SkryťVypnúť reklamu

Povolenie netrebaHovorkyňa Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave Katarína Nosálová povedala, že prevádzka RadioPointu nebola schválená orgánom verejného zdravotníctva. „No podľa zákona ani schvaľovaniu nepodlieha. Hlasitosť nie je určená zákonom,“ vraví Nosálová. „Zákon iba limituje hluk dopadajúci na miesta dlhodobého pobytu obyvateľov, napríklad na fasádu bytového domu.“

Hluk na zastávkach sa preto nemeria. Mohol by ho merať Regionálny úrad verejného zdravotníctva, no len vo vzťahu k susednej obytnej budove alebo inej zástavbe. Nosálová dodala, že čakanie ľudí na zastávkach je krátkodobé, okolo desať minút, nepredpokladá sa teda prekročenie limitov hluku.

Na frekventovaných križovatkách prekračuje dopravný hluk prípustných 60 decibelov. Cez deň sa podľa Nosálovej približuje aj k 70 decibelom.

SkryťVypnúť reklamu

Niekde počuť, inde nieRadioPoint vysiela napríklad aj na hlučnom Trnavskom mýte. Ak si chcete vypočuť správy z reproduktora pri zastávke, musíte prísť k vysielaču dostatočne blízko.

„Je tu naozaj veľký hluk, takže sa tie správy strácajú,“ hovorí pani čakajúca na zastávke. „Zaujímavé je, že hlasnejšie počuť reklamu,“ reagoval mladík v slnečných okuliaroch.

Na tichšom Kollárovom námestí sa správy dajú rozpoznať, aj keď stojíte v krytej časti zastávky. Premávka tu vysielanie ruší menej.

RadioPoint

vysiela na dvanástich miestach štrnásť hodín denne, od šiestej rána do ôsmej večer.

Správy, ktoré na zastávkach počuť sa opakujú v asi 15-minútových blokoch a pochádzajú z agentúry Sita.

Kavecký tvrdí, že dopravný podnik za nich nezodpovedá.

Systém zabezpečuje súkromná spoločnosť PAA Media.

FOTO - SITA

Miesta, kde RadioPoint vysiela

Hlavná stanica

Trnavské mýto

Bajkalská

Račianske mýto

Mlynské Nivy

Šafárikovo námestie

Kollárovo námestie

Zochova ulica

Hodžovo námestie

SAV

Predstaničné námestie

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 10 236
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 502
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 067
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 531
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 446
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 760
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 273
  8. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 193
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 053
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 744
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 201
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 672
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 518
  6. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 6 899
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 326
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 088
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu