SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Dopravný podnik hlasnosť vysielania nepozná

Hluk na zastávke sa nemeriava. Prevádzku RadioPointu dopravca testuje.

RadioPoint je v testovacej prevádzke. Na zastávkach MHD sa rádio skúšalo už v roku 2008. Po dvoch týždňoch stíchlo.RadioPoint je v testovacej prevádzke. Na zastávkach MHD sa rádio skúšalo už v roku 2008. Po dvoch týždňoch stíchlo. (Zdroj: SITA)

Hygienik hlasitosť hrajúcej zastávky merať nemusí. Prevádzku riadi súkromník.

BRATISLAVA. Už mesiac je na dvanástich frekventovaných zastávkach MHD hlučnejšie. Od 19. marca tu počuť vysielanie informačného systému RadioPoint.

Správy z reproduktora majú krátiť čas čakajúcim a podávať aj aktuálne informácie o výluke či meškaní spojov. Názory ľudí na prevádzku rádia sa však rôznia.

Cestujúci MHD Pavol Jaroš označil vysielanie za nepríjemný akustický smog. Upozornil, že RadioPoint je nainštalovaný na miesta s vysokou hladinou hluku. „Nemienim si zapchávať uši pri čakaní na dopravné spojenie, aby som zabránil vymývaniu svojho mozgu.“

Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že ide o skúšobný projekt. „Jeho reálne fungovanie je možné overiť až v praxi,“ vraví Kavecký. „Dopravný podnik bude prihliadať na väčšinový názor cestujúcich.“ Testovacia prevádzka má trvať tri až štyri mesiace.

Kavecký tvrdí, že dopravný podnik za obsah správ nezodpovedá. „Je to plná zodpovednosť spoločnosti, ktorá prevádzkuje systém.“ Systém zabezpečuje súkromná spoločnosť PAA Media.

Na otázku, aké je hlasné vysielanie RadioPointu, Kavecký odpovedal, že hlasitosť je v závislosti od typu zastávky rôzna. „Presné údaje sa momentálne pripravujú.“ Či dopravný podnik meral hlasitosť vysielania, prípadne či prevádzku systému povolil hygienik, sme sa od hovorcu nedozvedeli. Na tieto otázky neodpovedal.

Povolenie netreba

Hovorkyňa Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave Katarína Nosálová povedala, že prevádzka RadioPointu nebola schválená orgánom verejného zdravotníctva. „No podľa zákona ani schvaľovaniu nepodlieha. Hlasitosť nie je určená zákonom,“ vraví Nosálová. „Zákon iba limituje hluk dopadajúci na miesta dlhodobého pobytu obyvateľov, napríklad na fasádu bytového domu.“

Hluk na zastávkach sa preto nemeria. Mohol by ho merať Regionálny úrad verejného zdravotníctva, no len vo vzťahu k susednej obytnej budove alebo inej zástavbe. Nosálová dodala, že čakanie ľudí na zastávkach je krátkodobé, okolo desať minút, nepredpokladá sa teda prekročenie limitov hluku.

Na frekventovaných križovatkách prekračuje dopravný hluk prípustných 60 decibelov. Cez deň sa podľa Nosálovej približuje aj k 70 decibelom.

Niekde počuť, inde nie

RadioPoint vysiela napríklad aj na hlučnom Trnavskom mýte. Ak si chcete vypočuť správy z reproduktora pri zastávke, musíte prísť k vysielaču dostatočne blízko.

„Je tu naozaj veľký hluk, takže sa tie správy strácajú,“ hovorí pani čakajúca na zastávke. „Zaujímavé je, že hlasnejšie počuť reklamu,“ reagoval mladík v slnečných okuliaroch.

Na tichšom Kollárovom námestí sa správy dajú rozpoznať, aj keď stojíte v krytej časti zastávky. Premávka tu vysielanie ruší menej.

RadioPoint

  • vysiela na dvanástich miestach štrnásť hodín denne, od šiestej rána do ôsmej večer.
  • Správy, ktoré na zastávkach počuť sa opakujú v asi 15-minútových blokoch a pochádzajú z agentúry Sita.
  • Kavecký tvrdí, že dopravný podnik za nich nezodpovedá.
  • Systém zabezpečuje súkromná spoločnosť PAA Media.

point_res.jpg

FOTO - SITA

Miesta, kde RadioPoint vysiela

  • Hlavná stanica
  • Trnavské mýto
  • Bajkalská
  • Račianske mýto
  • Mlynské Nivy
  • Šafárikovo námestie
  • Kollárovo námestie
  • Zochova ulica
  • Hodžovo námestie
  • SAV
  • Predstaničné námestie

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 403
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 865
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 10 593
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 616
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 6 506
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 772
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 378
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 936
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 583
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 090
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 514
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 882
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 799
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 965
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 648
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 364
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu