Fotobunky v novom autobuse nerátajú s bratislavskou tlačenicou. Riešením by mohlo byť zvýšenie kapacity MHD.
BRATISLAVA. Na nový autobus Mercedes-Capacity sa medzi cestujúcimi objavili sťažnosti. Fotobunka v ňom nedovolí privrieť dvere, ak v ich blízkosti stoja ľudia. Počas dopravných špičiek sú však cestujúci v niektorých linkách nútení stáť v preplnených vozidlách aj v priestore dverí. Inde totiž ani nemajú šancu.
Mercedes nasadili vo februári ako prvý z autobusov, ktoré majú postupne nahrádzať prestarnuté kĺbové vozidlá. Pani Zuzana tvrdí, že cesta s novým autobusom trvá dlhšie ako so starým. „Meškala som preto ráno do práce.“ Príčinou meškania bola podľa nej zvuková signalizácia a následné pomalšie zatváranie dverí. Autobus vtedy jazdil na vyťaženej linke 83.
Zvuková signalizácia pri zatváraní dverí nesúvisí priamo s tým, že tu cestujúci stojí.
„Táto signalizácia je štandardná výstraha pred zatvorením dverí,“ hovorí Matej Kavacký za združenie mhd.sk. To, čo podľa neho predlžuje čas zatvorenia dverí, je systém ochrany proti privretiu cestujúcich. „Existuje niekoľko druhov takýchto systémov. Vozidlo Mercedes CapaCity je vybavené takzvanými fotobunkami,“ vraví Kavacký. Tie podľa neho nedovolia automaticky zatvoriť dvere, pokiaľ cestujúci stojí na nástupnej hrane dverí.
Tlačenica vo dverách
Počas jazdy má cestujúci podľa prepravného poriadku zakázané stáť v priestore dverí. Kavacký dodáva, že po zaznení zvukovej výstrahy by mal človek tento priestor opustiť. „Uvedený bezpečnostný systém nedovolí zatvoriť dvere napríklad v prípade, že cestujúci nastupuje do vozidla aj po tom, ako vodič dal tlačidlom pokyn na zatvorenie dverí.“
V bratislavskej MHD však podľa Kavackého často nastáva situácia, že človek sa snaží natlačiť do už plného autobusu. „V tomto prípade fotobunka nedovolí zatvoriť dvere a signalizácia zatvárania dverí bude znieť až do ich zatvorenia.“
Kavacký upozornil, že aj keď vozidlá nemajú tieto zariadenia, počas tlačeníc dochádza na zastávkach k zdržovaniu. „Cestujúci sami blokujú zatvorenie dverí a vozidlo nemôže odísť zo zastávky, pokiaľ nie sú všetky dvere úplne zatvorené,“ vraví Kavacký. „Je pravda, že v tomto prípade sa možno do vozidla natlačí ešte jeden cestujúci navyše, na druhej strane však väčší tlak na dvere počas jazdy predstavuje väčšie riziko výskytu mimoriadnej udalosti.“
Útok konkurencie
Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník problém nevidí. „Je to útok konkurencie na modernú techniku,“ vraví. „Technika moderného vozidla signalizuje, že niekto je v priestore dverí. Je to o tom, aby tam nikto nestál.“ Zahradník upozornil na bezpečnosť. „Máme vypnúť techniku, ktorá má slúžiť bezpečnosti, aby sa rýchlejšie zatvárali dvere?“
Vedenie dopravného podniku však pripustilo, že o zvukovom signáli nových autobusov sa bude radiť s technikmi.
Jediným riešením toho, aby ľudia nestáli v priestore dverí, je však podľa Kavackého zvýšenie kapacity. „Je to však otázka priorít vedenia mesta. Pokým budú vozidlá preplnené, budú zdržované na zastávkach bez ohľadu na to, či sú, alebo nie sú vybavené bezpečnostným systémom chrániacim cestujúcich proti privretiu,“ dodal Kavacký.
Cieľ: natlačiť sa
BRATISLAVA. Autobus prichádza k zastávke a masa ľudí sa pohne k jeho dverám. „Opäť ide ten nový kĺbový,“ vraví pán s aktovkou v ruke. „Je mi to jedno, hlavne nech sa tam natlačíme,“ odpovedá mu mladší spolucestujúci.
Nakoniec sa dnu dostanú všetci.
Ľuďom stojacim pri dverách autobusu nad hlavami pípa výstražný signál. Niekto zvnútra, ktorého síce pre tlačenicu nevidno, len počuť, kričí: „Posuňte sa, nech môže zavrieť dvere.“ „My by sme radi, len kam,“ počuť nervózny hlas odo dvier.
Atmosféra v rannom autobuse hustne spolu s narastajúcim počtom cestujúcich. Deň sa začína
Lucia Tkáčiková
Tlačenica v bratislavskej MHD je bežný jav, nové autobusy s ňou nerátajú.
ILUSTRAČNÉ FOTO – ARCHÍV SME