SME

Tlačenica spomaľuje autobusy

Prepravný poriadok zakazuje stáť v priestore dverí. Mercedesy môže pribrzdiť fotobunka.

Dodávka nových kĺbových autobusov mešká pre zrušený tender. Úrad pre verejné obstarávanie vtedy konštatoval porušenie zákona.Dodávka nových kĺbových autobusov mešká pre zrušený tender. Úrad pre verejné obstarávanie vtedy konštatoval porušenie zákona. (Zdroj: TASR)

Fotobunky v novom autobuse nerátajú s bratislavskou tlačenicou. Riešením by mohlo byť zvýšenie kapacity MHD.

BRATISLAVA. Na nový autobus Mercedes-Capacity sa medzi cestujúcimi objavili sťažnosti. Fotobunka v ňom nedovolí privrieť dvere, ak v ich blízkosti stoja ľudia. Počas dopravných špičiek sú však cestujúci v niektorých linkách nútení stáť v preplnených vozidlách aj v priestore dverí. Inde totiž ani nemajú šancu.

Mercedes nasadili vo februári ako prvý z autobusov, ktoré majú postupne nahrádzať prestarnuté kĺbové vozidlá. Pani Zuzana tvrdí, že cesta s novým autobusom trvá dlhšie ako so starým. „Meškala som preto ráno do práce.“ Príčinou meškania bola podľa nej zvuková signalizácia a následné pomalšie zatváranie dverí. Autobus vtedy jazdil na vyťaženej linke 83.

Zvuková signalizácia pri zatváraní dverí nesúvisí priamo s tým, že tu cestujúci stojí.

„Táto signalizácia je štandardná výstraha pred zatvorením dverí,“ hovorí Matej Kavacký za združenie mhd.sk. To, čo podľa neho predlžuje čas zatvorenia dverí, je systém ochrany proti privretiu cestujúcich. „Existuje niekoľko druhov takýchto systémov. Vozidlo Mercedes CapaCity je vybavené takzvanými fotobunkami,“ vraví Kavacký. Tie podľa neho nedovolia automaticky zatvoriť dvere, pokiaľ cestujúci stojí na nástupnej hrane dverí.

Tlačenica vo dverách

Počas jazdy má cestujúci podľa prepravného poriadku zakázané stáť v priestore dverí. Kavacký dodáva, že po zaznení zvukovej výstrahy by mal človek tento priestor opustiť. „Uvedený bezpečnostný systém nedovolí zatvoriť dvere napríklad v prípade, že cestujúci nastupuje do vozidla aj po tom, ako vodič dal tlačidlom pokyn na zatvorenie dverí.“

V bratislavskej MHD však podľa Kavackého často nastáva situácia, že človek sa snaží natlačiť do už plného autobusu. „V tomto prípade fotobunka nedovolí zatvoriť dvere a signalizácia zatvárania dverí bude znieť až do ich zatvorenia.“

Kavacký upozornil, že aj keď vozidlá nemajú tieto zariadenia, počas tlačeníc dochádza na zastávkach k zdržovaniu. „Cestujúci sami blokujú zatvorenie dverí a vozidlo nemôže odísť zo zastávky, pokiaľ nie sú všetky dvere úplne zatvorené,“ vraví Kavacký. „Je pravda, že v tomto prípade sa možno do vozidla natlačí ešte jeden cestujúci navyše, na druhej strane však väčší tlak na dvere počas jazdy predstavuje väčšie riziko výskytu mimoriadnej udalosti.“

Útok konkurencie

Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník problém nevidí. „Je to útok konkurencie na modernú techniku,“ vraví. „Technika moderného vozidla signalizuje, že niekto je v priestore dverí. Je to o tom, aby tam nikto nestál.“ Zahradník upozornil na bezpečnosť. „Máme vypnúť techniku, ktorá má slúžiť bezpečnosti, aby sa rýchlejšie zatvárali dvere?“

Vedenie dopravného podniku však pripustilo, že o zvukovom signáli nových autobusov sa bude radiť s technikmi.

Jediným riešením toho, aby ľudia nestáli v priestore dverí, je však podľa Kavackého zvýšenie kapacity. „Je to však otázka priorít vedenia mesta. Pokým budú vozidlá preplnené, budú zdržované na zastávkach bez ohľadu na to, či sú, alebo nie sú vybavené bezpečnostným systémom chrániacim cestujúcich proti privretiu,“ dodal Kavacký.

Cieľ: natlačiť sa

BRATISLAVA. Autobus prichádza k zastávke a masa ľudí sa pohne k jeho dverám. „Opäť ide ten nový kĺbový,“ vraví pán s aktovkou v ruke. „Je mi to jedno, hlavne nech sa tam natlačíme,“ odpovedá mu mladší spolucestujúci.

Nakoniec sa dnu dostanú všetci.

Ľuďom stojacim pri dverách autobusu nad hlavami pípa výstražný signál. Niekto zvnútra, ktorého síce pre tlačenicu nevidno, len počuť, kričí: „Posuňte sa, nech môže zavrieť dvere.“ „My by sme radi, len kam,“ počuť nervózny hlas odo dvier.

Atmosféra v rannom autobuse hustne spolu s narastajúcim počtom cestujúcich. Deň sa začína

Lucia Tkáčiková


mhd_res.jpg

Tlačenica v bratislavskej MHD je bežný jav, nové autobusy s ňou nerátajú.
ILUSTRAČNÉ FOTO – ARCHÍV SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 344
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 882
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 215
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 797
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 838
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 021
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 639
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 431
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 999
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 441
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 233
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu