SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Tlačenica spomaľuje autobusy

Prepravný poriadok zakazuje stáť v priestore dverí. Mercedesy môže pribrzdiť fotobunka.

Dodávka nových kĺbových autobusov mešká pre zrušený tender. Úrad pre verejné obstarávanie vtedy konštatoval porušenie zákona.Dodávka nových kĺbových autobusov mešká pre zrušený tender. Úrad pre verejné obstarávanie vtedy konštatoval porušenie zákona. (Zdroj: TASR)

Fotobunky v novom autobuse nerátajú s bratislavskou tlačenicou. Riešením by mohlo byť zvýšenie kapacity MHD.

BRATISLAVA. Na nový autobus Mercedes-Capacity sa medzi cestujúcimi objavili sťažnosti. Fotobunka v ňom nedovolí privrieť dvere, ak v ich blízkosti stoja ľudia. Počas dopravných špičiek sú však cestujúci v niektorých linkách nútení stáť v preplnených vozidlách aj v priestore dverí. Inde totiž ani nemajú šancu.

Mercedes nasadili vo februári ako prvý z autobusov, ktoré majú postupne nahrádzať prestarnuté kĺbové vozidlá. Pani Zuzana tvrdí, že cesta s novým autobusom trvá dlhšie ako so starým. „Meškala som preto ráno do práce.“ Príčinou meškania bola podľa nej zvuková signalizácia a následné pomalšie zatváranie dverí. Autobus vtedy jazdil na vyťaženej linke 83.

Zvuková signalizácia pri zatváraní dverí nesúvisí priamo s tým, že tu cestujúci stojí.

„Táto signalizácia je štandardná výstraha pred zatvorením dverí,“ hovorí Matej Kavacký za združenie mhd.sk. To, čo podľa neho predlžuje čas zatvorenia dverí, je systém ochrany proti privretiu cestujúcich. „Existuje niekoľko druhov takýchto systémov. Vozidlo Mercedes CapaCity je vybavené takzvanými fotobunkami,“ vraví Kavacký. Tie podľa neho nedovolia automaticky zatvoriť dvere, pokiaľ cestujúci stojí na nástupnej hrane dverí.

Tlačenica vo dverách

Počas jazdy má cestujúci podľa prepravného poriadku zakázané stáť v priestore dverí. Kavacký dodáva, že po zaznení zvukovej výstrahy by mal človek tento priestor opustiť. „Uvedený bezpečnostný systém nedovolí zatvoriť dvere napríklad v prípade, že cestujúci nastupuje do vozidla aj po tom, ako vodič dal tlačidlom pokyn na zatvorenie dverí.“

V bratislavskej MHD však podľa Kavackého často nastáva situácia, že človek sa snaží natlačiť do už plného autobusu. „V tomto prípade fotobunka nedovolí zatvoriť dvere a signalizácia zatvárania dverí bude znieť až do ich zatvorenia.“

Kavacký upozornil, že aj keď vozidlá nemajú tieto zariadenia, počas tlačeníc dochádza na zastávkach k zdržovaniu. „Cestujúci sami blokujú zatvorenie dverí a vozidlo nemôže odísť zo zastávky, pokiaľ nie sú všetky dvere úplne zatvorené,“ vraví Kavacký. „Je pravda, že v tomto prípade sa možno do vozidla natlačí ešte jeden cestujúci navyše, na druhej strane však väčší tlak na dvere počas jazdy predstavuje väčšie riziko výskytu mimoriadnej udalosti.“

Útok konkurencie

Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník problém nevidí. „Je to útok konkurencie na modernú techniku,“ vraví. „Technika moderného vozidla signalizuje, že niekto je v priestore dverí. Je to o tom, aby tam nikto nestál.“ Zahradník upozornil na bezpečnosť. „Máme vypnúť techniku, ktorá má slúžiť bezpečnosti, aby sa rýchlejšie zatvárali dvere?“

Vedenie dopravného podniku však pripustilo, že o zvukovom signáli nových autobusov sa bude radiť s technikmi.

Jediným riešením toho, aby ľudia nestáli v priestore dverí, je však podľa Kavackého zvýšenie kapacity. „Je to však otázka priorít vedenia mesta. Pokým budú vozidlá preplnené, budú zdržované na zastávkach bez ohľadu na to, či sú, alebo nie sú vybavené bezpečnostným systémom chrániacim cestujúcich proti privretiu,“ dodal Kavacký.

Cieľ: natlačiť sa

BRATISLAVA. Autobus prichádza k zastávke a masa ľudí sa pohne k jeho dverám. „Opäť ide ten nový kĺbový,“ vraví pán s aktovkou v ruke. „Je mi to jedno, hlavne nech sa tam natlačíme,“ odpovedá mu mladší spolucestujúci.

Nakoniec sa dnu dostanú všetci.

Ľuďom stojacim pri dverách autobusu nad hlavami pípa výstražný signál. Niekto zvnútra, ktorého síce pre tlačenicu nevidno, len počuť, kričí: „Posuňte sa, nech môže zavrieť dvere.“ „My by sme radi, len kam,“ počuť nervózny hlas odo dvier.

Atmosféra v rannom autobuse hustne spolu s narastajúcim počtom cestujúcich. Deň sa začína

Lucia Tkáčiková


mhd_res.jpg

Tlačenica v bratislavskej MHD je bežný jav, nové autobusy s ňou nerátajú.
ILUSTRAČNÉ FOTO – ARCHÍV SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 747
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 071
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 485
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 165
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 268
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 537
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 394
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 859
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 994
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 776
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 059
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 4 000
  7. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 659
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 621
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu