BRATISLAVA. Obchody sú všade rovnaké, záležať teraz bude viac na tom, ako sa kupujúci, kde cítia. Myslí si to Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno.
Podľa neho nové nákupné centrum pri Dunaji Eurovea Galleria spôsobí zmeny. Pod jej vplyvom bude musieť prísť ku skvalitneniu ostatných nákupných centier a luxusných obchodov v meste. „Malo by byť cítiť, že ide o odborníkov, napríklad budú garantovať údržbu alebo iný servis oproti prevádzkam v nákupných centrách. Lebo tam dnes asi 60 percent predavačov len ukladá tovar a rozhádzané šatstvo,“ povedal Drahovský. „Ale tak je to všade na svete.“
Eurovea tiež preskupí ľudí, ktorí predtým chodili najviac do Auparku. „Nastane presun. Tí, čo chodili do Avionu a Auparku môžu začať chodiť sem. Ostatní budú musieť zareagovať lepšou ponukou alebo sa oddeliť atmosférou.“ Všetky lepšie centrá totiž majú rovnaké značky, takže „prakticky je jedno, kam idete, keď chcete nakupovať“.
FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK
Drahovský hovorí, že Eurovea dnes víťazí. „Nielen tým, že všetci sú na ňu zvedaví, ale má peknú architektúru, je spojená s nábrežím. Na jar, v lete a na jeseň určite bude vyhrávať,“ myslí si Drahovský.
Ako oznámil Ballymore Properties, ktorý Euroveu postavil, za prvý víkend aj s piatkom sem prišlo až 200-tisíc ľudí. Denná návštevnosť Auparku sa pohybuje na úrovni 35-tisíc ľudí. „Konkurenciu vnímame ako logické vyústenie trhovej situácie,“ komentuje situáciu Mária Juritková, PR manažérka Auparku. Podľa nej predsa len Eurovea má iný koncept a je to v konečnom dôsledku prínos pre návštevníkov centier. „Každý z nich si takto môže nájsť to, čo mu najviac vyhovuje.“
Z veľkého odlivu Aupark nemá strach. „Podľa aktuálnych prieskumov agentúry TNS sú takmer tri štvrtiny našich návštevníkov takzvaní apoštoli – teda návštevníci, ktorí sú spokojní a lojálni a sú zdrojom pozitívnych referencií o našom centre,“ hovorí Juritková. Dodáva, že ich hlavným cieľom je „nesklamať ich a ďalej rozširovať túto základňu“.
Drahovský hovorí, že výhodou iných môže byť aj to, že na druhej strane Eurovea je ešte „v surovom stave“. „Pri lavičkách treba zeleň a možno lepšiu klímu, keď bude cez presklenú strechu páliť slnko,“ hodnotí. „Ľudia musia odchádzať spokojní, centrá sa musia snažiť. Je to ich existenčná záležitosť.“
Ďalšou rizikovou službou Eurovey môže byť platené parkovanie. „Slováci prepijú a prejedia veľa, ale keď majú dať tri eurá za parkovanie, je to dosť,“ povedal. Podľa neho spotrebiteľ u nás si ešte tak neváži svoj voľný čas ako v zahraničí. Tam je odliv hlavne smerom ku kultúre a do prírody, tu sa sedí v kaviarňach nákupných centier.
FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK
Autor: Dorota Kraková