Zastupiteľstvo opäť žiada o finančnú podporu na preferenciu električiek. Cesta MHD sa spomalila.
BRATISLAVA. Doterajšiu žiadosť mesta o nenávratný príspevok na projekt Preferencia električkovej dopravy na Račianskej radiále ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja neschválilo. Mestskí poslanci odsúhlasili preto novú žiadosť.
„Upravili sme to podľa pripomienok, projekt je za menej peňazí, no aj tak sa dá ušetriť čas električiek,“ povedal Ján Zachar, vedúci oddelenia koordinácie dopravných systémov a výstavby magistrátu. Ak ministerstvo tentoraz projekt podporí, ľudia by mohli z Rače do centra, ako tvrdí Zachar, cestovať rýchlejšie v auguste budúceho roku.
Cieľom projektu je obmedziť zdržanie električiek na križovatkách. Električku totiž okrem zastávok MHD brzdia aj križovatky, kde musí čakať, čím sa jej jazda spomaľuje.
Mesto tvrdí, že takto nedokážu konkurovať autám. Priemerné zdržanie vozidiel na križovatkách s riadenou premávkou sa na základe výsledkov vykonaných meraní, ktoré zverejnil magistrát, pohybuje od 10 do 48 sekúnd.
„Autoslava“
Zahusťovanie dopravy a tlak áut na mestské cesty a radiály, čiže komunikácie smerujúce radiálne od stredu mesta k jeho obvodu, za posledné roky prudko stúpli. To si vyžiadalo zriadenie novej cestnej svetelnej signalizácie.
Na križovatkách sa tak brzdí koľajová aj nekoľajová doprava. Mesto tvrdí, že to zapríčinilo pokles podielu cestujúcich prepravených MHD. Nové svetelné križovatky boli totiž budované bez, alebo len s čiastočnou preferenciou električiek. Mohla by to zmeniť pripravovaná preferencia.
Po projekte Račianskej radiály, ktorá je dlhá 9,3 kilometra, chce mesto úpravou na križovatkách zrýchliť električky aj na takzvanej Vajnorskej radiále. Na oboch projektoch sa má finančne podieľať piatimi percentami z konečných oprávnených výdavkov. Preferencia pri Račianskej radiále má celkovo stáť 412 161, 75 eura s DPH.
Spoľahlivosť MHD?
Predtým než na trati pribudli semafory, električky jazdili rýchlejšie, boli totiž na hlavnej. „Mali vždy prednosť,“ hovorí Michal Dekánek z občianskeho združenia mhd.sk. Teraz premávajú o dve, tri minúty pomalšie. V celej sieti sa jazdné časy električiek po vybudovaní svetelných križovatiek predĺžili asi o 29 minút.
Dekánek upozornil, že pre zdržovanie na križovatkách je spoľahlivosť a presnosť električkovej dopravy narušená. Ak chytí spoj zelené môže prísť aj tri minúty skôr, pri červených zas mešká. „Cestujúci sú pokutovaní dvakrát, idú MHD a idú pomalšie,“ dodal Dekánek.
Čo je preferencia
Električku zdržuje čakanie na križovatkách a semaforoch.
Preferencia – prednosť – nefunguje dnes skoro vôbec
Preferenciou chce mesto dosiahnuť stav, aby jediným miestom zastavenia električky bola jej zastávka.