SME

Bratislava chce zrýchliť električky

MHD brzdia križovatky, autá a semafory. Električky meškajú, doprave chýba spoľahlivosť.

Vedenie dopravného podniku tvrdí, že električky zrýchli aj obnovenie tunelu. Pred jeho obnovou jazdili tunelom zníženou rýchlosťou.Vedenie dopravného podniku tvrdí, že električky zrýchli aj obnovenie tunelu. Pred jeho obnovou jazdili tunelom zníženou rýchlosťou. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Zastupiteľstvo opäť žiada o finančnú podporu na preferenciu električiek. Cesta MHD sa spomalila.

BRATISLAVA. Doterajšiu žiadosť mesta o nenávratný príspevok na projekt Preferencia električkovej dopravy na Račianskej radiále ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja neschválilo. Mestskí poslanci odsúhlasili preto novú žiadosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Upravili sme to podľa pripomienok, projekt je za menej peňazí, no aj tak sa dá ušetriť čas električiek,“ povedal Ján Zachar, vedúci oddelenia koordinácie dopravných systémov a výstavby magistrátu. Ak ministerstvo tentoraz projekt podporí, ľudia by mohli z Rače do centra, ako tvrdí Zachar, cestovať rýchlejšie v auguste budúceho roku.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom projektu je obmedziť zdržanie električiek na križovatkách. Električku totiž okrem zastávok MHD brzdia aj križovatky, kde musí čakať, čím sa jej jazda spomaľuje.

Mesto tvrdí, že takto nedokážu konkurovať autám. Priemerné zdržanie vozidiel na križovatkách s riadenou premávkou sa na základe výsledkov vykonaných meraní, ktoré zverejnil magistrát, pohybuje od 10 do 48 sekúnd.

„Autoslava“

Zahusťovanie dopravy a tlak áut na mestské cesty a radiály, čiže komunikácie smerujúce radiálne od stredu mesta k jeho obvodu, za posledné roky prudko stúpli. To si vyžiadalo zriadenie novej cestnej svetelnej signalizácie.

Na križovatkách sa tak brzdí koľajová aj nekoľajová doprava. Mesto tvrdí, že to zapríčinilo pokles podielu cestujúcich prepravených MHD. Nové svetelné križovatky boli totiž budované bez, alebo len s čiastočnou preferenciou električiek. Mohla by to zmeniť pripravovaná preferencia.

SkryťVypnúť reklamu

Po projekte Račianskej radiály, ktorá je dlhá 9,3 kilometra, chce mesto úpravou na križovatkách zrýchliť električky aj na takzvanej Vajnorskej radiále. Na oboch projektoch sa má finančne podieľať piatimi percentami z konečných oprávnených výdavkov. Preferencia pri Račianskej radiále má celkovo stáť 412 161, 75 eura s DPH.

Spoľahlivosť MHD?

Predtým než na trati pribudli semafory, električky jazdili rýchlejšie, boli totiž na hlavnej. „Mali vždy prednosť,“ hovorí Michal Dekánek z občianskeho združenia mhd.sk. Teraz premávajú o dve, tri minúty pomalšie. V celej sieti sa jazdné časy električiek po vybudovaní svetelných križovatiek predĺžili asi o 29 minút.

Dekánek upozornil, že pre zdržovanie na križovatkách je spoľahlivosť a presnosť električkovej dopravy narušená. Ak chytí spoj zelené môže prísť aj tri minúty skôr, pri červených zas mešká. „Cestujúci sú pokutovaní dvakrát, idú MHD a idú pomalšie,“ dodal Dekánek.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je preferencia

  • Električku zdržuje čakanie na križovatkách a semaforoch.

  • Preferencia – prednosť – nefunguje dnes skoro vôbec

  • Preferenciou chce mesto dosiahnuť stav, aby jediným miestom zastavenia električky bola jej zastávka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 049
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 881
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 075
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 865
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 158
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 779
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 606
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 959
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 226
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 587
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu