Ľudia sa najviac sťažujú na údržbu zelene a dopravu. Časté sú aj susedské spory.
PETRŽALKA. Neporiadni psičkári sú problémom sídliskových mestských častí, akou je aj najľudnatejšia Petržalka. Obyvatelia sa na nich potom často sťažujú na miestnom úrade.
Vlani podali Petržalčania dokopy 127 sťažností. Hovorca samosprávy Ľubomír Andrassy tvrdí, že za posledné dva roky sa viac ľudí obracia na úrad cez internet. Najviac ich zaujíma bývanie, nakladanie s majetkom, doprava, životné prostredie a narúšanie spolunažívania.
„Jeden otec sa nám sťažoval asi trikrát, že pri paneláku sú psie exkrementy a jeho dieťa sa môže nakaziť rôznymi chorobami," tvrdí Andrassy. Nespokojný otec sa vraj chcel obrátiť aj na Štrasburg, pretože si myslí, že sa porušujú základné práva jeho dieťaťa.
Neporiadny psičkár môže dostať pokutu 166 eur, ale dokazovanie je v tomto prípade ťažké. Andrassy dodal, že mestská časť štyrikrát v týždni čistí koše na exkrementy.
Ľudí rozčuľujú aj aktivity susedov. Tieto sťažnosti bývajú podľa Andrassyho vyhodnotené ako neopodstatnené. „Z pozície úradu ich nemôžeme riešiť, odporúčame ich na pracovníka, ktorý má takéto problémy na starosti, prípadne na mediačnú poradňu, alebo sa občania môžu obrátiť na súd."
V zime sa ľudia sťažujú, že správcovia neodhŕňajú sneh z chodníkov pri domoch a z vozoviek.
Pravidlá a lehoty
Na petržalskej webstránke pribudla tento mesiac rubrika otázky a sťažnosti. Občania komunikujú priamo s pracovníkom úradu. Každá sťažnosť je podľa Andrassyho evidovaná, dá sa skontrolovať, kto je za jej riešenie zodpovedný, v akom štádiu je riešenie, či sťažovateľ dostal odpoveď, ako sa jeho problém rieši. „Tento krok má pomôcť otvoriť miestny úrad pre aktívne riešenie námetov od verejnosti," povedal Andrassy.
Čas na uzavretie sťažnosti je podľa zákona do tridsiatich dní. Lehota na vybavenie sa môže predĺžiť na šesťdesiat dní, ak treba vyžiadať stanovisko aj od inej dotknutej inštitúcie - napríklad magistrát, mestská polícia, dopravný podnik.
Prijímanie sťažností, evidenciu a dodržiavanie lehôt na ich vybavovanie sleduje aj miestny kontrolór. „Kontrolou sa zistilo, že 117 podnetov bolo vybavených v riadnom termíne do tridsať dní. Pri deviatich sťažnostiach musel byť termín predĺžený na 60 dní, v jednom prípade neboli dodržané zásady vybavovania sťažností," povedal Andrassy.
Otvorená je podľa hovorcu otázka niektorých petícií, pretože tie sa nemôžu uzavrieť zo dňa na deň, požiadavkám petičníkov sa nedá vyhovieť v reálnom čase.
Vlani bolo v Petržalke osem petícií. Najznámejšou je petícia proti erotickému salónu Messalina v Sade Janka Kráľa, aktivisti žiadajú, aby sa zrušil.
Petržalčania podporili aj petíciu proti oploteniu súkromného gymnázia Mercury alebo proti zriadeniu neštátneho zdravotníckeho zariadenia na Vyšehradskej. Obyvatelia Ševčenkovej zase nesúhlasili s trvalým umiestnením kontajnerového stojiska, táto petícia prišla z kancelárie primátora.
Nový odkaz
Od konca februára funguje celomestský komunikačný portál odkazprestarostu.sk, do prevádzky ho dal Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť.
Problémy zo svojho okolia môžu Bratislavčania oznámiť zodpovednému úradu jednoduchým spôsobom. Portál funguje cez sprostredkovateľa, ktorý v prípade, že samospráva ignoruje komunikáciu s občanom, ju prinúti konať.