SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Informácie pre bezdomovcov budú aj na kontajneroch

V rámci Európskeho roka boja proti chudobe a sociálnemu vylúčeniu 2010 sa oddnes budú objavovať na kontajneroch s komunálnym odpadom informácie pre bezdomovcov aj ľudí, ktorí im chcú pomôcť.

BRATISLAVA. Na šiestich tisíckach kontajnerov po celej Bratislave sa dnes objavia nálepky s informáciami pre bezdomovcov aj ľudí, ktorí im chcú pomôcť. Projekt realizuje Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku a spoločnosť Odvoz a likvidácia odpadu (OLO). Pre bezdomovcov sú určené informácie o možnosti stať sa predajcom časopisu Nota Bene a o výdajniach jedla, pre dobrých ľudí zase linka, kam zavolajú, ak nájdu bezdomovca v núdzi, a adresa neziskovej organizácie Depaul Slovensko, ktorá robí zbierky šatstva, oblečenia, jedla a hygienických potrieb pre ľudí bez domova a zároveň im ponúka miesto, kde môžu prespať.

Skryť Vypnúť reklamu

Na dnešnej tlačovej besede, ktorá sa konala práve v tejto nocľahárni v Bratislave, to povedala vedúca zastúpenia EK Andrea Elscheková-Matisová. Aktivity počas roka budú aj v rámci festivalov Pohoda a Artfilm, na európskej úrovni vynaložia na aktivity Európskeho roka boja proti chudobe a sociálnemu vylúčeniu 17 miliónov eur.

"Európa je často vnímaná ako raj na Zemi a keď porovnávame kvalitu života v Európskej únii napríklad s krajinami subsaharskej Afriky, určite je tomu tak," vyhlásila Matisová, no dodala, že problém chudoby sa týka aj Európy. Sedem z desiatich Európanov tvrdí, že chudoba je v jeho krajine rozšírená. Pritom každý šiesty človek, teda 84 miliónov Európanov, má príliš nízky príjem, aby si zabezpečili základné veci. Najohrozenejšími skupinami sú deti, slobodné matky, dôchodcovia a príslušníci menšín. Tieto štatistiky sa však týkajú aj zamestnaných ľudí, napríklad v Rumunsku chudoba ohrozuje 17 percent zamestnancov. Ako vysvetlila Matisová, v EÚ sa používajú dva indikátory - mediánová mzda a indikátor materiálnej deprivácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak človek zarába menej ako 60 percent tejto mediánovej mzdy, patrí do ohrozenej skupiny. Na Slovensku je to 240 eur, oveľa lepšie je na tom napríklad Luxembursko s 1 546 eurami, ale horšie zase Rumunsko s 98 eurami. Slovensko patrí do top trojky v EÚ, podľa mediánovej mzdy chudoba ohrozuje 11 percent občanov. Horšie však štatistiky vychádzajú pri druhom indikátore, kde je Slovensko až ôsme od konca v európskej 27. Indikátor materiálnej deprivácie ukazuje, čo si človek reálne môže za mzdu kúpiť. Sleduje sa deväť vecí - telefón, farebný televízor, práčka, auto, mäso alebo ryba každý druhý deň, týždenná dovolenka raz za rok, bezproblémové splácanie hypotéky, adekvátne kúrenie a znášanie neočakávaných výdavkov. Ak si človek nemôže dovoliť tri z vecí, je ohrozený. Tento problém má 28 percent občanov a 37 percent dôchodcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Bezdomovec, predajca Nota Bene, herec Divadla bez domova a ambasádor projektu Joshua Kanáloš tvrdí, že "chudobu nikto nechce vidieť, každý chce byť bohatý a zdravý." Tvrdí, že sa dostal na šikmú plochu a je vďačný združeniu Proti prúdu, pretože vďaka nim má na stravu, čisté oblečenie a lacnú ubytovňu. Kanáloš však nie je jediným ambasádorom projektu. Ďalšími sú kňaz Anton Srholec, herečka Dorota Nvotová, paralympionička Veronika Vadovičová, šéfredaktorka Nota Bene Sandra Tordová a riaditeľ Depaul Slovensko Juraj Barát.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 185
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 521
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 537
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 218
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 011
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 721
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 567
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 417
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 412
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 307
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu