PETRŽALKA. "Metro, rýchlodráha, električka, stará Blažková." S týmto povzdychom vchádzal dnes podvečer jeden z účastníkov debaty o nosnom dopravnom systéme do DK Zrkadlový háj. Diskusiu zorganizovala mestská časť, lebo úrad k tomu zaviazali minulý mesiac poslanci.
Prišiel aj starosta Milan Ftáčnik (s podp. Smeru), splnomocnenec primátora pre dopravné systémy Tomáš Fabor a asi sto ľudí.
Skepsa bola na oboch stranách. "Prosím vás, ja sa chcem opýtať, či niekoho zaujímalo, že ako tak tí ľudia s tým budú žiť. Asi to zas schvaľoval niekto, kto tam nebýva! Ja s tým proste vôbec nesúhlasím!" sťažovala sa pani v hľadisku.
Jej znechutenie vyplývalo z informácie, že časť stavby koľajového systému, ktorý by mal metro v meste nahradiť, bude dočasná, kým sa nepostaví cieľový stav - trať električky a vlaku až na koniec Petržalky. Medzitým v Petržalke bude fungovať električka, ktorá bude premávať od Šafárikovho námestia po Bosákovu a neskôr sa dorobí až k Janíkovmu dvoru. Čo bude s prvou časťou električky potom, keď sa spraví celé napojenie železnice od Rače po koniec Petržalky, nie je jasné - znechutil ľudí svojou otázkou ešte viac starosta Ftáčnik.
FOTO SME - AUTORKA
"Ja nie som žiaden dopravný expert, ale túto električku volám odnikiaľ nikam. Väčšina Petržalčanov nechodí do centra, ale Prístavným mostom, mostom Lafranconi a Novým mostom. A čo bude s električkovými koľajami a vozidlami, keď sa trať dobuduje na širšiu? Tie tiež len tak rozšírite ako koľajnice z 1000 na 1435 milimetrov? A nech nám mesto už konečne prezradí to tajomstvo, kde sa električky na Šafku budú otáčať," nedala sa mladá žena.
Odpovedal jej Fabor. "Električky s rozchodom 1000 milimetrov potom budú normálne jazdiť po celej Bratislave. A električka sa nebude otáčať na Šafku, tam sa koľaj napojí na existujúcu trať. To, čo sa udialo od roku 1973 dodnes - naozaj sa minulo veľa peňazí na projekty, ktoré vyzerali vtedy reálne. Dnes ale nerobíme nič navyše, iba to, čo nám určuje stavebný zákon," povedal Fabor. Na otázku o tom či električka alebo vlak povedal: "To nie sú konkurenčné systémy, oni sa dopĺňajú," povedal o vlaku a električke.
Niektorí mali v projektoch nejasno, odznela napríklad aj otázka, či sa zasype Chorvátske rameno. To sa ale ponechá v dnešnej podobe.
"Kým sú peniaze, stavajme," povedal jeden z obyvateľov. "A kde sú tie peniaze, prosím vás?!" odpovedal mu ďalší z hlasov publika. Ako totiž povedal Ftáčnik, mesto minulý rok svoj rezervný fond rozpustilo na iné projekty a peniaze z únie na trať vlaku popod Dunaj nie sú ešte vôbec isté.
Diskutujúci sa na záver zhodli, že by sa mali zvolávať ďalšie diskusie k tejto téme.