Dopravný podnik spustil tento týždeň sériu razií zameranú na bezdomovcov vo vozidlách MHD. Vodič môže pre zápach cestujúceho vyhodiť.
BRATISLAVA. Krátko po siedmej hodine vychádzajú z nízkoprahovej nocľahárne sv. Vincenta Depaul na Ivanskej ceste, pomaly prechádzajú bezútešnou krajinou, blížia sa k zástavke MHD. Poznávacím znamením je niekoľko igelitových tašiek v ruke, zvláštne oblečenie a podobný výraz v tvári. Ubytovňu musia ráno opustiť.
Väčšina smeruje k zastávke s názvom Fatruny neďaleko letiska. Stoja tu autobusy 61 a 96.
Mnohých z Depaulu tu včera vo vozidle prekvapili revízori, policajti a esbéeskári. Dopravný podnik totiž tento týždeň odštartoval sériu razií proti takýmto čiernym pasažierom.
Martin Opeta, riaditeľ občianskeho združenie Proti prúdu, ktoré pomáha bezdomovcom a je aj vydavateľom pouličného časopisu Nota bene, hovorí, že takéto riešenie bezdomovcov z MHD nevytlačí. „Nič sa neporiešilo, je to nesystémová cesta.“
DPB: Začal sa boj
Dopravný podnik má iný názor. Tento týždeň sa pustil do boja proti bezdomoveckým čiernym pasažierom. Pokračovať v ňom má na rôznych miestach Bratislavy do konca týždňa, razie potom prisľúbil vyhodnotiť. Cieľom akcií vraj bolo ochrániť riadnych cestujúcich pred obťažovaním zo strany bezdomovcov, ktorí podľa dopravného podniku MHD zneužívajú.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Vedenie dopravného podniku hovorí, že bezdomovci sú pre MHD záťažou. Akcia vraj vznikla preto, aby ľudia, ktorí zneužívajú hromadnú dopravu na úkor tých, ktorí ju platia, pochopili, že to nie je tolerované a ani to tolerované nebude. Bezdomovecký problém vo vozidlách je riešiteľný len takýmito akciami, myslí si šéf predstavenstva Branislav Zahradník.
Niektorí revízormi chytení nocľažníci z Depaulu svoje cestovanie načierno obhajovali tým, že si nemali kde lístok kúpiť. „V nocľahárni nie je automat,“ vraví Peter. „Inak by sme si kúpili.“ Zahradník reagoval, že aj keby tam bol automat, lístky si nekúpia.
Opeta z Proti prúdu vysvetlil, že viacerí bezdomovci majú už niekoľko pokút z dopravného podniku. „Kopí sa im to. Nemajú prostriedky na uhradenie. Tí, čo bývajú v Depaule, sú väčšinou dosť na dne. Chápem však aj cestujúcich v MHD.“
Hromadenie pokút môže podľa Opetu dokonca bezdomovcom sťažovať ich návrat do normálneho života.
Riešením by podľa neho bolo napríklad zriadenie viacerých menších nocľahární namiesto jednej veľkej, ktorú bezdomovci ráno hromadne opúšťajú. Väčšinou vraj smerujú do centra. Vhodné by preto bolo, ako tvrdí Opeta, aby jedna z nocľahární bola bližšie pri centre a nie na periférii, kam sa pešo prísť nedá. Druhým riešením by bolo zriadenie špeciálneho spoja, ktorý by ľudí z ubytovne ráno odvážal. Problémom sú však podľa Opetu peniaze.
Za smrad vyhodenie
Ľudia bez domova obťažujú cestujúcich MHD najmä zápachom. Prepravný poriadok vyhodiť takýchto ľudí z vozidla umožňuje. Vodič má právo toho, kto znečistením svojho odevu alebo zápachom obťažuje spolucestujúcich, vylúčiť. Otázkou je, kto posúdi, čí zápach obťažuje okolie.
Šofér MHD navyše nie je esbéeskár, dopravný podnik sa preto snaží situáciu riešiť posilnením revízorských hliadok. Revízor s číslom 35 hovorí, že počas kontroly cestujúcich sa stretávajú aj s násilnosťami. „Ľudia sú rôzni, niektorí sú pokojní, iní agresívni.“
Dopravný podnik rozbehol sériu akcií proti čiernym pasažierom v MHD. Zameral sa pri tom najmä na bezdomovcov. Pri raziách pomáha štátna polícia
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ