DEVÍNSKA N. VES, SCHLOSSHOF. Začne sa stavať v lete, tvrdí bratislavský župan Pavol Frešo (SDKÚ) o budúcom moste, ktorý by mal viesť z Devínskej Novej Vsi do rakúskeho Schlosshofu. Minulý týždeň sa na tom dohodol s predsedom vlády Dolného Rakúska Erwinom Prőllom.
Most má byť iba pre peších a cyklistov, ale mal by byť uspôsobený aj na to, že cezeň v prípade potreby mohli prejsť záchranári. Most bude totiž široko-ďaleko jediným na rieke Morave.
40 kilometrov cez rieku
Keď dnes obyvatelia Devínskej Novej Vsi chcú ísť k susedom, musia prejsť vyše 40 kilometrov. Najbližší most na druhú stranu rieky je až v centre - Most Lafranconi cez Dunaj (oprava, pozn, red. Pôvodne bolo Prístavný most). Jediný most medzi Rakúskom a Záhorím je dnes v obci Moravský Svätý Ján až na česko-rakúsko-slovenskom pomedzí.
História si pamätá spolu 24 mostov cez Moravu. Tým, ktorý sa dnes má stavať „nanovo", naposledy prešli nemeckí vojaci v roku 1945, potom ho vyhodili do vzduchu.
Mária Terézia
Zvyšky stavby sa zachovali na oboch stranách rieky. V Rakúsku stoja fragmenty tehlového oblúka na kamenných pilieroch a od neho cestný nájazd k zámku Schlosshof. U nás za prvej republiky prerušili mostné teleso stavbou bunkra na ochranu pohraničia. Zvyšok nájazdu bol často zaplavovaný a postupne zarástol.
Pôvodný most okrem vojsk však pravidelne ničili aj povodne. V roku 1771 ho napríklad dala obnoviť Mária Terézia, aby sa cezeň mohla voziť do Bratislavy.
Most majú slávnostne otvoriť o rok. Slovenská strana má naň zohnať 3,2 milióna eur, veľká časť pôjde z eurofondov. Druhý plánovaný most medzi Záhorskou Vsou a rakúskym Angernom bude drahší, o výstavbe rozhodnú župní poslanci.