STARÉ MESTO. Bratislava má bližšie k plánovaným zmenám na Predstaničnom námestí vrátane rekonštrukcie budovy Hlavnej železničnej stanice. Územné rozhodnutie pre stavbu vydalo minulý týždeň Staré Mesto. Nové Predstaničné námestie je jedným z najväčších projektov v meste. Zmeniť sa má okolie, stanica aj služby.
Zanedbaná hlavná stanica a jej okolie sú problémovou lokalitou, ktorá nevhodným spôsobom víta návštevníkov Bratislavy. O lepšej stanici a novom Predstaničnom námestí sa hovorí už takmer desať rokov, projekt plánuje spoločnosť I. P. R. Slovakia.
Problém: odvolania
Zámer dostal súhlas minulý týždeň, oznámenie bude visieť na úradnej tabuli Starého Mesta do 17. marca. „Od 18. marca začne plynúť 15-dňová lehota, keď sa môžu účastníci konania proti rozhodnutiu odvolať," povedala staromestská hovorkyňa Alena Kopřivová.
Podľa Igora Balla, konateľa I. P. R. Slovakia, mohla byť nová stanica už pred štyrmi rokmi, ale všetko stojí na odvolaniach. „Je tam tristo zúčastnených, to je ten problém," povedal Ballo. Vydané územné rozhodnutie považuje za veľký krok dopredu.
Zároveň však predpokladá, že účastníci konania sa opäť odvolajú a územné rozhodnutie bude platné v najlepšom prípade o tri až štyri mesiace. Projekt komplexnej prestavby Predstaničného námestia má stáť podľa Balla dvesto miliónov eur.
Problém: múzeum
V areáli Hlavnej stanice je aj Múzeum dopravy. Budovy, v ktorých sídli, sú pamiatkovo chránené, projekt preto dlho narážal na pamiatkarov. Tí nakoniec povolili, ale dali podmienku, aby sa zachovala aspoň časť budov, v ktorých sídli múzeum.
Podľa riaditeľa múzea Jiřího Kubáčka časť jednej z budov - Sklad číslo 2 sa podľa dohody zachová a druhá padne. Dopravné múzeum zostane podľa Kubáčka na svojom pôvodnom mieste.
Problém: dreviny
Pre plánovanú prestavbu má padnúť okolo deväťsto stromov a kríkov. Rozhodnutie na výrub drevín za viac ako 430-tisíc eur bolo vydané pred vyše troma rokmi. Odborné posudky podľa Balla potvrdili, že existujúca zeleň je vo veľmi zlom zdravotnom stave.
S tým však nesúhlasí Katarína Šimončičová z Mestského výboru Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny. „Stromom nič nie je, stačí sa tam ísť pozrieť, keď pagaštany kvitnú. Svoju ekologickú funkciu plnia veselo ďalej."
Platnosť povolenia na výrub treba podľa Šimončičovej časovo obmedziť maximálne na dva roky. „Dovtedy, keď nevyrúbete, musíte žiadať znova."
Ochranári sa proti rozhodnutiu o výrube odvolali na obvodný úrad ešte v auguste 2006. Pre zreálnenie dnešného stavu chcú konanie znovu obnoviť.
Príprava
projekt prestavby Predstaničného námestia prebieha od roku 2001, keď investor I.P.R. Slovakia vypísal tender,
v roku 2005 podpísali investor, hlavné mesto a Železnice SR základné dokumenty o spolupráci,
žiadosť o územné konanie podala firma v roku 2007,
súčasťou prestavby budú aj zmeny v doprave. Na ich koncepte robil investor štyri roky.