SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Pri metre dospeli len k nariekaniu

Diskusie o dopravnom systéme, ktorý by fungoval ako metro, sa vedú už skoro 40 rokov

Vyše 100-tisícovú Petržalku by v budúcnosti mohol s centrom spájať vlakový tunel popod Dunaj a aj električka cez Starý most. Výstavba električky má prísť na rad skôr.Vyše 100-tisícovú Petržalku by v budúcnosti mohol s centrom spájať vlakový tunel popod Dunaj a aj električka cez Starý most. Výstavba električky má prísť na rad skôr. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Mesto, železnice a ministerstvo dopravy sa zhodli na trati električky a vlaku. Môže to znamenať, že niekde budú tri koľaje. Konečný stav má byť železničná trať.

BRATISLAVA. Najprv električka, potom vlak. Tak si predstavujú riešenie hromadnej dopravy v Bratislave traja zainteresovaní.

Mesto, ministerstvo dopravy a železnice sa na tejto vízii zhodli vo štvrtok tým, že spoločné stanovisko odsúhlasili nakoniec mestskí poslanci. Hoci to znamená potrebný krok vpred, v rámci diskusie poslancov prevládala skepsa.

Skryť Vypnúť reklamu

„Metro sa začalo v meste plánovať v roku 1974. Ja som mal vtedy rok. Teraz mám 37 rokov,“ povedal poslanec a predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník (Občiansky klub).

V podobnom duchu sa na konci dvojhodinovej debaty vyjadrila aj Marta Černá (bez polit. prísl.). „Ukončime diskusiu, toto ešte ani našich vnukov nepostihne,“ povedala.

Za celé volebné obdobie nedospeli k ničomu

„Som nespokojný, že sme sa za toto volebné obdobie nedostali ďalej ako k nariekaniu,“ povedal Ján Budaj (DÚ).

„Povzdych je namieste,“ povedal primátor Andrej Ďurkovský (KDH). Zdržanie podľa neho spôsobili komplikácie, ktoré súviseli s prípravou rekonštrukcie Starého mosta, nakoniec sa však vraj po dlhých rokovaniach niekoľko vecí aj podarilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Úplná integrácia električky a vlaku je ale ešte ďaleko – najmä preto, že vlakový tunel popod Dunaj, ktorý by Petržalku spájal s ľavým brehom, sa odsúva až k roku 2020 či neskôr. Vo štvrtok to opätovne zaznelo z úst splnomocnenca primátora pre dopravné systémy Tomáša Fabora.

V praxi by to teda mohlo znamenať, že prvá bude fungovať električka cez Starý most na začiatok Petržalky (Bosákova ulica). Zvyšok, teda trať po koniec Petržalky (Janíkov dvor) spoločná pre vlak aj električku sa dorobí až potom, keď tunel popod Dunaj bude.

Konečným stavom by podľa mesta, ministerstva a železníc mala byť trať s rozchodom 1435 milimetrov a možnosťou duálnej prevádzky aj pre električku s rozchodom 1000 milimetrov. Znamená to teda aj to, že v Petržalke budú premávať dvojaké vozidlá po trati s troma koľajnicami.

Skryť Vypnúť reklamu

Nezadali ani projektovanie

„Nikde sa nehovorí, že by sa mal meniť rozchod v meste, prestavba rozchodov sú úžasné finančné prostriedky. Budú tam tri koľajnice,“ povedal Fabor.

Ministerstvo dopravy oznámilo, že zatiaľ nebolo možné zadať projektovanie prepojenia vlaku a električky na pravom brehu, keďže sa ešte nevie, kde presne terminál integrovanej dopravy bude. Teraz, po podpise spoločného stanoviska mestom, vyhlásia verejnú súťaž na vypracovanie projektu.

Hovorca Stanislav Jurikovič tiež oznámil, že výstavba tunela do Petržalky sa začne od stanice Predmestie a po Filiálku bude dokončená do roku 2015. Na to sú peniaze z Európskej únie. Pokračovanie do Petržalky sa bude robiť až potom.

„Ide o stavbu v zastavanom území mesta a rýchlosť výstavby je podstatne viac limitovaná, ako výstavba šírej trate v extraviláne,“ povedal hovorca.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Desať najkrajších pláží na Korfu
  2. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  3. Vážení poslanci, to naozaj?
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  7. Vážení poslanci, to naozaj?
  8. Koniec čakania na kuriéra
  9. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  10. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 386
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 038
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 859
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 635
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 404
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 677
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 469
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 437
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 070
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 2 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu