Mesto, železnice a ministerstvo dopravy sa zhodli na trati električky a vlaku. Môže to znamenať, že niekde budú tri koľaje. Konečný stav má byť železničná trať.
BRATISLAVA. Najprv električka, potom vlak. Tak si predstavujú riešenie hromadnej dopravy v Bratislave traja zainteresovaní.
Mesto, ministerstvo dopravy a železnice sa na tejto vízii zhodli vo štvrtok tým, že spoločné stanovisko odsúhlasili nakoniec mestskí poslanci. Hoci to znamená potrebný krok vpred, v rámci diskusie poslancov prevládala skepsa.
„Metro sa začalo v meste plánovať v roku 1974. Ja som mal vtedy rok. Teraz mám 37 rokov,“ povedal poslanec a predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník (Občiansky klub).
V podobnom duchu sa na konci dvojhodinovej debaty vyjadrila aj Marta Černá (bez polit. prísl.). „Ukončime diskusiu, toto ešte ani našich vnukov nepostihne,“ povedala.
Za celé volebné obdobie nedospeli k ničomu
„Som nespokojný, že sme sa za toto volebné obdobie nedostali ďalej ako k nariekaniu,“ povedal Ján Budaj (DÚ).
„Povzdych je namieste,“ povedal primátor Andrej Ďurkovský (KDH). Zdržanie podľa neho spôsobili komplikácie, ktoré súviseli s prípravou rekonštrukcie Starého mosta, nakoniec sa však vraj po dlhých rokovaniach niekoľko vecí aj podarilo.
Úplná integrácia električky a vlaku je ale ešte ďaleko – najmä preto, že vlakový tunel popod Dunaj, ktorý by Petržalku spájal s ľavým brehom, sa odsúva až k roku 2020 či neskôr. Vo štvrtok to opätovne zaznelo z úst splnomocnenca primátora pre dopravné systémy Tomáša Fabora.
V praxi by to teda mohlo znamenať, že prvá bude fungovať električka cez Starý most na začiatok Petržalky (Bosákova ulica). Zvyšok, teda trať po koniec Petržalky (Janíkov dvor) spoločná pre vlak aj električku sa dorobí až potom, keď tunel popod Dunaj bude.
Konečným stavom by podľa mesta, ministerstva a železníc mala byť trať s rozchodom 1435 milimetrov a možnosťou duálnej prevádzky aj pre električku s rozchodom 1000 milimetrov. Znamená to teda aj to, že v Petržalke budú premávať dvojaké vozidlá po trati s troma koľajnicami.
Nezadali ani projektovanie
„Nikde sa nehovorí, že by sa mal meniť rozchod v meste, prestavba rozchodov sú úžasné finančné prostriedky. Budú tam tri koľajnice,“ povedal Fabor.
Ministerstvo dopravy oznámilo, že zatiaľ nebolo možné zadať projektovanie prepojenia vlaku a električky na pravom brehu, keďže sa ešte nevie, kde presne terminál integrovanej dopravy bude. Teraz, po podpise spoločného stanoviska mestom, vyhlásia verejnú súťaž na vypracovanie projektu.
Hovorca Stanislav Jurikovič tiež oznámil, že výstavba tunela do Petržalky sa začne od stanice Predmestie a po Filiálku bude dokončená do roku 2015. Na to sú peniaze z Európskej únie. Pokračovanie do Petržalky sa bude robiť až potom.
„Ide o stavbu v zastavanom území mesta a rýchlosť výstavby je podstatne viac limitovaná, ako výstavba šírej trate v extraviláne,“ povedal hovorca.
Autor: Dorota Kraková