SME

Pri metre dospeli len k nariekaniu

Diskusie o dopravnom systéme, ktorý by fungoval ako metro, sa vedú už skoro 40 rokov

Vyše 100-tisícovú Petržalku by v budúcnosti mohol s centrom spájať vlakový tunel popod Dunaj a aj električka cez Starý most. Výstavba električky má prísť na rad skôr.Vyše 100-tisícovú Petržalku by v budúcnosti mohol s centrom spájať vlakový tunel popod Dunaj a aj električka cez Starý most. Výstavba električky má prísť na rad skôr. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Mesto, železnice a ministerstvo dopravy sa zhodli na trati električky a vlaku. Môže to znamenať, že niekde budú tri koľaje. Konečný stav má byť železničná trať.

BRATISLAVA. Najprv električka, potom vlak. Tak si predstavujú riešenie hromadnej dopravy v Bratislave traja zainteresovaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto, ministerstvo dopravy a železnice sa na tejto vízii zhodli vo štvrtok tým, že spoločné stanovisko odsúhlasili nakoniec mestskí poslanci. Hoci to znamená potrebný krok vpred, v rámci diskusie poslancov prevládala skepsa.

SkryťVypnúť reklamu

„Metro sa začalo v meste plánovať v roku 1974. Ja som mal vtedy rok. Teraz mám 37 rokov,“ povedal poslanec a predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník (Občiansky klub).

V podobnom duchu sa na konci dvojhodinovej debaty vyjadrila aj Marta Černá (bez polit. prísl.). „Ukončime diskusiu, toto ešte ani našich vnukov nepostihne,“ povedala.

Za celé volebné obdobie nedospeli k ničomu

„Som nespokojný, že sme sa za toto volebné obdobie nedostali ďalej ako k nariekaniu,“ povedal Ján Budaj (DÚ).

„Povzdych je namieste,“ povedal primátor Andrej Ďurkovský (KDH). Zdržanie podľa neho spôsobili komplikácie, ktoré súviseli s prípravou rekonštrukcie Starého mosta, nakoniec sa však vraj po dlhých rokovaniach niekoľko vecí aj podarilo.

SkryťVypnúť reklamu

Úplná integrácia električky a vlaku je ale ešte ďaleko – najmä preto, že vlakový tunel popod Dunaj, ktorý by Petržalku spájal s ľavým brehom, sa odsúva až k roku 2020 či neskôr. Vo štvrtok to opätovne zaznelo z úst splnomocnenca primátora pre dopravné systémy Tomáša Fabora.

V praxi by to teda mohlo znamenať, že prvá bude fungovať električka cez Starý most na začiatok Petržalky (Bosákova ulica). Zvyšok, teda trať po koniec Petržalky (Janíkov dvor) spoločná pre vlak aj električku sa dorobí až potom, keď tunel popod Dunaj bude.

Konečným stavom by podľa mesta, ministerstva a železníc mala byť trať s rozchodom 1435 milimetrov a možnosťou duálnej prevádzky aj pre električku s rozchodom 1000 milimetrov. Znamená to teda aj to, že v Petržalke budú premávať dvojaké vozidlá po trati s troma koľajnicami.

SkryťVypnúť reklamu

Nezadali ani projektovanie

„Nikde sa nehovorí, že by sa mal meniť rozchod v meste, prestavba rozchodov sú úžasné finančné prostriedky. Budú tam tri koľajnice,“ povedal Fabor.

Ministerstvo dopravy oznámilo, že zatiaľ nebolo možné zadať projektovanie prepojenia vlaku a električky na pravom brehu, keďže sa ešte nevie, kde presne terminál integrovanej dopravy bude. Teraz, po podpise spoločného stanoviska mestom, vyhlásia verejnú súťaž na vypracovanie projektu.

Hovorca Stanislav Jurikovič tiež oznámil, že výstavba tunela do Petržalky sa začne od stanice Predmestie a po Filiálku bude dokončená do roku 2015. Na to sú peniaze z Európskej únie. Pokračovanie do Petržalky sa bude robiť až potom.

„Ide o stavbu v zastavanom území mesta a rýchlosť výstavby je podstatne viac limitovaná, ako výstavba šírej trate v extraviláne,“ povedal hovorca.

Autor: Dorota Kraková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 504
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 379
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 942
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 793
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 496
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 316
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 020
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 1 901
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 23 110
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 793
  3. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 13 409
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 11 490
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 382
  6. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 174
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 003
  8. Rastislav Puchala: Nie, toto nebolo oslobodenie 4 937
  1. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  2. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  6. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  7. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  8. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
SkryťZatvoriť reklamu