SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Pri metre dospeli len k nariekaniu

Diskusie o dopravnom systéme, ktorý by fungoval ako metro, sa vedú už skoro 40 rokov

Vyše 100-tisícovú Petržalku by v budúcnosti mohol s centrom spájať vlakový tunel popod Dunaj a aj električka cez Starý most. Výstavba električky má prísť na rad skôr.Vyše 100-tisícovú Petržalku by v budúcnosti mohol s centrom spájať vlakový tunel popod Dunaj a aj električka cez Starý most. Výstavba električky má prísť na rad skôr. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Mesto, železnice a ministerstvo dopravy sa zhodli na trati električky a vlaku. Môže to znamenať, že niekde budú tri koľaje. Konečný stav má byť železničná trať.

BRATISLAVA. Najprv električka, potom vlak. Tak si predstavujú riešenie hromadnej dopravy v Bratislave traja zainteresovaní.

Mesto, ministerstvo dopravy a železnice sa na tejto vízii zhodli vo štvrtok tým, že spoločné stanovisko odsúhlasili nakoniec mestskí poslanci. Hoci to znamená potrebný krok vpred, v rámci diskusie poslancov prevládala skepsa.

SkryťVypnúť reklamu

„Metro sa začalo v meste plánovať v roku 1974. Ja som mal vtedy rok. Teraz mám 37 rokov,“ povedal poslanec a predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník (Občiansky klub).

V podobnom duchu sa na konci dvojhodinovej debaty vyjadrila aj Marta Černá (bez polit. prísl.). „Ukončime diskusiu, toto ešte ani našich vnukov nepostihne,“ povedala.

Za celé volebné obdobie nedospeli k ničomu

„Som nespokojný, že sme sa za toto volebné obdobie nedostali ďalej ako k nariekaniu,“ povedal Ján Budaj (DÚ).

„Povzdych je namieste,“ povedal primátor Andrej Ďurkovský (KDH). Zdržanie podľa neho spôsobili komplikácie, ktoré súviseli s prípravou rekonštrukcie Starého mosta, nakoniec sa však vraj po dlhých rokovaniach niekoľko vecí aj podarilo.

SkryťVypnúť reklamu

Úplná integrácia električky a vlaku je ale ešte ďaleko – najmä preto, že vlakový tunel popod Dunaj, ktorý by Petržalku spájal s ľavým brehom, sa odsúva až k roku 2020 či neskôr. Vo štvrtok to opätovne zaznelo z úst splnomocnenca primátora pre dopravné systémy Tomáša Fabora.

V praxi by to teda mohlo znamenať, že prvá bude fungovať električka cez Starý most na začiatok Petržalky (Bosákova ulica). Zvyšok, teda trať po koniec Petržalky (Janíkov dvor) spoločná pre vlak aj električku sa dorobí až potom, keď tunel popod Dunaj bude.

Konečným stavom by podľa mesta, ministerstva a železníc mala byť trať s rozchodom 1435 milimetrov a možnosťou duálnej prevádzky aj pre električku s rozchodom 1000 milimetrov. Znamená to teda aj to, že v Petržalke budú premávať dvojaké vozidlá po trati s troma koľajnicami.

SkryťVypnúť reklamu

Nezadali ani projektovanie

„Nikde sa nehovorí, že by sa mal meniť rozchod v meste, prestavba rozchodov sú úžasné finančné prostriedky. Budú tam tri koľajnice,“ povedal Fabor.

Ministerstvo dopravy oznámilo, že zatiaľ nebolo možné zadať projektovanie prepojenia vlaku a električky na pravom brehu, keďže sa ešte nevie, kde presne terminál integrovanej dopravy bude. Teraz, po podpise spoločného stanoviska mestom, vyhlásia verejnú súťaž na vypracovanie projektu.

Hovorca Stanislav Jurikovič tiež oznámil, že výstavba tunela do Petržalky sa začne od stanice Predmestie a po Filiálku bude dokončená do roku 2015. Na to sú peniaze z Európskej únie. Pokračovanie do Petržalky sa bude robiť až potom.

„Ide o stavbu v zastavanom území mesta a rýchlosť výstavby je podstatne viac limitovaná, ako výstavba šírej trate v extraviláne,“ povedal hovorca.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 906
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 17 948
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 391
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 938
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 819
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 220
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 278
  8. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 2 793
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 377
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 628
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 016
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 419
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 181
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 975
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 941
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 410
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu