SME

Záchrannej službe hrozí kolaps

Záchranka má fungovanie zabezpečené len do augusta. Do augusta ešte vydrží z peňazí, ktoré uhradia zdravotné poisťovne za minulé obdobia a vyčerpajú sa všetky finančné rezervy tak, že náklady prevýšia príjmy. Podľa nového cenového výmeru, ktorý platí ...

Záchranka má fungovanie zabezpečené len do augusta. Do augusta ešte vydrží z peňazí, ktoré uhradia zdravotné poisťovne za minulé obdobia a vyčerpajú sa všetky finančné rezervy tak, že náklady prevýšia príjmy. Podľa nového cenového výmeru, ktorý platí od 1. januára, dostanú v tomto roku na prevádzkovanie rýchlej zdravotnej služby od poisťovní o takmer 40 miliónov menej, hoci sa na prvý pohľad zdá, že štát záchrannej službe pridal. Povedal to SME ekonomicko-technický námestník riaditeľa Róbert Petráš.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa nového cenového výmeru má záchranka platený každý najazdený kilometer, maximálne 18 korunami. Doteraz boli takto platené len kilometre najazdené do vzdialenosti väčšej ako 50 kilometrov od okraja spádového územia. Nový cenový výmer platný od januára však znížil tzv. kapitačné platby z 12,05 koruny na poistenca mesačne na 7 korún. Pôvodný cenový výmer znamenal pre bratislavskú záchranku ročne istých 94 miliónov korún.

„Oproti doterajšiemu systému financovania to pre nás predstavuje deficit 2,5 milióna mesačne,“ hovorí Róbert Petráš. „Už doteraz sme fungovali z podstaty a plátali, ako sa čo dalo. Ani pôvodná dvanásťkorunová sadzba nebola roky valorizovaná a teraz ju dokonca znížili.“ Minister zdravotníctva Roman Kováč zavedenie nového cenového výmeru zdôvodnil snahou viac motivovať záchrannú a dopravnú službu. Podľa Róberta Petráša je to nelogické. „My predsa nemáme žiadny dosah na to, kto, kedy a kde potrebuje našu rýchlu pomoc.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jeho slov výkonová sadzba pri dopravnej zdravotnej službe stanovená výmerom je asi o osem korún na kilometer nižšia ako skutočná cena výjazdu. „Veď aj v najlacnejšom taxíku si vypýtajú 12 korún za kilometer, my dostávame maximálne 15. Používame špeciálne vozidlá s dvojčlennou posádkou, ktorá musí dostať mzdu podľa platných taríf. To nemôžeme nijako ovplyvniť.“

Záchranná služba finančné prostriedky v zdravotníctve vlastne šetrí. Je určite lacnejšie, ak za pacientom, ktorý potrebuje pomoc, vycestuje lekár a posúdi na mieste, či pacient potrebuje nemocničnú starostlivosť, ako keď ho sanitka automaticky privezie do nemocnice, kde si ho zvyčajne pár dní nechajú na pozorovanie.

JANA MARTINKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 249
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 944
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 481
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 338
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 236
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 860
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 737
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 262
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 631
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 261
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 576
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 166
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 615
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 911
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 713
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 670
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu