BRATISLAVA. Bratislavská mestská časť (MČ) Petržalka súhlasí s návrhom spoločného stanoviska k výsledkom Technicko-ekonomickej štúdie o koľajovej trati na území MČ. Návrh má prerokovať 25. februára bratislavské mestské zastupiteľstvo (MsZ).
Miestni poslanci Petržalky žiadajú, aby štúdia bola do mesiaca verejne prerokovaná. K týmto záverom dospelo miestne zastupiteľstvo po dva a pol hodinovej diskusii. Počas nej sa vyjadrili aj zástupca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii (MDPT) SR, uvoľnený poslanec pre dopravné systémy Tomáš Fabor a nezávislí odborníci.
Ide o návrh spoločného stanoviska MDPT SR, mesta Bratislava a Železníc SR, ktoré v apríli 2007 podpísali memorandum o spoločnom postupe pri príprave, realizácii a využívaní železničnej infraštruktúry na území Bratislavy budovanej v rámci projektov TEN-T 17 pre integráciu mestskej a železničnej koľajovej dopravy.
Starosta Milan Ftáčnik pre médiá uviedol, že v rámci stanoviska MČ prioritne odporúča ako riešenie podpovrchový alebo polozapustený variant vedenia trate. "Poslanci ďalej povedali, že perspektívne, z hľadiska prevádzky, si ju vedia predstaviť ako železničnú, ale aj električkovú, ale len na rozchode 1435 mm. To bude v druhej, teda cieľovej etape, keď sa vybuduje tunel pod Dunajom a prepojí sa ŽST Filiálka so ŽST Petržalka. Odbočka z nej by mohla viesť, tvoriť aj jadro nosného dopravného systému v Petržalke," povedal po rokovaní Ftáčnik, ktorý je aj mestský poslanec. Doplnil, že na rokovaní MsZ by mohla zaznieť otázka financií. Verejná diskusia by podľa neho mala byť o riešení, ktoré podporuje petržalská samospráva.
Fabor povedal, že v prvej etape bude v Petržalke električka a v ďalšej etape má byť tunelové prepojenie popod Dunaj a následne zapojenie aj železničnej trate do Petržalky. Zdôraznil, že spoločné stanovisko troch partnerov je vypracované ako kompromis. "My sme v podstate nemuseli žiadať stanovisko Petržalky, ale mesto si povedalo, keďže je to na území MČ, občania, poslanci a Petržalka majú eminentné právo povedať svoj názor. Sme radi, že názor je taký istý ako názor mesta," ozrejmil Fabor. Povedal, že verejná diskusia je už pol roka. Štúdia, ktorá je vypracovaná na zadanie ministerstva a železníc, je od leta 2009 dispozícii. Bola zaslaná aj na MČ a ďalšie organizácie a úrady a mohli sa k nej vyjadriť. "Vlastne verejná diskusia prebieha," dodal.
Pri schválení stanoviska primátor Andrej Ďurkovský (KDH) podpísal s rezortom dopravy a železnicami zmluvu, ktorá naštartuje ďalší stupeň projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie, priblížil Fabor.
Návrh o verejnej diskusii podala poslankyňa Iveta Plšeková (SDKÚ-DS). Zastupiteľstvo však neschválilo niekoľko pozmeňovacích návrhov stanoviska MČ z dielne tejto politickej strany, nepodporilo ich aj KDH. "Nepodporilo ich preto, lebo KDH má veľmi jasnú líniu s mestom, pretože primátor je nositeľom myšlienky električky do Petržalky," povedala pre TASR s tým, že štúdia napriek názvu je viac technická ako ekonomická. Vyslovila ľútosť nad tým, že mesto, hoci malo od júna 2009 čas ju verejne prerokovať s občanmi, neurobilo tak, na rozdiel od témy polyfunkčného komplexu Metropolis s kasínom.