Dopravný podnik má zmluvu na 25 kĺbových vozidiel Mercedes-Capacity. Termín ich celkovej dodávky je zatiaľ nejasný.
BRATISLAVA. Cestujúci linkou č. 83, premávajúcou z Dúbravky do Petržalky, sa v pondelok budú môcť prvý raz odviezť novým veľkokapacitným autobusom Mercedes-Capacity.
Ide o prvé vozidlo, ktoré do mesta prišlo z dlho meškajúcej dodávky kĺbových autobusov. Mnohé z dnes premávajúcich vozidiel sú prestarnuté, vozový park čaká na obnovu už dlho.
Linka 83 bola podľa predsedu predstavenstva dopravného podniku Branislava Zahradníka vybraná zámerne. Patrí k najvyťaženejším v meste. Autobusy 83, jazdiace v špičke, sú známe najmä pre tlačenicu.
Najdlhší do terénu
Nasadenie najdlhšieho autobusu nie je, ako tvrdí Zahradník, testom vozidla, ale je jeho odskúšaním priamo na trase autobusových liniek.
„Testovali sme ho už pri výberovom konaní,“ vraví Zahradník. „Teraz pôjde o reálnu jazdu s cestujúcimi.“
Prvý Mercedes chce dopravný podnik nasadzovať na viaceré linky. Uvažuje nad ďalšími petržalskými spojmi 95 a 93.
SOR je lacnejší
Presný termín dodávky ďalších vysúťažených autobusov sa podľa Zahradníka povedať nedá. „Zmluvu s Mercedesom sme uzavreli na 25 vozidiel. Budeme analyzovať, koľko a v akom čase odoberieme.“
Ďalších 15 Mercedesov dopravný podnik kúpiť môže, ale nemusí. „Máme voľné ruky,“ dodáva Zahradník.
Vozidlá SOR od českého výrobcu, ktorý je víťazom druhého z tendrov na veľkokapacitné kĺbové vozidlá, sú podľa neho lacnejšie.
Koľko, akých autobusov a najmä kedy príde z dvoch ukončených tendrov reálne do ulíc, je tak ešte otázne. Zahradník však tvrdí, že v obnove vozového parku musí dopravný podnik pokračovať.
Pôvodne chcel mestský dopravca kúpiť 240 kĺbových veľkokapacitných vozidiel, hovoril o najväčšom tendri vo svojej histórii za približne 83 miliónov eur.
Úrad pre verejné obstarávanie však pre porušenie zákona megatender zrušil a dopravný podnik ho nahradil tromi menšími. Námietku na úrad podal vtedy vylúčený účastník tendra, víťaz neskoršej súťaže, firma Mercedes.
Víťaz – jediný účastník
Víťazom prvého z menších tendrov sa stal Mercedes, jeho jediný účastník, druhý vyhral český výrobca SOR Libavy. Tretí tender dopravný podnik nakoniec vôbec nevypísal. Ako dôvod udal znížený rozpočet.
Počet 240 plánovaných vozidiel sa tak výrazne zredukuje. Mercedesov má prísť do mesta 25 a druhý víťaz SOR vysúťažil dodávku na sto autobusov.
Horúca MHD
Mercedes-Capacity je klimatizovaným vozidlom s kapacitou okolo 186 cestujúcich. Doteraz klimatizované vozidlá dopravný podnik nekupoval, klimatizáciu mali len šoféri vo svojich kabínkach a to tiež len na niektorých linkách. Viac než 60 percent šoférov ju k dispozícii nemalo.
Zahradník popiera, že by dopravný podnik pre väčšiu kapacitu nových vozidiel uvažoval o úprave grafikonu či redukovaní spojov.
Interiér Mercedesu.
FOTO SME - PETER ŽÁKOVIČ