základných školách v každom bratislavskom obvode, pracujú s nimi aj v Trenčíne, Nitre a niektorých iných mestách.
V porovnaní s inými diagnózami (kde sa pracuje väčšinou len s jedným hendikepom) sa pri autistoch musia ošetriť až tri oblasti súčasne – až 75 percent takýchto detí je postihnutých mentálne, ale všetky majú narušenú oblasť sociálnej interakcie, komunikácie a kreativity. Rodičia sa niekedy pýtajú, či môžu ísť takéto deti aj do iného zariadenia. „Môžu,“ odpovedá Katarína Kúdelová. „Ale nebude tam ošetrený práve ich základný problém – komunikácia a sociálna interakcia.“
V škôlke na Iľjušinovej je päť autististov, pracujú s nimi tri učiteľky. Tieto deti sú uzavreté vo vlastnom svete – oporou je im presný poriadok a stereotyp, každé vybočenie z neho ich rozruší. „Pre každé dieťa je vypracovaný individuálny plán, ktorý závisí od hĺbky postihnutia dieťaťa a jeho osobitostí. Máme pre ne aj špeciálny edukačný program na počítači,“ hovorí riaditeľka škôlky Mária Králiková. „Milujú však cvičenia so zdravými kamarátmi, zúčastňujú sa aj na telesnej a hudobnej výchove. Takýto kontakt im veľmi pomáha.“
V týchto dňoch navštívila škôlku skupinka odborníkov z Veľkej Británie, Írska a Belgicka. Zaujal ich fakt, že doma riešia pri integrácii hendikepovaných detí veľmi podobné problémy. „Mám veľmi dobrý dojem z kvality vyučovania u vás,“ povedal Paraic Moran z Írska. „A najmä – obdivujem učiteľov, čo dokážu pre deti spraviť aj v situácii, keď si musia mnohé pomôcky vyrábať vlastne sami.“
(gal)