Peší budú mať vstup do tunela zakázaný. Električky tu majú začať jazdiť v lete.
BRATISLAVA. Električky by sa do tunela pod Hradom mali vrátiť toto leto. Spolu s nimi chce dopravný podnik upraviť aj grafikon a zvýšiť ich rýchlosť. Pred rekonštrukciou jazdili totiž zníženou desať až pätnásť kilometrovou rýchlosťou. Po obnovení tratí by sa mohla zvýšiť na 50 až 60 kilometrov za hodinu.
Celkové náklady na rekonštrukciu dosiahli 8,3 milióna eur, povedal Andrej Ďurkovský primátor mesta. „Termín dodania stavby je koniec mája,“ tvrdí Branislav Zahradník predseda predstavenstva dopravného podniku. „Potom prebehne kolaudačné konanie, ktoré by sme chceli zvládnuť za mesiac.“
Peší – zákaz vstupuZahradnik odhaduje, že MHD by mohla v tuneli začať jazdiť v lete. S rekonštrukciou mesto začalo 11. mája minulého roku.
Takmer osemstometrový tunel by mal byť pod neustálou kontrolou kamerového systému. Peší sem budú mať vstup zakázaný. Úvahy o zriadení chodníka cez tunel musel vraj dopravný podnik pre bezpečnostné predpisy zamietnuť.
Kryty a štôlnePočas opráv v tuneli upravili dve štôlne. Jedna smeruje na Palisády, slúžiť má ako únikový východ, druhá vedie na Skalnú ulicu. „Bude tu umiestnená vzduchotechnika,“ dodal Zahradník. Štôlne a ani vojnový kryt voľne prístupné nebudú.
Zahradnik tvrdí, že existujú aj úvahy o zriadení novej štôlne, kam by ľudia mohli. Mal by v nej byť výťah na hradný vrch. „Sme v diskusii s národnou radou, je to v štádiu overovanie, či by to bolo možné.“ Pred obnovením električkovej premávky Zahradník prisľúbil prehliadku tunela, chcel by tak predísť dodatočným návštevám zvedavcov.
Z histórie stavby
1943 – 1949 – budovanie tunela ako cestnej stavby.
Počas vojny sa predpokladá jeho využitie ako protilietadlového krytu, čomu nasvedčujú podzemné kryty
Vybudovaná bola aj úniková chodba vedúca na Palisády
1982 – 1983 – posledná väčšia rekonštrukcia tunela.
Vojnový kryt.
FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK