SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Cestu k projektu TEN-T vydláždia rozkopávky

Roky bude Bratislava rozkopaná. Po dokončení prác má dostať systém podobný metru, ale aj nové cesty, podchody, križovatky a parkoviská.

Stanice budúceho vlaku pod Bratislavou by mohli pripomínať tie vo Viedni. Zastávky metra, ktoré tu otvárali pred dvoma rokmi, projektoval Slovák, ktorý s Dopravoprojektom spolupracuje.Stanice budúceho vlaku pod Bratislavou by mohli pripomínať tie vo Viedni. Zastávky metra, ktoré tu otvárali pred dvoma rokmi, projektoval Slovák, ktorý s Dopravoprojektom spolupracuje. (Zdroj: – AUTORKA)

BRATISLAVA. Megaprojekt prepojenia železničných tratí TEN-T má za sebou prvú sériu povolení.
Staré Mesto vydalo územné rozhodnutie pre stavbu od konca Rače až po Petržalku, napojenie letiska na železnicu riešili tri stavebné úrady - Petržalka, Nové Mesto a Ružinov.

  • Skratka TEN-T znamená Transeurópska sieť pre transport.
  • V Bratislave sa prepoja dve existujúce trate, stanú sa súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.
  • Projekt budú stavať železnice hlavne z európskych peňazí, stáť bude vyše pol miliardy eur.
  • V meste sa bude vlak v tuneli využívať ako náhrada metra.

Spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá trať plánuje a pripravuje pre ňu dokumentáciu, už ohlásila, že sa začínajú pripravovať podklady k stavebnému rozhodnutiu. Za niekoľko mesiacov by sa teda mohlo začať kopať.

Začne sa kopať

Hoci projekt prinesie mestu to, po čom už desaťročia volá - systém, ktorý by mal fungovať ako metro, jeho stavba zasiahne Bratislavu na roky.

O rozsahu prác svedčí nielen celková investícia v hodnote asi 664 miliónov eur (asi 20 miliárd korún), ale napríklad aj samotné územné rozhodnutie. Bežne máva tento súhlas asi dve strany, v prípade TEN-T ich má 149. A to je len jedna z dvoch častí.

V rozhodnutí týkajúcom sa projektu z Rače do Petržalky je presne opísaný rozsah prác. Rieši všetko od nových požiarnych vodovodov v budúcich podzemných staniciach až po elektronické vyhrievanie výhybiek, verejné osvetlenie okolia trate a výsadbu zelene po dokončení stavby.

Dnes je jasné, ktoré časti trate budú pod zemou a ktoré časti tunela sa v rámci nich budú raziť, teda kopať v podzemí, alebo hĺbiť, teda kopať z povrchu. Tunel pôjde cez podstatnú časť mesta a bude dlhý asi šesť kilometrov.

Podchod obnovia

Najviac práce na povrchu zrejme zasiahnu Nové Mesto, tu sa bude v okolí Kukučínovej ulice tunel hĺbiť. Padne asi 130 garáží v lokalite bez náhrady. Nájomníkov garáží chcú železnice vyplatiť. Padne napríklad aj budova pošty na Kukučínovej.

Budú nutné stovky preložiek sietí v celom meste, budú sa robiť celé nové križovatky a pod zemou vznikne systém staníc a zastávok s vestibulmi a službami. Vzniknú nové podchody pre peších a ten súčasný na Trnavskom mýte prejde rekonštrukciou. Pod Račianskou ulicou pri Odborárskej vznikne podchod pre peších. Vynoví sa aj Šancová ulica a trolejbusové vedenie, popod ulicou bude podchod.

V priestore zastávky Nivy bude napríklad spolu šesť podzemných podlaží, hoci nie všetky pre cestujúcich.
Tunel by mal viesť aj popod Dunaj. Práce budú prebiehať vo veľkej hĺbke - od 20 do 40 metrov. Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí. Trať klesne do tunela pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou.

Výstavba aspoň päť rokov

Podľa odhadov by sa mohla megastavba začať stavať budúci rok, výstavba by mala trvať päť rokov. Nutná bola zmena územného plánu.

Peniaze na projekt pôjdu sčasti z európskych fondov a sčasti zo štátneho rozpočtu.

Trať bude mať v meste stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 318
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 944
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 938
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 976
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 487
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 387
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 019
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 720
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 402
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu