SME
Piatok, 14. august, 2020 | Meniny má MojmírKrížovkyKrížovky

Cestu k projektu TEN-T vydláždia rozkopávky

Roky bude Bratislava rozkopaná. Po dokončení prác má dostať systém podobný metru, ale aj nové cesty, podchody, križovatky a parkoviská.

Stanice budúceho vlaku pod Bratislavou by mohli pripomínať tie vo Viedni. Zastávky metra, ktoré tu otvárali pred dvoma rokmi, projektoval Slovák, ktorý s Dopravoprojektom spolupracuje.Stanice budúceho vlaku pod Bratislavou by mohli pripomínať tie vo Viedni. Zastávky metra, ktoré tu otvárali pred dvoma rokmi, projektoval Slovák, ktorý s Dopravoprojektom spolupracuje. (Zdroj: – AUTORKA)

BRATISLAVA. Megaprojekt prepojenia železničných tratí TEN-T má za sebou prvú sériu povolení.
Staré Mesto vydalo územné rozhodnutie pre stavbu od konca Rače až po Petržalku, napojenie letiska na železnicu riešili tri stavebné úrady - Petržalka, Nové Mesto a Ružinov.

  • Skratka TEN-T znamená Transeurópska sieť pre transport.
  • V Bratislave sa prepoja dve existujúce trate, stanú sa súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.
  • Projekt budú stavať železnice hlavne z európskych peňazí, stáť bude vyše pol miliardy eur.
  • V meste sa bude vlak v tuneli využívať ako náhrada metra.

Spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá trať plánuje a pripravuje pre ňu dokumentáciu, už ohlásila, že sa začínajú pripravovať podklady k stavebnému rozhodnutiu. Za niekoľko mesiacov by sa teda mohlo začať kopať.

Začne sa kopať

Hoci projekt prinesie mestu to, po čom už desaťročia volá - systém, ktorý by mal fungovať ako metro, jeho stavba zasiahne Bratislavu na roky.

O rozsahu prác svedčí nielen celková investícia v hodnote asi 664 miliónov eur (asi 20 miliárd korún), ale napríklad aj samotné územné rozhodnutie. Bežne máva tento súhlas asi dve strany, v prípade TEN-T ich má 149. A to je len jedna z dvoch častí.

V rozhodnutí týkajúcom sa projektu z Rače do Petržalky je presne opísaný rozsah prác. Rieši všetko od nových požiarnych vodovodov v budúcich podzemných staniciach až po elektronické vyhrievanie výhybiek, verejné osvetlenie okolia trate a výsadbu zelene po dokončení stavby.

Dnes je jasné, ktoré časti trate budú pod zemou a ktoré časti tunela sa v rámci nich budú raziť, teda kopať v podzemí, alebo hĺbiť, teda kopať z povrchu. Tunel pôjde cez podstatnú časť mesta a bude dlhý asi šesť kilometrov.

Podchod obnovia

Najviac práce na povrchu zrejme zasiahnu Nové Mesto, tu sa bude v okolí Kukučínovej ulice tunel hĺbiť. Padne asi 130 garáží v lokalite bez náhrady. Nájomníkov garáží chcú železnice vyplatiť. Padne napríklad aj budova pošty na Kukučínovej.

Budú nutné stovky preložiek sietí v celom meste, budú sa robiť celé nové križovatky a pod zemou vznikne systém staníc a zastávok s vestibulmi a službami. Vzniknú nové podchody pre peších a ten súčasný na Trnavskom mýte prejde rekonštrukciou. Pod Račianskou ulicou pri Odborárskej vznikne podchod pre peších. Vynoví sa aj Šancová ulica a trolejbusové vedenie, popod ulicou bude podchod.

V priestore zastávky Nivy bude napríklad spolu šesť podzemných podlaží, hoci nie všetky pre cestujúcich.
Tunel by mal viesť aj popod Dunaj. Práce budú prebiehať vo veľkej hĺbke - od 20 do 40 metrov. Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí. Trať klesne do tunela pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou.

Výstavba aspoň päť rokov

Podľa odhadov by sa mohla megastavba začať stavať budúci rok, výstavba by mala trvať päť rokov. Nutná bola zmena územného plánu.

Peniaze na projekt pôjdu sčasti z európskych fondov a sčasti zo štátneho rozpočtu.

Trať bude mať v meste stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deväť vecí, ktoré môžete zažiť na Santorini
  2. Tipy na nákupy pre školáka, ktoré by ste mali stihnúť ešte dnes
  3. Poznáte v Banskej Štiavnici aj tieto miesta?
  4. Mimoriadna akcia: K ročnému online predplatnému kávovar zdarma
  5. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  6. Stráviť dovolenku na juhu Čiech môžete tento rok výhodnejšie!
  7. Je lepšie vyberať zásnubný prsteň vo dvojici, alebo tajne?
  8. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso
  9. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  10. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  1. Deväť vecí, ktoré môžete zažiť na Santorini
  2. Výmena rozvodov na Sekčove si vyžiada odstávku teplej vody
  3. V zdravom tele zdravý duch
  4. V Košiciach pribudlo 60 nových nájomných bytov
  5. Tipy na nákupy pre školáka, ktoré by ste mali stihnúť ešte dnes
  6. Štartuje projekt Futbal v meste
  7. Mio Pilot: moderní navigace s bezplatnými aktualizacemi
  8. Poznáte v Banskej Štiavnici aj tieto miesta?
  9. Stráviť dovolenku na juhu Čiech môžete tento rok výhodnejšie!
  10. Je lepšie vyberať zásnubný prsteň vo dvojici, alebo tajne?
  1. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov 23 772
  2. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť 20 318
  3. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony? 14 843
  4. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso 13 886
  5. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 12 374
  6. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 12 212
  7. Poznáte v Banskej Štiavnici aj tieto miesta? 10 689
  8. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 9 532
  9. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 9 430
  10. Gaderská dolina poteší celú rodinu 9 422
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu