BRATISLAVA. Najviac z nich sa týkalo znečistenia priestranstva v okolí kontajnerových stojísk (626), nerešpektovania podmienok držania psa (137) a nepojazdných áut na verejných parkoviskách (79). Agentúru SITA o tom dnes informoval hovorca mestskej časti Ľubomír Andrassy.
Majitelia či správcovia dotknutých nehnuteľností následne po upozornení priebežne kontajnerové stojiská dočisťovali. Hmotnosť takto odvezeného veľkorozmerného odpadu bola viac ako 1 200 ton. Mestská časť tým ušetrila približne 20-tisíc eur. "Stojiská boli dočistené v réžii správcov. Inak by musela mestská časť siahnuť do svojho rozpočtu," doplnil Andrassy. Inšpektori zároveň vyzývali majiteľov nepojazdných vozidiel, aby ich z verejných parkovísk odstránili. V 44 prípadoch sa musel autovrak odstrániť na základe úradného rozhodnutia mestskej časti, 35 starých áut odstránili ich majitelia.
Pilotný projekt inšpektorov verejného poriadku "spustila" samospráva v novembri 2008. Počas prvých mesiacov pracovali v teréne dvaja inšpektori, po vyhodnotení ich prínosu miestnym zastupiteľstvom sa ich počet zvýšil v júni 2009 na štyroch. Pracujú každý deň a "monitorujú" všetky lokality, teda Lúky, Dvory, Háje aj Ovsište. Ich úlohou je sledovať dodržiavanie všeobecne záväzných nariadení. Ide napríklad o kontrolu rešpektovania platných nariadení súvisiacich s ochranou životného prostredia (výrub stromov, kosenie trávy), čistoty pri kontajnerových stojiskách, stavu verejného osvetlenia či podmienok držania psov. V zime kontrolujú aj plnenie povinností správcov pri odstraňovaní snehu, námrazy z chodníkov a verejných komunikácií.
Inšpektori sú "symbolickou predĺženou rukou" úradu. Nepoužívajú represívne opatrenia, neudeľujú ani sankcie. Inšpektor môže Petržalčana, ktorý poruší platné pravidlá, iba upozorniť na nezákonný stav a vyzvať ho k náprave. Až potom ako občan upozornenia nerešpektuje, začne miestny úrad správne konanie.