SME

Starý most má byť zelený, do kopca a asi bez áut

Ak sa opäť nezmenia plány mesta, Bratislavu čaká druhé veľké mostné divadlo. Magistrát dnes potvrdil, že most sa bude rozoberať a po častiach odvážať loďami na rekonštrukciu.

Most má svojou farbou pripomínať atmosféru čias kedy sa podobné mosty v Európe stavali.Most má svojou farbou pripomínať atmosféru čias kedy sa podobné mosty v Európe stavali. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA - MAGISTRÁT BA)

Podľa v poradí tretieho projektu mesta na Starý most za posledné dva roky, sa najnovšie bude rozoberať a zrejme v prístave sa obnovia po častiach.

STARÉ MESTO. Ak magistrát opäť nezmení svoje plány, Bratislava uvidí opäť v súvislosti s mostami veľké divadlo. Po otáčaní mosta Apollo v roku 2004 by o niekoľko mesiacov malo dôjsť k začatiu rozoberania Starého Mosta a odvážania jeho častí loďami do prístavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako dnes oznámil primátor, projekt opravy Starého mosta sa opäť mení - na rekonštrukciu. V rámci nej sa bude most rozoberať a keď sa nadstavia piliere, lode zrekonštruované časti mosta privezú zase na ich pôvodné miesto. Most by mal zmeniť aj svoj vzhľad, ale hlavne výšku. S veľkou pravdepodobnosťou z neho bude vylúčená aj automobilová doprava a zostanú len peší, cyklisti a električka. Nakoniec ani tá zrejme nebude rýchloelektričkou v pravom zmysle slova.

SkryťVypnúť reklamu

Búranie, oprava, rozoberanie

Pôvodne mesto hovorilo v súvislosti s potrebou zmeniť plavebný gabarit Starého mosta s jeho zbúraním a postavením nového podľa plánov projektanta. To ale odmietli architekti a presadili si architektonickú súťaž. Neskôr sa prevalila kríza a primátor oznámil, že sa menia plány - most sa bude len opravovať. Predstavil víziu opraveného mosta s dvoma traťami pre električky a jeden jazdný pruh pre autá - v smere do Petržalky.

Včera ale opäť nastala zmena a po nejednoznačných informáciách z jesene, kedy sa hovorilo o jeho rozobratí a opätovnom zložení, je dnes jasné, že most sa zrekonštruuje - ale asi v prístave.

Zelený - ako mosty kedysi

Ako dnes povedal Miroslav Maťaščík z projektantskej firmy Alfa 04, bude to jedna z najnáročnejších operácií s mostom. "Pod každé mostné pole naplavíme zvodia, tam budú náročné veže a na nich hydraulika a každé mostné pole sa podoprie a zdvihne a odplaví sa pravdepodobne do prístavu, kde sa mostné pole a súlodie dostane na breh, zrejme nasúvaním po dráhe," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

A tam budú náročné operácie pokračovať - mostné pole sa z dnešnej šírky musí dostať do výslednej. Späť sa mostné pole dostane obdobne.

Bude sa to robiť postupne, po jednotlivých poliach, jedno odplavenie a naplavenie poľa bude trvať asi tri dni a s ďalšími operáciami asi za týždeň sa časť poľa odplaví a naplaví naspäť na most. Medzitým sa obnoví a zvýši pilier - približne o dva metre. Výsledkom bude, že most bude v strede vyšší, keďže predmostia ako kultúrne pamiatky musia ostať tam, kde sú. Most teda bude mierne "do kopca" a "z kopca".

Zmení sa aj farba. "Bude to mostná zelená, mala by navodiť atmosféru mosta z období, kedy boli stavané. O tom ale ešte môžeme diskutovať."

Autá neodporúčajú, primátor ich chce

Maťaščík ďalej povedal, že most bude uspôsobený tak, aby po ňom mohla jazdiť električka aj autá.

SkryťVypnúť reklamu

"Bude ale na dopravákoch, či sem pustia aj cestnú dopravu. Bude to prispôsobené, aby sem mohli jazdiť požiarnici a sanitky, v havarijných stavoch, aby sa mohla viesť tadiaľ aj doprava, ale to, či tu bude, bude na odborníkoch. Z hľadiska bezpečnosti by som to ale neodporučil. Predpokladáme, že sa vedľa dnešného mosta by v budúcnosti mohol vzniknúť ďalší," povedal projektant. Tadiaľ by podľa neho mohla viesť automobilová doprava.

Primátor Ďurkovský sa na tlčovej konferencii vyjadril, že nový Starý most musí byť pojazdný. "Bola to požiadavka mesta. Z mojej strany je tlak, aby autá išli do Petržalky. Aká bude realita, sa ukáže neskôr," povedal.

Električka: Bude v zemi aj na estakádach

Zároveň je po dnešku už aj jasné, ako by mala vyzerať električka a jej celá trať. Po sporoch s Petržalkou, ktorá chcela električku čo najviac pod zemou, aby nerozdeľovala mestskú časť ako diaľnica, sa vraj dospelo ku kompromisu. Niekde by električka mala viesť pod zemou, ale inde - nad vodou - by mala viesť po estakádach. Pôjde teda o rozkývaný variant.

Výsledný projekt sa ale ešte od plánov môže meniť, bude ho totiž na stavebných úradoch pripomienkovať asi 70 subjektov. Projekt už je vo fáze žiadania územného rozhodnutia.

Ako bude električka vyzerať nie je jasné. Po otázkach na tlačovej konferencii Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre dopravné systémy povedal: "Má to byť zrýchlená doprava, ale nemožno očakávať, že pôjde 100-kilometrovou rýchlosťou. Trať ale v Petržalke nebude rušená."

Pozrite si ako sa začala oprava mosta minulý rok, keď bola v pláne len oprava:

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 681
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 484
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 912
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 731
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 555
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 227
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 144
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 076
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 140
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 740
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 610
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 807
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 941
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 701
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 191
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 814
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu