Podľa v poradí tretieho projektu mesta na Starý most za posledné dva roky, sa najnovšie bude rozoberať a zrejme v prístave sa obnovia po častiach.
STARÉ MESTO. Ak magistrát opäť nezmení svoje plány, Bratislava uvidí opäť v súvislosti s mostami veľké divadlo. Po otáčaní mosta Apollo v roku 2004 by o niekoľko mesiacov malo dôjsť k začatiu rozoberania Starého Mosta a odvážania jeho častí loďami do prístavu.
Ako dnes oznámil primátor, projekt opravy Starého mosta sa opäť mení - na rekonštrukciu. V rámci nej sa bude most rozoberať a keď sa nadstavia piliere, lode zrekonštruované časti mosta privezú zase na ich pôvodné miesto. Most by mal zmeniť aj svoj vzhľad, ale hlavne výšku. S veľkou pravdepodobnosťou z neho bude vylúčená aj automobilová doprava a zostanú len peší, cyklisti a električka. Nakoniec ani tá zrejme nebude rýchloelektričkou v pravom zmysle slova.
Búranie, oprava, rozoberanie
Pôvodne mesto hovorilo v súvislosti s potrebou zmeniť plavebný gabarit Starého mosta s jeho zbúraním a postavením nového podľa plánov projektanta. To ale odmietli architekti a presadili si architektonickú súťaž. Neskôr sa prevalila kríza a primátor oznámil, že sa menia plány - most sa bude len opravovať. Predstavil víziu opraveného mosta s dvoma traťami pre električky a jeden jazdný pruh pre autá - v smere do Petržalky.
Včera ale opäť nastala zmena a po nejednoznačných informáciách z jesene, kedy sa hovorilo o jeho rozobratí a opätovnom zložení, je dnes jasné, že most sa zrekonštruuje - ale asi v prístave.
Zelený - ako mosty kedysi
Ako dnes povedal Miroslav Maťaščík z projektantskej firmy Alfa 04, bude to jedna z najnáročnejších operácií s mostom. "Pod každé mostné pole naplavíme zvodia, tam budú náročné veže a na nich hydraulika a každé mostné pole sa podoprie a zdvihne a odplaví sa pravdepodobne do prístavu, kde sa mostné pole a súlodie dostane na breh, zrejme nasúvaním po dráhe," povedal.
A tam budú náročné operácie pokračovať - mostné pole sa z dnešnej šírky musí dostať do výslednej. Späť sa mostné pole dostane obdobne.
Bude sa to robiť postupne, po jednotlivých poliach, jedno odplavenie a naplavenie poľa bude trvať asi tri dni a s ďalšími operáciami asi za týždeň sa časť poľa odplaví a naplaví naspäť na most. Medzitým sa obnoví a zvýši pilier - približne o dva metre. Výsledkom bude, že most bude v strede vyšší, keďže predmostia ako kultúrne pamiatky musia ostať tam, kde sú. Most teda bude mierne "do kopca" a "z kopca".
Zmení sa aj farba. "Bude to mostná zelená, mala by navodiť atmosféru mosta z období, kedy boli stavané. O tom ale ešte môžeme diskutovať."
Autá neodporúčajú, primátor ich chce
Maťaščík ďalej povedal, že most bude uspôsobený tak, aby po ňom mohla jazdiť električka aj autá.
"Bude ale na dopravákoch, či sem pustia aj cestnú dopravu. Bude to prispôsobené, aby sem mohli jazdiť požiarnici a sanitky, v havarijných stavoch, aby sa mohla viesť tadiaľ aj doprava, ale to, či tu bude, bude na odborníkoch. Z hľadiska bezpečnosti by som to ale neodporučil. Predpokladáme, že sa vedľa dnešného mosta by v budúcnosti mohol vzniknúť ďalší," povedal projektant. Tadiaľ by podľa neho mohla viesť automobilová doprava.
Primátor Ďurkovský sa na tlčovej konferencii vyjadril, že nový Starý most musí byť pojazdný. "Bola to požiadavka mesta. Z mojej strany je tlak, aby autá išli do Petržalky. Aká bude realita, sa ukáže neskôr," povedal.
Električka: Bude v zemi aj na estakádach
Zároveň je po dnešku už aj jasné, ako by mala vyzerať električka a jej celá trať. Po sporoch s Petržalkou, ktorá chcela električku čo najviac pod zemou, aby nerozdeľovala mestskú časť ako diaľnica, sa vraj dospelo ku kompromisu. Niekde by električka mala viesť pod zemou, ale inde - nad vodou - by mala viesť po estakádach. Pôjde teda o rozkývaný variant.
Výsledný projekt sa ale ešte od plánov môže meniť, bude ho totiž na stavebných úradoch pripomienkovať asi 70 subjektov. Projekt už je vo fáze žiadania územného rozhodnutia.
Ako bude električka vyzerať nie je jasné. Po otázkach na tlačovej konferencii Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre dopravné systémy povedal: "Má to byť zrýchlená doprava, ale nemožno očakávať, že pôjde 100-kilometrovou rýchlosťou. Trať ale v Petržalke nebude rušená."
Pozrite si ako sa začala oprava mosta minulý rok, keď bola v pláne len oprava: