Magistrát tvrdí, že od nákladov na mestskú kartu ho doteraz uchránila komerčná spolupráca. Bratislavčanom umožní zľavy, budú ňou platiť aj malé sumy a používať ju ako električenku.
BRATISLAVA. Na prípravu bratislavskej mestskej karty zatiaľ nešli žiadne verejné peniaze. Povedal to Milan Vajda z magistrátu. Vzniká vraj na inom princípe ako predražená Opencard, na ktorej robil pražský magistrát.
České médiá informovali, že jedného z jeho vedúcich pracovníkov stál škandál miesto. S pražskou kartou sa totiž namiesto sľúbeného zisku majú spájať pre mesto nevýhodné zmluvy či vysoké sumy za rôzne posudky a reklamu.
„Nechceli sme ísť tým spôsobom ako v Prahe - robiť kartu priamo na magistráte," hovorí Vajda. „Od začiatku to mala byť medzinárodne akceptovaná platobná karta s viacerými funkciami a takú môže vydať len finančná inštitúcia."
Asi desaťtisíce eur
Partnerov našli vo veľkých korporáciách MasterCard a First Data a v bankách. „Projekt nás preto doteraz stál nula centov," tvrdí Vajda.
Prvé náklady by mal magistrát platiť až tento rok. Peniaze dá na reklamu a podporu pri uvedení karty. Zrejme bude mať svoj web a možno aj dočasné call centrum.
Vajda odhaduje, že by to celé mohlo stáť niekoľko desaťtisíc eur. Presné číslo ešte nie je známe. Na kartu by sa však malo čerpať z vyše 1,2 milióna eur vyčlenených v rozpočte na propagáciu mesta.
V prvej fáze - na prelome apríla a mája - sa mesto chystá ponúknuť kartu Bratislavčanom s trvalým pobytom. Daňou z príjmu totiž financujú služby mesta. Odmenou za to im majú byť rôzne zľavy a vernostné programy v mestských organizáciách.
„Znamená to, že Bratislavčania budú môcť lacnejšie plávať, korčuľovať, požičiavať si knihy, ísť do zoo či do mestskej galérie," povedal Vajda.
Zľavy ako motiváciu k trvalému pobytu
Mestské organizácie by vraj nemali byť stratové. Zľavy majú zvýšiť záujem o ich služby a tým aj zvýšiť obrat.
Ľudia, ktorí v Bratislave dlhodobo žijú alebo sem denne dochádzajú za prácou, mestskú kartu v tejto forme nebudú môcť využívať. Vajda zdôvodňuje, že mesto im poskytuje služby, ale prichádza o ich dane. „Je to povolený marketingový nástroj, ako ich môžeme motivovať k trvalému pobytu."
Karta má zároveň fungovať aj ako električenka a platobná karta použiteľná vo svete. Bude neprenosná, tak ako bežné platobné karty ju bude chrániť pin kód. Vajda hovorí, že výhodou bude technológia paypass. Umožní platiť malé niekoľkocentové platby rýchlejšie ako v hotovosti.
Nevyžaduje zadávať pin, stačí ju priblížiť k bezdotykovej čítačke. Vajda povedal, že limit na mikroplatby by nemal presiahnuť desať až 20 eur. Ak niekto kartu ukradne, zabráni mu to dostať sa k vyšším sumám.
Neskôr a za iných podmienok plánuje magistrát sprístupniť mestskú kartu aj pre ľudí, ktorí do Bratislavy pravidelne dochádzajú. Ďalšou verziou bude turistická karta so zľavami na vstupy a MHD, ktorú si turisti budú kupovať.