V Bratislave sa bude vo veľkom kopať
Bratislavu čaká rok zmien. Okrem toho, že v decembri budú komunálne voľby a to bude ovplyvňovať aj rozhodnutia súčasných lokálnych politikov, samosprávy budú robiť všetko preto, aby svoj imidž ešte v poslednej chvíli pred voličmi vylepšili.
Rok 2010 však nebude v hlavnom meste rokom giest, ale činov mnohé z dlhšie rozbehnutých projektov totiž majú práve počas neho vstúpiť do rozhodujúcej fázy. Patria sem aj megaprojekty v doprave a stavebníctve, ktoré budú meniť tvár Bratislavy.
Vlaky a električka
Ak pôjde všetko podľa plánov, tento rok by sa mala začať kopať železničná sieť, ktorá v meste nahradí metro. Prepojenie európskych koridorov TENT sa plánuje už dlho, minulý rok sa začali prvé povoľovacie procesy na stavebných úradoch.
Náhrada metra by mala viesť cez mesto popod Dunaj a na petržalský breh. Výkop tunela pre vlaky sa dotkne najmä Nového Mesta. Projekt má stáť vyše 660 miliónov eur a výstavba potrvá do roku 2015.
Stavať by sa mala začať aj koľaj pre mestskú električku zo Šafárikovho námestia do Petržalky. Premávať by mala cez Starý most, ktorý zrejme čaká rozoberanie. Či sa s ním začne už tento rok, alebo až na budúci, ešte nie je známe, rovnako ako podrobnosti celého projektu.
Ten mesto za posledné mesiace niekoľkokrát menilo najprv sa mal most búrať, potom sa pre krízu začal len opravovať a nakoniec mesto potichu znova rozhodlo o jeho fyzickom odstránení. Ako magistrát sľubuje, zložiť by sa mal znova o niečo vyššie, aby spĺňal dnešné podmienky na plavbu.
Tento rok poteší cestujúcich električkou, pred letom by sa mala zavŕšiť rekonštrukcia električkového tunela popod hradný vrch.
Nové dopravné stavby
Mesto tento rok neplánuje podobne veľké opravy ciest ako vlani. Tie magistrát označil za najväčšiu komplexnú opravu od revolúcie. Tohtoročné práce budú stáť 5,4 milióna eur oproti vlaňajšku je to skoro o polovicu menej. A na také opravy, ako cesty skutočne potrebujú, by bolo treba desiatky miliónov eur.
Medzi najdôležitejšie stavby má tento rok patriť riešenie semaforov na križovatke Ivanská cesta Vrakunská Trnavská. Na nebezpečnom úseku sa stretávajú autá, chodci aj vlaky. Rozhodnutie mesta urýchlila hrozivá nehoda autobusu a vlaku vlani v apríli.
Medzi ďalšími plánovanými stavbami je okružná križovatka v Rusovciach a nové cesty k prestavovanému Zimnému štadiónu O. Nepelu nová Kalinčiakova, odbočovacie pruhy na križovatke Vajnorská Odbojárov a semafory na križovatke Trnavská - Bajzova.
Kopanie
Napriek kríze sa veľkí developeri v meste nechystajú poľaviť. Očakáva sa začiatok výstavby štvrte Južné mesto na konci Petržalky, kde by malo vzniknúť bývanie pre 20-tisíc ľudí.
Stavať sa má začať aj megaštvrť Bory od Penty medzi Lamačom a Záhorskou Bystricou.
Dorota Kráková, Dagmar Gurová
Voliť sa bude primátor aj poslanci, tých bude menej vďaka novému zákonu o Bratislave
Tento rok Bratislava rozhodne, kto ju bude na miestnej úrovni zastupovať. Budeme si voliť mestských i miestnych poslancov, starostov aj primátora.
Zmenou bude nižší počet poslancov, to sa presadilo koncom roka 2008 v parlamente, keď sa prijímal nový zákon o Bratislave. Podľa neho bude mestských poslancov iba 45 namiesto doterajších 80.
Paradoxne tak hlavné mesto bude mať menej poslancov ako Košice, ktoré majú asi polovicu počtu obyvateľov Bratislavy. V Košiciach je 50 mestských poslancov.
Kandidatúru na primátora zatiaľ neohlásil nik, očakáva sa, či bude kandidovať aj súčasný primátor Andrej Ďurkovský (KDH), ktorý je vo funkcii už druhé volebné obdobie.
Jeho prípadnú kampaň však zrejme ovplyvní aj žiadosť aktivistov o jeho odstúpenie, dôvodom je kauza okolo PKO. To totiž zanikne, rozhodlo sa o tom koncom roka. Podľa iniciatívy Bratislava Otvorene Ďurkovský verejnosť oklamal a uprednostnil komerčné záujmy pred verejnými.
Ako povedal pred približne rokom sociológ Martin Bútora, podľa neho môže byť volebnou témou práve PKO.
Dorota Kráková
Školákom má byť teplejšie
Petržalka a Staré Mesto aj tento rok pokračujú s výmenou okien na budovách základných a materských škôl. Ušetriť tým chcú náklady na vykurovanie. Na spôsobe opráv školských budov sa koncom minulého roka dohodol aj Ružinov.
Petržalka vlani vymieňala okná, opravovala strechy či školské terasy na deviatich materských a šiestich základných školách. Tento rok plánuje dokončiť zvyšných desať škôlok a päť škôl. Petržalský hovorca Ľubomír Andrassy povedal, že cez elektronické aukcie ušetrili skoro 430-tisíc eur.
O vyše 90-tisíc eur menej, ako predpokladalo, zaplatilo za nové okná aj Staré Mesto. Hovorkyňa miestneho úradu Alena Kopřivová povedala, že okrem školských budov suma zahŕňa aj výmenu okien v staromestskej knižnici.
„Tento rok prídu na rad okná tam, kde nám pamiatkari nepovolili výmenu za plastové," povedala. Drevené okná sa chystajú repasovať v škôlke na Kuzmányho a v základných školách na Jesenského a Hlbokej.
Ružinovskí poslanci sú presvedčení, že najväčšiu úsporu energií v školách a škôlkach dosiahnu výmenou okien a dverí. Rozhodli, že na to pôjdu tri milióny eur.
Dagmar Gurová
Haly ešte môžu prekvapiť
Z rozpočtu mesta je jasné, že posledné peniaze na Zimný štadión O. Nepelu ešte nedalo. Samotnú stavbu už má podľa primátora Andreja Ďurkovského platiť štát. Na tento rok mesto ráta s dotáciou okolo 26,6 milióna eur.
Samo však muselo nájsť peniaze na riešenie dopravy v okolí zimáku a búranie cyklistického štadióna.
Vyčlenilo na to 4,4 milióna eur.
Do stavby navyše vloží aj peniaze, ktoré ostali z minulého roka 4,9 milióna eur. V rozpočte mesta je aj suma vyše päť miliónov eur za DPH, ktorú by mal zabezpečiť štát.
Nie sú tam náklady na interiér zimáku. Poslanec Milan Trstenský (SDKÚ) sa na toto číslo pýtal septembrovou interpeláciou. Odpoveď zatiaľ nedostal.
Nejasnosti trvajú aj okolo multifunkčnej haly v Petržalke. Nový župan Pavol Frešo si do konca minulého roka vyžiadal dokumenty o projekte Danube Arena. Hovorca župného úradu Radovan Choleva potvrdil, že od akciovky 1. župná doteraz dostali len časť. „Budeme ich vyhodnocovať," povedal včera. Podrobnejšie vraj bude župa informovať tento týždeň.
Dagmar Gurová
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
O budúcnosti tržnice má rozhodnúť súťaž
Stará tržnica v centre nie je tržnicou už od minuloročných veľkonočných sviatkov. Po nich ju mesto chcelo pôvodne prenajať britskému developerovi Devell Gallery. Neskôr sa však rozhodlo postupovať v zmysle novely zákona o majetku obcí.
Verejnú obchodnú súťaž na dlhodobý, 52-ročný nájom vypísalo mesto 21. decembra. Prerokovanie súťaže mestskými poslancami sa odkladalo niekoľkokrát. Budova na Námestí SNP sa má po nevyhnutnej rekonštrukcii premeniť na obchodnú galériu. Súčasťou majú byť potraviny v suteréne, vyššie majú sídliť obchody s jedlom, oblečením či knihy. Účelom nájmu má byť aj možnosť organizovania kultúrnych a spoločenských akcií.
Zrekonštruovanú tržnicu otvorilo mesto len pred desiatimi rokmi. Opravy vtedy stáli takmer 13 miliónov eur.
Lucia Tkáčiková
Nájomca má tržnicu opraviť. Na rekonštrukciu bude mať dva roky.
FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK
Konečne majú prísť aj nové autobusy
Niektoré najstaršie a po životnosti jazdiace kĺbové autobusy by mohli tento rok skončiť. Mestskú hromadnú dopravu by mali posilniť autobusy spoločnosti Mercedes. Prvé by sa mali podľa hovorcu dopravného podniku Petra Kaveckého v uliciach objaviť v prvom štvrťroku.
Ide o veľkokapacitné kĺbové vozidlá, ktorých dodávka sa v dopravnom podniku ťahá už dlho.
Dôvodom meškania je zrušený megatender na dodávku 240 veľkokapacitných vozidiel, pri ktorom vo februári minulého roku Úrad pre verejné obstarávanie konštatoval porušenie zákona. Námietku na úrad podal vtedy vylúčený účastník tendra, víťaz neskoršej súťaže firma Mercedes.
Zrušený tender nahradil dopravný podnik menšími. Z troch plánovaných už dva vypísal. Víťaz prvého tendra, spoločnosť Mercedes, ktorá bola aj jeho jediným účastníkom, dodá 40 vozidiel za 23,4 milióna eur vrátane DPH. Nové autobusy majú mať kapacitu až okolo 180 cestujúcich. K redukovaniu spojov a úprave grafikonu vraj prísť nemá. Z druhého tendra by do mesta malo prísť 100 autobusov. Termín ich dodávky je ešte neznámy.
Pôvodne chcel dopravný podnik najväčším tendrom vo svojej histórii získať až 240 vozidiel. Ich počet však zníži, tento zámer by totiž vraj bol v súčasnosti neufinancovateľný. Koľko kĺbových autobusov dopravný podnik dokopy obstará, je dnes ešte nejasné.
Parkovanie sa má zlepšiť, pre miestnych
Zlepšovanie parkovania v centre sa má tento rok výrazne pohnúť dopredu to aspoň sľubuje samospráva.
Prvým krokom je podanie žaloby na parkovaciu firmu v závere roka, Staré Mesto si od toho sľubuje, že v prípade úspechu sa súkromná firma BPS Park stiahne.
Starosta Starého Mesta Andrej Petrek chce na jar začať aj s novými parkovacícmi zónami. Za parkovanie v nich sa však ešte nemôže platiť. Zmení sa teda len to, že na väčšine ulíc budú dvojfarebné čiary na parkovacie boxy modré pre rezidentov Starého Mesta a biele pre prišelcov. Bielych má byť menej. Tak by malo ostať viac pre Staromešťanov, ktorí len ťažko hľadajú voľné miesta pred svojimi domami.
Parkovanie v centre sa má zlepšiť. FOTO SME - MILAN DAVID
Dorota Kráková