mnom pláne.
STARÉ MESTO. Môžu alebo nemôžu byť pod každým parkom v meste podzemné garáže?
Odpoveď sa už minulý týždeň pokúšali hľadať mestskí poslanci, vzišla z toho hodinová diskusia. Mesto sa totiž rozhodlo urobiť verejnú obchodnú súťaž na investora a nájomcu budúcich podzemných garáží na Kollárovom námestí. Tam je dnes park. Aktivisti sa obávajú, že pre výstavbu všetky stromy padnú.
Výsledok debaty sú dve konštatovania: na Kollárovom námestí garáž môže byť, lebo to, čo je pod zemou, územný plán nereguluje, a ak tu garáž územný plán nepovoľuje, chyba je v ňom.
Prípad Strelecká
Mesto už vydalo kladné záväzné stanovisko pri podobných podzemných garážach na Streleckej pri Hrade. Malo by ísť o 150 boxov na dvoch podlažiach. Magistrát píše, že nemá námietky k návrhu, ak sa zachová funkcia parku. Podobne argumentuje mesto aj teraz.
„Územný plán rieši urbanizmus na povrchu. Tam zostáva funkcia taká istá, ako je (park - pozn. red.)," povedal pred poslancami vo štvrtok Michal Babiar, vedúci oddelenia územného plánovania na magistráte. Dokument podľa neho explicitne nedefinuje, že podzemné garáže sú neprípustné. Určuje len, čo je prípustné a prípustné v obmedzenom rozsahu.
V dnes platnom územnom pláne je, že parking garáže sú na týchto plochách neprípustné, či to platí aj na podzemné garáže, to záleží na výklade.
„Je to neprípustné," povedal pred poslancami Andrej Petrek, starosta Starého Mesta. „Krajský stavebný úrad to asi zruší, a keď sa niekto odvolá, uspeje," povedal o Streleckej. „Regulácia je na pozemok, celú parcelu."
Na to reagovala Yvetta Hahnová z oddelenia nájmu nehnuteľností magistrátu: „Garáž v zeleni nebude." Petrek potom vysvetlil, čo mu prekáža: „Chyba je v územnom pláne, nezmyselne a hlúpo vymenúva funkcie, ktoré sú neprípustné."
Zmena je na ceste
Mesto zmenu územného plánu v tomto zmysle aj chystá. Kódom 1110 a 1120, teda parkom a vyhradenej zeleni, návrh špecifikuje, že parkinggaráže sú tu neprípustné len nad terénom. Pod zemou by sa teda stavať mohli.
Kým však takáto zmena prejde, podľa aktivistu a staromestského poslanca Ivana Bútoru by sa súťaž vypisovať nemala. Navrhnuté zmeny a doplnky sú podľa neho nebezpečné. „Už nebude garantovaná žiadna parková zeleň v meste."
Urbanista Bohumil Kováč hovorí, že zákon nikde neurčuje, že funkcia územia je len jeho povrchové využitie. „Je to využitie územia. Aj pod povrchom. Veď v mnohých prípadoch sa chráni nerastné bohatstvo."
Ako dodal, vie si predstaviť dobrý park nad garážami, to by však mala overiť architektonicko-urbanistická sú〜ťaž. A tú mesto nechystá.
Parčík s komínmi
Garáž by mala mať štyri podlažia a malo by tu byť 500 parkovacích miest. To by podľa primátora Andreja Ďurkovského pomohlo situácii v Starom Meste. Park si tu po výstavbe garáží predstavuje podobne ako na Uršulínskej ulici. Tam parčík nad garážami už existuje. To sa však nepáči ochranárom.
„Oplotený a zamknutý priestor na Uršulínskej ulici je len úbohou karikatúrou parku," vyjadrila sa iniciatíva Bratislava Otvorene.
Sú tu len malé stromy, ktoré neposkytujú žiaden tieň a priestor má neestetické komíny s vývodmi splodín priamo do „parčíka", píšu.
Podľa magistrátu by park mal zostať taký, aby tu bola aj vzrastlá zeleň a hodnotné stromy by sa mohli presadiť.