SME

Bratislavský magistrát: Veď garáže nebudú na zeleni

Mesto argumentuje, prečo sa môžu na Kollárovom námestí stavať podzemné garáže, i keď musí zostať park. Územný plán dnes to, že by pod zeleňou mohli byť podzemné garáže, nespomína. Stavebný úrad to vraj preto nemôže povoliť. Chyba je podľa samosprávy v úze

Mesto vypíše súťaž na nájomcu pozemkov na Kollárovom námestí za účelom stavby podzemných garáží. Nájom by mal trvať 50 rokov. Park chce mesto zachovať.Mesto vypíše súťaž na nájomcu pozemkov na Kollárovom námestí za účelom stavby podzemných garáží. Nájom by mal trvať 50 rokov. Park chce mesto zachovať. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

mnom pláne.

STARÉ MESTO. Môžu alebo nemôžu byť pod každým parkom v meste podzemné garáže?

Odpoveď sa už minulý týždeň pokúšali hľadať mestskí poslanci, vzišla z toho hodinová diskusia. Mesto sa totiž rozhodlo urobiť verejnú obchodnú súťaž na investora a nájomcu budúcich podzemných garáží na Kollárovom námestí. Tam je dnes park. Aktivisti sa obávajú, že pre výstavbu všetky stromy padnú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledok debaty sú dve konštatovania: na Kollárovom námestí garáž môže byť, lebo to, čo je pod zemou, územný plán nereguluje, a ak tu garáž územný plán nepovoľuje, chyba je v ňom.

SkryťVypnúť reklamu

Prípad Strelecká

Mesto už vydalo kladné záväzné stanovisko pri podobných podzemných garážach na Streleckej pri Hrade. Malo by ísť o 150 boxov na dvoch podlažiach. Magistrát píše, že nemá námietky k návrhu, ak sa zachová funkcia parku. Podobne argumentuje mesto aj teraz.

„Územný plán rieši urbanizmus na povrchu. Tam zostáva funkcia taká istá, ako je (park - pozn. red.)," povedal pred poslancami vo štvrtok Michal Babiar, vedúci oddelenia územného plánovania na magistráte. Dokument podľa neho explicitne nedefinuje, že podzemné garáže sú neprípustné. Určuje len, čo je prípustné a prípustné v obmedzenom rozsahu.

V dnes platnom územnom pláne je, že parking garáže sú na týchto plochách neprípustné, či to platí aj na podzemné garáže, to záleží na výklade.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to neprípustné," povedal pred poslancami Andrej Petrek, starosta Starého Mesta. „Krajský stavebný úrad to asi zruší, a keď sa niekto odvolá, uspeje," povedal o Streleckej. „Regulácia je na pozemok, celú parcelu."

Na to reagovala Yvetta Hahnová z oddelenia nájmu nehnuteľností magistrátu: „Garáž v zeleni nebude." Petrek potom vysvetlil, čo mu prekáža: „Chyba je v územnom pláne, nezmyselne a hlúpo vymenúva funkcie, ktoré sú neprípustné."

Zmena je na ceste

Mesto zmenu územného plánu v tomto zmysle aj chystá. Kódom 1110 a 1120, teda parkom a vyhradenej zeleni, návrh špecifikuje, že parkinggaráže sú tu neprípustné len nad terénom. Pod zemou by sa teda stavať mohli.

Kým však takáto zmena prejde, podľa aktivistu a staromestského poslanca Ivana Bútoru by sa súťaž vypisovať nemala. Navrhnuté zmeny a doplnky sú podľa neho nebezpečné. „Už nebude garantovaná žiadna parková zeleň v meste."

SkryťVypnúť reklamu

Urbanista Bohumil Kováč hovorí, že zákon nikde neurčuje, že funkcia územia je len jeho povrchové využitie. „Je to využitie územia. Aj pod povrchom. Veď v mnohých prípadoch sa chráni nerastné bohatstvo."

Ako dodal, vie si predstaviť dobrý park nad garážami, to by však mala overiť architektonicko-urbanistická sú〜ťaž. A tú mesto nechystá.

Parčík s komínmi

Garáž by mala mať štyri podlažia a malo by tu byť 500 parkovacích miest. To by podľa primátora Andreja Ďurkovského pomohlo situácii v Starom Meste. Park si tu po výstavbe garáží predstavuje podobne ako na Uršulínskej ulici. Tam parčík nad garážami už existuje. To sa však nepáči ochranárom.

„Oplotený a zamknutý priestor na Uršulínskej ulici je len úbohou karikatúrou parku," vyjadrila sa iniciatíva Bratislava Otvorene.

Sú tu len malé stromy, ktoré neposkytujú žiaden tieň a priestor má neestetické komíny s vývodmi splodín priamo do „parčíka", píšu.

Podľa magistrátu by park mal zostať taký, aby tu bola aj vzrastlá zeleň a hodnotné stromy by sa mohli presadiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu