Napriek rozsiahlej stavebnej aktivite Bratislava ťažko nadobúda ucelený výzor. Projekt Mestské zásahy ateliéru Vallo Sadovsky Architects ponúka 50 alternatívnych riešení zákutí hlavného mesta od mladých architektov a dizajnérov.
Na SME.sk budeme postupne uverejňovať všetky projekty po celý rok, vždy v nedeľu na obed. Autormi dnešného projektu sú Marcel Dzurilla a Karol Machánek z ateliéru Architech.
Naše hlavné mesto je - takisto ako všetky väčšie mestá na svete - organizmom, ktorý rastie, rozvíja sa, ale taktiež bojuje s množstvom nedostatkov a disproporcií. Snažili sme sa nájsť niečo, čo by pomohlo mestu a obyvateľom vyriešiť niektoré „večné" a zakonzervované problémy.
Často sme svedkami debát a polemík o tom, že centrum mesta je malé. Niekto vkladá nádeje do nových celkov v okrajových častiach, niekto volá po výstavbe kópií pôvodnej zástavby. Náš názor je však taký, že centrum môže rásť aj v súčasnej podobe, bez väzby na novú výstavbu.
Rozhodli sme sa teda kolážou riešiť možnosti rozšírenia centra a humanizáciu prostredia v širšom centre. Náš koncept zároveň upravuje dopravnú situáciu uprednostnením hromadnej dopravy pred individuálnou a vytvorenia podmienok pre rozvoj cyklistickej a pešej dopravy.
/Prejdite kurzorom po obrázkoch pre porovnanie so súčasným stavom/
Jednosmerný mestský okruh Karadžičova ulica
Koncept je postavený na vytvorení jednosmerného, vnútorného okruhu Vajanského nábrežie - Dostojevského rad - Karadžičova - Legionárska - Mýtna - Nám. 1. mája - Staromestská - Vajanského nábrežie.
Výsledkom bude štvorprúdová komunikácia s preferovanou verejnou dopravou (MHD, taxi), prípadnou preferenciou osobných áut s viac ako dvoma cestujúcimi a možnosťou vytvoriť priebežné, neprerušované komunikácie pre cyklistov.
Posunutie zapustenia Staromestskej ulice, rozšírenie pešej zóny.
Na tento okruh navrhujeme naviazať nové parkovacie kapacity - ideálne v podzemných garážach. Výsledkom je možnosť zmeniť funkciu niekoľkých ulíc a námestí na pešie zóny, prípadne obytné zóny s vjazdom len pre rezidentov.
Zhumanizujeme tak väčšiu časť centra, rozšírime pešie zóny a mesto sa stane priestorom pre ľudí, autá a bicykle. BRATISLAVA PRE NÁS.
Pešia zóna s cyklistickou trasou, Dunajská ulica.
Pešia zóna s cyklistickou trasou, Dunajská ulica.
Kliknite pre kompletnú schému.
Mestské zásahy je pravidelný seriál, ktorého novú časť si môžete pozrieť každú nedeľu od 12:00 na bratislava.sme.sk.
Predchádzajúce diely nájdete TU