SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Krajšia Bratislava: Oblúkom k dokonalému nadchodu

Jedna z najhoršie riešených ulíc v Bratislave je Jaskový rad. Praktická, kruhová, osvetlená a vizuálne atraktívna lávka by vyriešila mnohé problémy.

V noci vyzerá osvetlená lávka ako veľká aura vznášajúca sa nad územím, ktorá ozvláštni jeden z hlavných vstupov a výjazdov do centra hlavného mesta.V noci vyzerá osvetlená lávka ako veľká aura vznášajúca sa nad územím, ktorá ozvláštni jeden z hlavných vstupov a výjazdov do centra hlavného mesta.

Napriek rozsiahlej stavebnej aktivite Bratislava ťažko nadobúda ucelený výzor. Projekt Mestské zásahy ateliéru Vallo Sadovsky Architects ponúka 50 alternatívnych riešení zákutí hlavného mesta od mladých architektov a dizajnérov.

Na SME.sk budeme postupne uverejňovať všetky projekty po celý rok, vždy v nedeľu na obed. Autormi dnešného projektu sú Ondrej Horváth, Andrej Mankovecký, Martin Marušinec a Matej Siebert z ateliéru Siebert&Talaš.

Jedna z najhoršie riešených ulíc v Bratislave je Jaskový rad. Z jednej strany je limitovaný stúpajúcim svahom, z druhej strany terénom, klesajúcim priamo k železnici. Popri nej sa ťahá hlavná mestská radiála - Pražská ulica. Obmedzenia sú jasné: Doprava. Úzky Jaskov rad. Bývanie. Relax. Dá sa s tým niečo robiť?

Skryť Vypnúť reklamu

Na mieste, kde Cesta na Kamzík schádza na Jaskový rad, narazíme na ďalší problém. Cesta sa končí kolmicou. Na bicykli treba mať dobré brzdy. A potom už len doprava na Kramáre a doľava smer centrum. A to sme na úzkej frekventovanej ulici. Víkendový relax sa mení na nočnú moru.

Náš návrh sa skladá z dvoch nadväzujúcich riešení. Rozšírenie úzkej ulice Jaskového radu o vyloženú promenádu, ktorá by okamžite zatraktívnila územie. Profil doterajšej cesty, kde nám úzky chodník a minimálna šírka cesty nedávajú veľa pohody, by bol zmenený v prospech všetkých.

4_m.jpg

Kliknite pre zväčšenie schémy.

Doterajší chodník na spodnej strane by sa zmenil na pozdĺžne parkovanie, prestriedané so zeleňou, filtrujúcou nepriaznivý vplyv Pražskej ulice. Pešia promenáda by začínala tam, kde dnes nastupuje prudký svah k železnici.

Skryť Vypnúť reklamu

Štvormetrová šírka umožní okrem pešieho pohybu aj alternatívu s umiestnením drobných služieb (malá kaviareň, kvety, fast food ...). Prvky týchto prevádzok by bolo možné podľa potreby inštalovať, alebo naopak veľmi jednoducho odstrániť, keďže by išlo o systém typizovaných transportných kontajnerov.

Súčasťou návrhu je aj prepojenie Jaskového radu a Kalvárie na druhej strane Pražskej ulice, lávkou pre peších a cyklistov. Spojili by sa tým dve rekreačné oblasti - územie Kamzíka a Koliby, na druhej strane doliny Kalvária a Horský park. Kruhový tvar podčiarkuje charakter relaxu.

5.jpg

Nie je to len spojnica, ktorej prvoradou funkciou je skrátiť čas potrebný na prejdenie z bodu A do bodu B. Je to most spájajúci dve pomalé rezidenčné a rekreačné štvrte. Umožňuje si vybrať, kadiaľ človek pôjde, alebo či zostane krúžiť na moste. Tvarom podporuje súťaživosť, ktorá k relaxu a športu patrí.

Skryť Vypnúť reklamu

Z konštrukčnej stránky je lávka zavesená na stĺpoch, ktoré sú umiestnené tak, aby v stiesnenej situácii mestskej dopravnej radiály a železnice nekolidovali s inými objektmi.

K pravidelnému tvaru lávky dodávajú nepravidelný systém, vizuálne dopĺňajúci celok. V noci vyzerá osvetlená lávka ako veľká aura vznášajúca sa nad územím, ktorá ozvláštni jeden z hlavných vstupov a výjazdov do centra hlavného mesta.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Mestské zásahy je pravidelný seriál, ktorého novú časť si môžete pozrieť každú nedeľu od 12:00 na bratislava.sme.sk.

Predchádzajúce diely nájdete TU

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 051
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 397
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 422
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 928
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 012
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 493
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 190
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 750
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 519
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu