SME

Navigácia môže zaviesť aj do pešej zóny

Štvorkolka až pod Michalskou bránou, aj to je realita pešej zóny. Cudzinci, ktorí zablúdili, tvrdili, že ich tam zaviedla satelitná navigácia.

V päťdesiatych rokoch minulého storočia jazdili po Michalskej autá.V päťdesiatych rokoch minulého storočia jazdili po Michalskej autá. (Zdroj: WWW.RON-DEL.NET)

STARÉ MESTO. Hlas v satelitnej navigácii odporúča - pokračujte rovno, dopravné značky, ale hovoria iné. Takéto situácie v Bratislave dennou praxou, hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský, ktorý bloguje na sme.sk. Potvrdil to aj prípad z leta, ktorý sa stal pod Michalskou bránou. Popod ňu prešli dole ulicou motorkári a štvorkolkár, hoci je to najtvrdšia pešia zóna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Navigačný systém ich naviedol až sem, pod Michalskú bránu, boli to Rakúšania," povedal Milan Cílek, námestník primátora pre dopravu a staromestský poslanec, ktorý cudzincov videl. Na takéto prípady sa sťažoval minulý týždeň, keď sa na Starom Meste prerokovávala novelizácia nariadenia o pešej zóne.

SkryťVypnúť reklamu

Veliteľ mestskej polície v Starom Meste Jozef Hitka hovorí, že skupinu zbadali na kamerovom systéme. „Poslali sme tam hliadku, ale od Hurbanovho námestia tu nie je značka, že sa začína pešia zóna, takže sme to riešili dohovorom. Sú tu zábrany, ale motorkári prejdú," povedal.

Po Michalskej ulici sa autá premávali ešte v polovici 20. storočia, autá napríklad mohli parkovať aj pred Primaciálnym námestím, kde sú dnes lavičky.

Drahovský, ktorý sa zaoberá dopravou v meste, hovorí, že satelitnú navigáciu jej poskytovatelia aktualizujú neustále. Problém je však v tom, že sa k nim nedostávajú informácie o zmenách alebo ich nikdy nikto nepreviedol do podkladovej mapy.

„Podobné prípady sa už riešili častejšie, že zahraničné autá vbehli do pešej zóny, rozprával som sa s nimi a potvrdili mi, že ich sem naviedla navigácia," povedal Drahovský.

SkryťVypnúť reklamu

Navigácie napríklad stále určujú, že Námestie SNP je prejazdné, čo od leta 2006 neplatí. „Nebolo to nikde oznámené, vedia o tom tak bratislavskí vodiči a to je všetko. Taxikári mi vravia, že ich navigácia stále nasmeruje do pešej zóny.“

Podľa Drahovského sa to stáva aj v iných štátoch – ak sa zmeny v doprave nepublikujú tak, aby si ich výrobcovia navigácií mohli prevziať. To znamená, že mesto aj mestské časti, ktoré sú v Bratislave správcami ciest, by mali na svojich stránkach uverejňovať všetky zmeny v organizácii dopravy vo formáte pre tvorcov máp. Odtiaľ by si to priamo prevzali aj výrobcovia navigácií.

Slovenská správa ciest takúto databázu má na svojej internetovej stránke, volá sa Cestná databanka.

Za mesto Cílek hovorí, že dopravný inšpektorát databázu, o akej Drahovský hovorí, má a tvorcovia navigácie si ju môžu vyžiadať. „Sú to verejné informácie. Ale toto je vec dopravných inžinierov a providerov navigácie,“ povedal. Podľa neho neustále aktualizácie sú pre tvorcov navigácií, ale aj pre spotrebiteľov drahá vec. Treba si ich totiž dokupovať. Mnohí ľudia si podľa neho radšej kúpia lacnejšiu navigáciu alebo ju získajú načierno s tým, že potom nemajú garanciu aktualizácií.

SkryťVypnúť reklamu

Prijal by, keby sa napríklad na internete vplývalo na to, aby podobné informácie boli voľne dostupné, lebo výrobcovia navigácií sú pozadu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 261
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 448
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 847
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 385
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 7 341
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 061
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 342
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 224
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 821
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 360
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 456
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 711
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 866
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 848
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 411
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 672
  1. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
SkryťZatvoriť reklamu