Petičníci prídu veľakrát neskoro, tvrdí ružinovský starosta. Námestník primátora pripomína, že Ružinov nemá ani jeden územný plán zóny.
BRATISLAVA. Starosta Ružinova Slavomír Drozd tvrdí, že ak mesto vydá záväzné stanovisko k územnému rozhodnutiu k výstavbe, na petície je už v mnohých prípadoch neskoro. Drozd tak reaguje na vyjadrenia námestníka primátora Tomáša Korčeka v rozhovore pre SME. Korček v ňom hovoril o nutnosti robiť podrobné územné plány zón, aby sa predišlo nechcenej výstavbe. Zonálne plány majú na starosti zväčša mestské časti.
„Obyvatelia v petícii niekedy žiadajú mestskú časť, aby dala nesúhlasné stanovisko k výstavbe. Nevedia, že stanovisko mestskej časti má v územnom konaní len podružný, informatívny a teda nezáväzný charakter,“ vraví Drozd.
Na petíciu je neskoro
Starosta upozorňuje, že podľa zákona mestské časti, ktoré sú súčasne stavebným úradom, nemajú postavenie dotknutého orgánu ani právo vydávať záväzné stanoviská. Na vydanie územného rozhodnutia je podľa Drozda rozhodujúcim stanoviskom záväzné stanovisko mesta.
„Keď investor predloží stavebnému úradu súhlasné záväzné stanovisko, je už na petície v mnohých prípadoch neskoro. Myslím si, že ľudia by sa mali s petíciami v prvom rade obracať na magistrát zastúpený primátorom. Ak tam dosiahnu nesúhlasné záväzné stanovisko, majú nádej na úspech,“ vraví starosta. Zároveň odporúča zverejňovať žiadosti o záväzné stanoviská k plánovanej výstavbe na internetovej stránke mesta.
Zbavujú sa zodpovednosti
Námestník primátora nesúhlasí. Mesto je totiž len jedným z dotknutých orgánov. „Tvrdenie, že rozhodujúcim v územnom konaní je len záväzné stanovisko mesta, je zbavovanie sa nielen zodpovednosti, ale aj svojich kompetencií zo strany stavebného úradu,“ dodáva Korček. Ak mesto vydá súhlasné stanovisko, neznamená to, že stavebný úrad nemá inú možnosť ako vydať územné rozhodnutie. Dodáva, že stavebný úrad je povinný posúdiť návrh z hľadiska životného prostredia a hygienických, protipožiarnych či dopravných predpisov a podobne.
Nedá sa nevydať
„Mesto pri vydávaní záväzného stanoviska musí dodržiavať platný územný plán a územné plány zón,“ vraví Korček. Ak je investičný zámer v súlade s územným plánom, je nevydanie súhlasného záväzného stanoviska podľa Korčeka problémom.
„Mestské časti by mali intenzívnejšie spracovávať územné plány zón, v ktorých by vyjadrili vlastnú predstavu o tom, čo sa bude môcť na konkrétnych parcelách stavať a v akom objeme,“ vraví Korček. Počet petícií by tak vraj klesol. Územný plán zóny spodrobňuje veľký územný plán mesta a dokáže regulovať parcely.
„Je zrejmé, že ak chýba na území územný plán zóny, mesto sa pri posudzovaní investičného zámeru môže oprieť iba o územný plán mesta, ktorý nie je taký podrobný.“
Námestník dodal, že Ružinov dodnes nemá spracovaný a schválený ani jeden územný plán zóny.
Pôvodný rozhovor s námestníkom primátora Tomášom Korčekom
Územné plány zón vraj brzdí aj mesto
Niektoré územné plány zón ostávajú len na papieri. Sú v rozpore s územným plánom mesta.
STARÉ MESTO. Na rozhovor zareagovalo aj Staré Mesto. Pripomenulo, že už takmer tri roky má mestská časť hotové územné plány zón, ktoré pre mestom nezmenený územný plán ostávajú len na papieri.
Ide napríklad o oblasť v okolí Hlavnej stanice smerom k Slovenskému rozhlasu, Račianske mýto či zónu Chalupkova.
Územný plán zóny Centrálnej mestskej oblasti (CMO) severovýchod obstarala mestská časť v rokoch 2006 a 2007.
Rozpor s územným plánom
„V tomto období už bol spracovaný prerokovaný návrh nového územného plánu hlavného mesta, ktorý mestské zastupiteľstvo schválilo na zasadnutí 31. mája 2007,“ hovorí Korček.
„K územnému plánu zóny sa hlavné mesto vyjadrilo vo svojom stanovisku z 23. februára 2007. V ňom bola mestská časť upozornená na to, že územný plán zóny CMO severovýchod je v rozpore s prerokovaným návrhom územného plánu mesta.“
Viac zástavby
Územný plán zóny vraj navrhol vyššiu intenzitu zástavby než územný plán. Starému Mestu podľa
Korčeka oznámili, že územný plán zóny už v tom čase nemohol byť premietnutý do nadradenej územnoplánovacej dokumentácie čiže do územného plánu mesta.
Staré Mesto mohlo teda, ako tvrdí Korček, zosúladiť územný plán zóny s územným plánom a po schválení v miestnom zastupiteľstve ho používať na usmerňovanie investičnej činnosti.
„Druhou možnosťou bolo územný plán zóny upravený v zmysle výsledkov prerokovania použiť ako jeden z podnetov na zmeny a doplnky územného plánu hlavného mesta.“
Pri územnom pláne zóny Chalupkova je vraj situácia rovnaká.