BRATISLAVA. Obtierajú sa o neznáme ženy v preplnených autobusoch alebo tlačeniciach. Frotéri sú sexuálni devianti, z ktorými sa v MHD stretlo už viacero žien.
Ženy na tento zážitok len tak ľahko nezabudnú, mnohé sa stávajú nedôverčivými. „Cestovala som ráno do práce, autobusy sú vtedy spravidla napratané. Zrazu som zacítila pravidelné a rytmické pohyby," hovorí jedna z obetí.
„Odkedy mám skúsenosť s frotérom, pri nástupe do autobusu podozrievam každého chlapa. Krátko po svojom zážitku som všade chodila radšej pešo, aj keď som to mala ďaleko," dodáva žena.
Väčšina žien nevie, ako sa má pri stretnutí s frotérom správať, obťažovanie ticho pretrpí alebo rýchlo z MHD vystúpi. „Niekedy si jeho uspokojovanie ani nevšimne. Stáva sa aj to, že sa frotér za zážitok na mieste poďakuje," hovorí psychológ Róbert Mathé.
Môžu byť aj agresívni
Frotérstvo sa ako väčšina sexuálnych deviácií vyskytuje najmä u mužov. „Rodíme sa s určitým programom sexuálneho správania, ktoré je len v malej miere dotvárané okolím. Tak ako sa väčšina z nás rodí s heterosexuálnymi sklonmi, oni sa rodia s úchylkou," hovorí psychológ.
Na prvý pohľad vraj frotéra nespoznáte, ide skôr o bežného človeka. Nie každý je však nenápadný, v opačnom prípade ho treba vystaviť verejnej scéne, kde si ho všimnú aj ostatní.
Frotéri sa neradi stávajú stredobodom pozornosti a väčšinou potom z dopravného prostriedku vystúpia. Neodchádzajú domov, využívajú výhody veľkého mesta a nastúpia inde. Mathé nevylučuje u takéhoto človeka ani agresívne správanie.
Frotérstvo sa však liečiť dá. Ide o nutkavú potrebu, ktorej sa snažia zabrániť vyhľadaním odbornej pomoci. Liečba je kombinovaná psychoterapiou a liekmi potláčajúce toto nutkanie. Pri vážnejšej forme deviácie ohrozujúcej ľudský život sa pristupuje až ku kastrácii.
Vozne pre ženy
V Japonsku sa ženy na frotérov sťažovali až tak, že im zriadili špeciálne vozne, kde muž nesmie vstúpiť. Dopravný podnik mesta Bratislava zatiaľ neevidoval takéto sťažnosti, bezpečnosť cestujúcich je vraj prioritná. Svedčí vraj o tom pilotný projekt kamerového systému, zavedenia panic tlačidla a možnosť okamžitého privolania motorizovanej hliadky SBS.
„Ak zaevidujeme sťažnosti na akýkoľvek delikt vrátane frotérstva, budeme to riešiť v spolupráci orgánov policajného zastupiteľstva a mestskej polície," povedal hovorca dopravného podniku Peter Kavecký.
Kamery v MHD
Kamerový systém, ktorý sa päť mesiacov v MHD testoval, plánuje dopravný podnik rozšíriť do ďalších 20 až 25 vozidiel. Zaplatí za to 200- až 250-tisíc eur.
Kamery majú predchádzať výtržnostiam.
Monitorované vozidlo je označené zvnútra aj zvonka symbolom kamery.
Obrazy z kamier vidí vodič, ktorý v prípade núdze stlačí tlačidlo na dispečing, kde kamerový záznam sledujú. Dispečing privolá pomoc.