SME

Keď terminál otvoria, Štefánikovo lietadlo bude asi chýbať

Architekt pripravovaného nového terminálu bratislavského letiska Boris Schulz už prezentoval zámer vystaviť v jeho interiéri repliku tzv. Štefánikovho lietadla, hoci ...

BRATISLAVA. Architekt pripravovaného nového terminálu bratislavského letiska Boris Schulz už prezentoval zámer vystaviť v jeho interiéri repliku tzv. Štefánikovho lietadla, hoci letisko doteraz s majiteľom lietadla neuzavrelo dohodu, ktorá by to umožnila. Riaditeľ Vojenského historického ústavu Bratislava (VHÚ) Miloslav Čaplovič pre agentúru SITA potvrdil, že s riaditeľom bratislavského letiska, ktoré má meno generála Štefánika aj v názve, v uplynulom období viackrát rokoval, a to aj o prezentácii repliky. „Doposiaľ však nebolo z mojej strany v tejto veci prijaté žiadne záväzné rozhodnutie," uviedol. Replika Caproni Ca-33, na ktorom letel Milan Rastislav Štefánik späť do vlasti 4. mája 1919 a tragicky zahynul neďaleko Ivanky pri Dunaji patrí do zbierkového fondu vojenského historického ústavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Až po podpise zamýšľanej dohody o spolupráci medzi letiskom a ústavom budú môcť riešiť otázku prípadného zapožičania resp. nájmu lietadla. „Ako reálny termín prípadného vystavenia lietadla sa javí október 2010," myslí si Čaplovič. Predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ spoločnosti Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. Zdeněk Schraml pre agentúru SITA 19. novembra uviedol, že terminál má byť sprevádzkovaný začiatkom júna 2010. Na jeho otvorení by tak lietadlo pravdepodobne chýbalo. Ak napokon repliku lietadla v novom termináli letiska vystavia, určite to nebude natrvalo. “Naša predstava pri prípadnej výpožičke alebo nájme tohto zbierkového predmetu sú tri roky, s možnosťou predĺženia o ďalšie trojročné obdobie," spresnil Čaplovič.

SkryťVypnúť reklamu

Letisko sa bude musieť o lietadlo dôkladne postarať. Vojenský historický ústav Bratislava má podľa Čaploviča zákonom stanovenú povinnosť zabezpečiť všestrannú bezpečnosť a zvýšenú ochranu zbierkových predmetov. „Samozrejme aj v tomto prípade budeme vyžadovať od bratislavského letiska aj zmluvné záruky v oblasti zodpovednosti za prípadné škody spôsobené pri preprave a prezentácii zbierkového predmetu. Okrem toho bude musieť vedenie letiska zabezpečiť optimálne klimatické, svetelné a bezpečnostné podmienky nevyhnutné pre prezentáciu zbierkového predmetu v priestoroch letiska gen. M. R. Štefánika," vysvetlil Čaplovič a dodal, že v neposlednom rade ústavu ide o prezentovanie Vojenského historického ústavu a jeho jednotlivých pracovísk v novom termináli bratislavského letiska, kde by mohlo byt lietadlo Caproni Ca-33 dočasne vystavované. Okrem týchto podmienok si replika lietadla Ca-33, vzhľadom na svoju technickú konštrukciu, vyžaduje špeciálnu údržbu. Napínacie laná sa musia pravidelne šponovať, dôležitá je aj údržba plátenného poťahu trupov a krídel lietadla.

SkryťVypnúť reklamu

Repliku lietadla Caproni Ca-33 vyrobili v dielňach Leteckých opravovní Trenčín. Myšlienka postaviť ho vznikla v roku 1986, vyrábať ho začali až v septembri 1994. Záverečné práce skončili v roku 2004. Vojenskému historickému ústavu Bratislava odovzdali repliku lietadla v októbri 2004, zaradili ju do zbierkového fondu Vojenského historického múzea v Piešťanoch . Vo svete sa okrem piešťanskej repliky nachádzajú už len dve lietadlá Caproni Ca-33. Jedno, vyrobené v Taliansku po prvej svetovej vojne, je v umiestnené v Historickom vojenskom leteckom múzeu Vigna di Valle, severne od Ríma. Druhé, vyrobené v roku 1925 v USA, je umiestnené v Múzeu Vzdušných síl Spojených štátov amerických v Daytone v štáte Ohio.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  3. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  4. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  5. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  7. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  8. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 364
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 10 464
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 552
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 876
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 5 587
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 5 104
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 584
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 783
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 63 824
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 906
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 18 440
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 14 978
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 961
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 848
  7. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 12 237
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 382
  1. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  2. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  3. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  4. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  6. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  7. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  8. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
SkryťZatvoriť reklamu