SME

Keď terminál otvoria, Štefánikovo lietadlo bude asi chýbať

Architekt pripravovaného nového terminálu bratislavského letiska Boris Schulz už prezentoval zámer vystaviť v jeho interiéri repliku tzv. Štefánikovho lietadla, hoci ...

BRATISLAVA. Architekt pripravovaného nového terminálu bratislavského letiska Boris Schulz už prezentoval zámer vystaviť v jeho interiéri repliku tzv. Štefánikovho lietadla, hoci letisko doteraz s majiteľom lietadla neuzavrelo dohodu, ktorá by to umožnila. Riaditeľ Vojenského historického ústavu Bratislava (VHÚ) Miloslav Čaplovič pre agentúru SITA potvrdil, že s riaditeľom bratislavského letiska, ktoré má meno generála Štefánika aj v názve, v uplynulom období viackrát rokoval, a to aj o prezentácii repliky. „Doposiaľ však nebolo z mojej strany v tejto veci prijaté žiadne záväzné rozhodnutie," uviedol. Replika Caproni Ca-33, na ktorom letel Milan Rastislav Štefánik späť do vlasti 4. mája 1919 a tragicky zahynul neďaleko Ivanky pri Dunaji patrí do zbierkového fondu vojenského historického ústavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Až po podpise zamýšľanej dohody o spolupráci medzi letiskom a ústavom budú môcť riešiť otázku prípadného zapožičania resp. nájmu lietadla. „Ako reálny termín prípadného vystavenia lietadla sa javí október 2010," myslí si Čaplovič. Predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ spoločnosti Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. Zdeněk Schraml pre agentúru SITA 19. novembra uviedol, že terminál má byť sprevádzkovaný začiatkom júna 2010. Na jeho otvorení by tak lietadlo pravdepodobne chýbalo. Ak napokon repliku lietadla v novom termináli letiska vystavia, určite to nebude natrvalo. “Naša predstava pri prípadnej výpožičke alebo nájme tohto zbierkového predmetu sú tri roky, s možnosťou predĺženia o ďalšie trojročné obdobie," spresnil Čaplovič.

SkryťVypnúť reklamu

Letisko sa bude musieť o lietadlo dôkladne postarať. Vojenský historický ústav Bratislava má podľa Čaploviča zákonom stanovenú povinnosť zabezpečiť všestrannú bezpečnosť a zvýšenú ochranu zbierkových predmetov. „Samozrejme aj v tomto prípade budeme vyžadovať od bratislavského letiska aj zmluvné záruky v oblasti zodpovednosti za prípadné škody spôsobené pri preprave a prezentácii zbierkového predmetu. Okrem toho bude musieť vedenie letiska zabezpečiť optimálne klimatické, svetelné a bezpečnostné podmienky nevyhnutné pre prezentáciu zbierkového predmetu v priestoroch letiska gen. M. R. Štefánika," vysvetlil Čaplovič a dodal, že v neposlednom rade ústavu ide o prezentovanie Vojenského historického ústavu a jeho jednotlivých pracovísk v novom termináli bratislavského letiska, kde by mohlo byt lietadlo Caproni Ca-33 dočasne vystavované. Okrem týchto podmienok si replika lietadla Ca-33, vzhľadom na svoju technickú konštrukciu, vyžaduje špeciálnu údržbu. Napínacie laná sa musia pravidelne šponovať, dôležitá je aj údržba plátenného poťahu trupov a krídel lietadla.

SkryťVypnúť reklamu

Repliku lietadla Caproni Ca-33 vyrobili v dielňach Leteckých opravovní Trenčín. Myšlienka postaviť ho vznikla v roku 1986, vyrábať ho začali až v septembri 1994. Záverečné práce skončili v roku 2004. Vojenskému historickému ústavu Bratislava odovzdali repliku lietadla v októbri 2004, zaradili ju do zbierkového fondu Vojenského historického múzea v Piešťanoch . Vo svete sa okrem piešťanskej repliky nachádzajú už len dve lietadlá Caproni Ca-33. Jedno, vyrobené v Taliansku po prvej svetovej vojne, je v umiestnené v Historickom vojenskom leteckom múzeu Vigna di Valle, severne od Ríma. Druhé, vyrobené v roku 1925 v USA, je umiestnené v Múzeu Vzdušných síl Spojených štátov amerických v Daytone v štáte Ohio.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 765
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 834
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 034
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 682
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 144
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 810
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 557
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 386
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 164
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu