SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Budúcej doprave už hádajú stratu

Úspech Bratislavskej integrovanej dopravy závisí od toho, či ľudia nechajú autá doma. Na systém bude mesto možno zo začiatku doplácať. Jeho zástancovia však tvrdia, že odľahčí od áut.

Už na budúci rok by sa na jeden lístok malo cestovať MHD, vlakmi aj prímestskými autobusmi. Cenník schválilo mesto, ešte ho musia odobriť noví župní poslanci.Už na budúci rok by sa na jeden lístok malo cestovať MHD, vlakmi aj prímestskými autobusmi. Cenník schválilo mesto, ešte ho musia odobriť noví župní poslanci. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK)

Úspech Bratislavskej integrovanej dopravy závisí od toho, či ľudia nechajú autá doma. Na systém integrovanej dopravy bude Bratislava možno zo začiatku doplácať. Jeho zástancovia však tvrdia, že mesto odľahčí od nadmerného množstva áut.

BRATISLAVA. Spustenie integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji môže pre dopravcov znamenať nižšie tržby. Obavu z toho priznávajú všetci zapojení do projektu - dopravný podnik, Slovak Lines aj Železničná spoločnosť
Slovensko.

Mestskou hromadnou dopravou, prímestskými autobusmi aj vlakmi v kraji sa má už v budúcom roku cestovať na jeden lístok. Peniaze z každého si dopravcovia budú musieť rozdeliť.

Bratislavská integrovaná doprava - spoločnosť, ktorej väčšinovýmvlastníkom je župa a zvyšok patrí mestu - zatiaľ len žiada o granty a navrhuje ceny. Dopravný podnik však už vypracoval analýzu, v ktorej prípadnú
ročnú stratu vyčísľuje na tri až štyrimilióny eur ročne.

Aké budú ceny

Jednorazové lístky:
  • City - ohraničené časom, platia v celej Bratislave na všetkých linkách
  • Cena: 0,50 - 0,80 eura
  • Regio - ohraničené časom, počtom zón alebo úsekov, platia na regionálnych autobusoch a vlakoch
  • Cena: 0,40 - 2,20 eura
  • Kombi - ohraničené časom a počtom zón, platia na všetkých linkách BID v celom kraji
  • Cena: 1,00 - 2,60 eura

Predplatné lístky:

  • Platia na 30, 90 a 365 dní.
  • Cena pre kombináciu bratislavských a mimobratislavských zón: 20 - 840 eur
  • Cena pre mimobratislavské zóny: 13,60 - 748 eur

O cenách sa má ďalej hovoriť

Na minulotýždňovom mestskom zastupiteľstve to povedal predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník (Občiansky klub). Stratu by mesto muselo vykryť zo svojho rozpočtu.

„Systém je výhodný pre mimobratislavských cestujúcich," povedal v súvislosti s návrhom delenia tržieb. Mestskí poslanci ho schválili spolu s cenníkom, tarifnými podmienkami a návrhom zastávok. Odobriť ich ešte musí nové
zastupiteľstvo župy.

„Prijaté materiály vnímame ako koncepčné, ktoré bude treba podrobnejšie rozpracovať," povedala hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová. V navrhovanom cenníku sú nové druhy cestovných lístkov, hlavne časové umožnia cestovať s výraznou zľavou. „Predpokladáme zníženie tržieb," dodala.

„Počiatočný úbytok tržieb, ktorý so sebou integrovaný dopravný systém pravdepodobne v prvej fáze prinesie, je potrebné brať ako vklad jednotlivých objednávateľov dopravných výkonov," povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. V jej prípade to bude ministerstvo dopravy.

Čikovský povedal, že pri správnom nastavení cien by úbytok mal byť len dočasný. Tie, o ktorých sa hovorí dnes, nepovažuje za konečné, ale za podklad na ďalšie rokovania.

Ľudí majú presvedčiť zľavy

„Všetkých nás to bude niečo stáť," tvrdí námestník primátora Milan Cílek (Občiansky klub). „Snahou integrovanej dopravy je dostať čo najviac ľudí do všetkých druhov verejnej dopravy, aby bolo v špičke menej áut," povedal poslanec Valentín Mikuš (Občiansky klub).

Generálny riaditeľ BID Alexander Ballek hovorí, že správanie cestujúcich sa dá ťažko odhadnúť. Pritiahnuť ich chcú rôznymi zľavami. „Ak nepribudnú, bude to problém," povedal. „Kopírujeme však systém Juhomoravského kraja, kde už prvý rok mali vyššie tržby ako predtým."

Milan Ftáčnik (bez prísl.) a Peter Šramko (KDH) chceli vedieť, či dopravcovia s návrhom delenia tržieb súhlasia. „Konkrétne sa to bude riešiť v tarifnej dohode, aby nikto nedoplácal na druhých," povedal Ballek.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 762
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 142
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 758
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 721
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 201
  6. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 884
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 907
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 089
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 075
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 979
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu