Úspech Bratislavskej integrovanej dopravy závisí od toho, či ľudia nechajú autá doma. Na systém integrovanej dopravy bude Bratislava možno zo začiatku doplácať. Jeho zástancovia však tvrdia, že mesto odľahčí od nadmerného množstva áut.
BRATISLAVA. Spustenie integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji môže pre dopravcov znamenať nižšie tržby. Obavu z toho priznávajú všetci zapojení do projektu - dopravný podnik, Slovak Lines aj Železničná spoločnosť
Slovensko.
Mestskou hromadnou dopravou, prímestskými autobusmi aj vlakmi v kraji sa má už v budúcom roku cestovať na jeden lístok. Peniaze z každého si dopravcovia budú musieť rozdeliť.
Bratislavská integrovaná doprava - spoločnosť, ktorej väčšinovýmvlastníkom je župa a zvyšok patrí mestu - zatiaľ len žiada o granty a navrhuje ceny. Dopravný podnik však už vypracoval analýzu, v ktorej prípadnú
ročnú stratu vyčísľuje na tri až štyrimilióny eur ročne.
Aké budú ceny
- City - ohraničené časom, platia v celej Bratislave na všetkých linkách
- Cena: 0,50 - 0,80 eura
- Regio - ohraničené časom, počtom zón alebo úsekov, platia na regionálnych autobusoch a vlakoch
- Cena: 0,40 - 2,20 eura
- Kombi - ohraničené časom a počtom zón, platia na všetkých linkách BID v celom kraji
- Cena: 1,00 - 2,60 eura
Predplatné lístky:
- Platia na 30, 90 a 365 dní.
- Cena pre kombináciu bratislavských a mimobratislavských zón: 20 - 840 eur
- Cena pre mimobratislavské zóny: 13,60 - 748 eur
O cenách sa má ďalej hovoriť
Na minulotýždňovom mestskom zastupiteľstve to povedal predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník (Občiansky klub). Stratu by mesto muselo vykryť zo svojho rozpočtu.
„Systém je výhodný pre mimobratislavských cestujúcich," povedal v súvislosti s návrhom delenia tržieb. Mestskí poslanci ho schválili spolu s cenníkom, tarifnými podmienkami a návrhom zastávok. Odobriť ich ešte musí nové
zastupiteľstvo župy.
„Prijaté materiály vnímame ako koncepčné, ktoré bude treba podrobnejšie rozpracovať," povedala hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová. V navrhovanom cenníku sú nové druhy cestovných lístkov, hlavne časové umožnia cestovať s výraznou zľavou. „Predpokladáme zníženie tržieb," dodala.
„Počiatočný úbytok tržieb, ktorý so sebou integrovaný dopravný systém pravdepodobne v prvej fáze prinesie, je potrebné brať ako vklad jednotlivých objednávateľov dopravných výkonov," povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. V jej prípade to bude ministerstvo dopravy.
Čikovský povedal, že pri správnom nastavení cien by úbytok mal byť len dočasný. Tie, o ktorých sa hovorí dnes, nepovažuje za konečné, ale za podklad na ďalšie rokovania.
Ľudí majú presvedčiť zľavy
„Všetkých nás to bude niečo stáť," tvrdí námestník primátora Milan Cílek (Občiansky klub). „Snahou integrovanej dopravy je dostať čo najviac ľudí do všetkých druhov verejnej dopravy, aby bolo v špičke menej áut," povedal poslanec Valentín Mikuš (Občiansky klub).
Generálny riaditeľ BID Alexander Ballek hovorí, že správanie cestujúcich sa dá ťažko odhadnúť. Pritiahnuť ich chcú rôznymi zľavami. „Ak nepribudnú, bude to problém," povedal. „Kopírujeme však systém Juhomoravského kraja, kde už prvý rok mali vyššie tržby ako predtým."
Milan Ftáčnik (bez prísl.) a Peter Šramko (KDH) chceli vedieť, či dopravcovia s návrhom delenia tržieb súhlasia. „Konkrétne sa to bude riešiť v tarifnej dohode, aby nikto nedoplácal na druhých," povedal Ballek.