SME

Budúcej doprave už hádajú stratu

Úspech Bratislavskej integrovanej dopravy závisí od toho, či ľudia nechajú autá doma. Na systém bude mesto možno zo začiatku doplácať. Jeho zástancovia však tvrdia, že odľahčí od áut.

Už na budúci rok by sa na jeden lístok malo cestovať MHD, vlakmi aj prímestskými autobusmi. Cenník schválilo mesto, ešte ho musia odobriť noví župní poslanci.Už na budúci rok by sa na jeden lístok malo cestovať MHD, vlakmi aj prímestskými autobusmi. Cenník schválilo mesto, ešte ho musia odobriť noví župní poslanci. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK)

Úspech Bratislavskej integrovanej dopravy závisí od toho, či ľudia nechajú autá doma. Na systém integrovanej dopravy bude Bratislava možno zo začiatku doplácať. Jeho zástancovia však tvrdia, že mesto odľahčí od nadmerného množstva áut.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Spustenie integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji môže pre dopravcov znamenať nižšie tržby. Obavu z toho priznávajú všetci zapojení do projektu - dopravný podnik, Slovak Lines aj Železničná spoločnosť
Slovensko.

Mestskou hromadnou dopravou, prímestskými autobusmi aj vlakmi v kraji sa má už v budúcom roku cestovať na jeden lístok. Peniaze z každého si dopravcovia budú musieť rozdeliť.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavská integrovaná doprava - spoločnosť, ktorej väčšinovýmvlastníkom je župa a zvyšok patrí mestu - zatiaľ len žiada o granty a navrhuje ceny. Dopravný podnik však už vypracoval analýzu, v ktorej prípadnú
ročnú stratu vyčísľuje na tri až štyrimilióny eur ročne.

Aké budú ceny

Jednorazové lístky:
  • City - ohraničené časom, platia v celej Bratislave na všetkých linkách
  • Cena: 0,50 - 0,80 eura
  • Regio - ohraničené časom, počtom zón alebo úsekov, platia na regionálnych autobusoch a vlakoch
  • Cena: 0,40 - 2,20 eura
  • Kombi - ohraničené časom a počtom zón, platia na všetkých linkách BID v celom kraji
  • Cena: 1,00 - 2,60 eura

Predplatné lístky:

  • Platia na 30, 90 a 365 dní.
  • Cena pre kombináciu bratislavských a mimobratislavských zón: 20 - 840 eur
  • Cena pre mimobratislavské zóny: 13,60 - 748 eur

SkryťVypnúť reklamu

O cenách sa má ďalej hovoriť

Na minulotýždňovom mestskom zastupiteľstve to povedal predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník (Občiansky klub). Stratu by mesto muselo vykryť zo svojho rozpočtu.

„Systém je výhodný pre mimobratislavských cestujúcich," povedal v súvislosti s návrhom delenia tržieb. Mestskí poslanci ho schválili spolu s cenníkom, tarifnými podmienkami a návrhom zastávok. Odobriť ich ešte musí nové
zastupiteľstvo župy.

„Prijaté materiály vnímame ako koncepčné, ktoré bude treba podrobnejšie rozpracovať," povedala hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová. V navrhovanom cenníku sú nové druhy cestovných lístkov, hlavne časové umožnia cestovať s výraznou zľavou. „Predpokladáme zníženie tržieb," dodala.

„Počiatočný úbytok tržieb, ktorý so sebou integrovaný dopravný systém pravdepodobne v prvej fáze prinesie, je potrebné brať ako vklad jednotlivých objednávateľov dopravných výkonov," povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. V jej prípade to bude ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Čikovský povedal, že pri správnom nastavení cien by úbytok mal byť len dočasný. Tie, o ktorých sa hovorí dnes, nepovažuje za konečné, ale za podklad na ďalšie rokovania.

Ľudí majú presvedčiť zľavy

„Všetkých nás to bude niečo stáť," tvrdí námestník primátora Milan Cílek (Občiansky klub). „Snahou integrovanej dopravy je dostať čo najviac ľudí do všetkých druhov verejnej dopravy, aby bolo v špičke menej áut," povedal poslanec Valentín Mikuš (Občiansky klub).

Generálny riaditeľ BID Alexander Ballek hovorí, že správanie cestujúcich sa dá ťažko odhadnúť. Pritiahnuť ich chcú rôznymi zľavami. „Ak nepribudnú, bude to problém," povedal. „Kopírujeme však systém Juhomoravského kraja, kde už prvý rok mali vyššie tržby ako predtým."

Milan Ftáčnik (bez prísl.) a Peter Šramko (KDH) chceli vedieť, či dopravcovia s návrhom delenia tržieb súhlasia. „Konkrétne sa to bude riešiť v tarifnej dohode, aby nikto nedoplácal na druhých," povedal Ballek.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 240
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 284
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 096
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 166
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 806
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 264
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 445
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu