BRATISLAVA. Starý most v Bratislave má slúžiť dovtedy, kým sa nerozhodne o jeho skutočnej prestavbe alebo náhrade, povedal na dnešnej tlačovej besede kandidát na poslanca v regionálnych voľbách za stranu Most-Híd Peter Tatár. “Magistrát ohlásil rozoberanie mostu skôr, než je jasné, čo s ním bude ďalej. Je to však prekvapujúce v čase, keď nie je celkom jasné, ako má most vyzerať, či sa bude opravovať, udržiavať, zvyšovať,“ uviedol.
Tiež podľa neho nie je jasné, čo presne má po moste jazdiť, ako bude vyriešená doprava cez Dunaj, dokonca ani financovanie. „Kým sa nerozhodne čo s ním bude, treba zachovať jeho dnešnú funkciu,“ doplnil. Na znak „ochraňovania“ a odľahčenia Starého mosta naň kandidáti stany na poslancov do regionálnych volieb symbolicky povešali oranžové balóny.
Kandidát na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja Robo Beňo sa rovnako venoval problematike Starého mosta aj odklonenej doprave. „Kým sa bude rozhodovať o projekte a o financovaní Starého mosta, mestská hromadná doprava bude ešte viac zaťažovať Nový a Prístavný most. Doprava sa tým skomplikuje, keď ju preložíme na iné mosty, a to všetko pod zámienkou, že tento most prerábame. A nevieme sa rozhodnúť, či ho opraviť, zrekonštruovať. Toto pre dopravu prínosom nie je,“ myslí si Beňo. Zároveň je presvedčený o tom, že ak nebude kraj spolupracovať s mestom aj mestskými časťami, doprava sa nevyrieši.
Strana Most-Híd tiež navrhuje vybudovať v hlavnom meste metro, o ktorom sa podľa Tatára hovorí už približne desať rokov a počíta s ním aj územný plán, dnes je súčasťou TEN-T projektu. „Električka nie je nosný dopravný systém, aj keď to tak niekto nazýva. Tým je pre Bratislavu metro popod Dunaj,“ myslí si Tatár. Okrem toho, že odľahčí dopravu v centre, budú sa dať podľa neho zriadiť aj záchytné parkoviská. Na vybudovanie metra by sa podľa Tatára mali použiť združené peniaze. „Takéto projekty financuje väčšinou mesto. Potrebná je však aj spoluúčasť štátu, môže sa zúčastniť región alebo to môže byť financované formou PPP projektov,“ konštatoval.
„V tejto krajine vieme nájsť peniaze na národne tenisové centrum aj národné divadlo. Toto mesto však akútne potrebuje vyriešiť dopravu. Treba ju dať pod zem,“ doplnil Beňo. .
Primátor mesta Andrej Ďurkovský hovoril v súvislosti so Starým mostom najprv o jeho rekonštrukcii. O budúcom vzhľade mala rozhodnúť minulý rok verejná anketa. Magistrát napokon informoval, že Starý most je v havarijnom stave, čo mali potvrdiť aj výsledky pravidelných meraní a skúšok. Posudok z novembra minulého roka obsahuje pritom aj upozornenia na kritický stav mosta.
Mesto preto rozhodlo, že po Starom moste nebudú môcť istý čas premávať autá. Od 31. decembra 2008 od 19:00 je most prístupný len pre mestskú hromadnú dopravu, peších a cyklistov, autá by sa mali na most opäť dostať až po jeho obnove. Vedenie mesta zmenilo aj formu obnovy mosta - pre havarijný stav a nedostatok peňazí sa rozhodlo, že most sa bude "len" opravovať, nie rekonštruovať. Myšlienky jeho rekonštrukcie v budúcnosti sa však nevzdalo, plánuje tiež údajne vypísať novú architektonickú súťaž.
Technologický postup opravy Starého mosta v Bratislave pre odstránenie jeho havarijného stavu a následné osadenie električkových koľají by mal byť známy najskôr v decembri. Vtedy by mala byť vypracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie. Pre agentúru SITA to uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Metro Bratislava, a.s., Vladimír Kovalčík.
Dovtedy sa podľa neho nedá definitívne povedať, ako sa bude postupovať či koľko to bude stáť. Podľa súčasných odhadov by to mohlo byť okolo 25 mil. eur, započítané je aj naplavovanie, dvíhanie mosta či prekládka sietí a potrubí. Očistenie mosta nie je možné osadením plošiny, kam by padali napríklad olovené farby, aby sa nedostali do Dunaja. V súčasnosti sa okrem iného riešia napríklad prekládky niektorých sietí na moste.