PETRŽALKA. Železničná trať TEN-T, spolu s električkou, o ktorých sa teraz rozhoduje, by mali v Petržalke viesť pod zemou. Toto riešenie pripomínajúce metro preferujú petržalskí poslanci. Zhodli sa na tom tento týždeň, keď na rokovaní prvýkrát mohli vidieť reálne kontúry projektu.
Konkrétne trasy so zastávkami si mohli pozrieť v technicko-ekonomickej štúdii. V rámci nej sa spomína okrem vlaku aj električka do Petržalky, mestský nosný dopravný systém. Štúdia opisuje spojenie oboch tratí.
Električka je vraj zbytočná
„Električka odčerpá peniaze, ktoré by mohli ísť na metro," povedal Michal Belohorec (SDKÚ). Podľa neho by sa totiž mal zvoliť variant TEN-T a električky pod povrchom.
Do úvahy totiž prichádza aj variant estakádny, povrchový a polozapustený. Podzemný je ale najdrahší - podľa odhadov by stál s električkou asi 602 miliónov eur, bez nej 473 miliónov eur. Povrchový variant by podľa Ivety Plšekovej (SDKÚ) „rozdelil Petržalku ako diaľnica". K trati pod zemou ale splnomocnenec primátora pre dopravné systémy Tomáš Fabor povedal, že na to mesto nemá.
„Londýnske metro sa buduje 150 rokov. Predstavte si, že by v začiatkoch prišli s jeho polozapusteným variantom," povedal Belohorec. „To, čo sa tu začne stavať, tu bude o 10, 20, 50 rokov. Ak sa zle rozhodneme, obyvatelia na nás budú vždy zle spomínať," povedal jeho kolega Juraj Kováč. „Peniaze nie sú nikdy."
Klub SDKÚ sa nakoniec pokúsil na radu aktivistov všetky zmienky o električke zo stanoviska k štúdii vypustiť, to ale neprešlo. Na ministerstvo teda Petržalka zašle stanovisko, kde odporúča duálnu trať na svojom území a pod povrchom.
Sporia sa
"Ak povedia, že chcú podzemnú električku, hovorím, že mestská časť projekt výrazne odsúva niekam inam. Mesto na to nemá peniaze," reagoval primátor Andrej Ďurkovský. "Realizovateľný je projekt jednoduchej električky na povrchu, v zelenom páse. Podzemný je nerealizovateľný."
Hovorca mestskej časti Ľubomír Andrassy povedal, že ide o len predbežné stanovisko. "Postoj samosprávy zohľadňuje názory občanov."
Komunisti chcú metro
Tento týždeň zhodou okolností prišla s myšlienkou budovania metra aj Komunistická strana Slovenska. Bolo to v rámci kampane do novembrových župných volieb. Navrhol to kandidát na župana Zdenko Marton.