SME

Krajčírky

Malá scéna Slovenského národného divadla počas víkendu uviedla prvýkrát na Slovensku v premiére hru Krajčírky a zároveň nám predstavuje dramatika, ktorého diela už roky inscenujú divadlá od Japonska cez Izrael až po Argentínu či európske krajiny.


Marián Labuda: „Som synom krajčíra, ktorý mal rád svoju prácu. Moja budúcnosť sa zdala jednoznačná. Málo chýbalo a bol by zo mňa pán Léon, ako v našej hre… Kruh sa uzatvára, nedá sa ujsť pred vlastnou minulosťou. Stojím dnes znovu uprostred krajčírskej dielne a zo všetkých síl sa budem snažiť byť tým, čo mi bolo pôvodne súdené.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



Na snímke s Ingrid Timkovou (Simone). V pozadí Diana Mórová (Mimi).

FOTO – JANA NEMČOKOVÁ

Malá scéna Slovenského národného divadla počas víkendu uviedla prvýkrát na Slovensku v premiére hru Krajčírky a zároveň nám predstavuje dramatika, ktorého diela už roky inscenujú divadlá od Japonska cez Izrael až po Argentínu či európske krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Jean-Claude Grumberg je považovaný za „najsmiešnejšieho tragického autora“. Jeho tvorba totiž zostáva poznamenaná na jednej strane trpkým detstvom židovskej siroty narodenej v júli 1939 a na strane druhej je plná humoru.

Krajčírky, v origináli má hra názov L‘Atelier, sú taktiež autobiografickou hrou, hovoriacou o tom istom, ale typicky grumbergovským, neopakovateľným spôsobom. Osudy drobných, obyčajných ľudí diváka rozosmejú, hoci vychádzajú z bolestných skúseností. Práve preto smiech nad komickou, nežnou i krutou realitou hrdinov nie je vždy veselý. Je aj čierny, núti premýšľať a často sa dotýka zabudnutých rán v našich srdciach. Hoci mali Krajčírky premiéru v roku 1998 a napísané boli ešte o dvadsať rokov skôr, zostali mostom, ktorý spája skúsenosť autora s univerzálnym posolstvom. Hra preto nezostarla, ale získala na aktuálnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Krajčírky a režisér, dramaturgička, herci

Inscenáciu režijne naštudoval Peter Mikulík. Nie je jednoduché uviesť na scénu hru, ktorá sa u nás ešte nehrala. Navyše, zabunutý L‘Atelier mal aj svetovú premiéru v Marseilles až dve desaťročia po svojom narodení, je teda stále mladou hrou, objavovanou režisérmi i hercami. V Mikulíkovom poňatí zostáva krajčírska dielňa miestom, kde sa ťažko pracuje a zároveň sa tu strhujúco odvíjajú životné príbehy. Pravda sa predkladá bez moralizovania a únavného filozofovania, jednoducho a priamo, s ľudskosťou, ktorá vyvoláva smiech i plač zároveň.

To všetko by nebolo možné bez citlivého prekladu dômyselného a zároveň jenoduchého Grumbergovho textu. Podľa dramaturgičky Dariny Abrahámovej bola práca prekladateľky Evy Melichárkovej výborná. „Vycítila kvality hry, vedela vystihnúť jej podstatu a zmysel. Druhá fáza nastala, keď s Petrom Mikulíkom, ktorý je veľký pedant, až vedeckou, literárnokritickou prácou na texte dospeli k jednoduchej hovorovej a zároveň špecifickej reči jednotlivých postáv.“

SkryťVypnúť reklamu

Božidara Turzonovová zase obdivuje režiséra, že tak skvele zvládal množstvo žien na javisku. O svojej postave manželky majiteľa dielne Léona (Marián Labuda) povedala: „Heléne je pokorná, pokojná a poslušná žena. Takú postavu som ešte nehrala.“

Kamila Magálová stvárnila Giséle, ktorá vo všetkom zlom vie nájsť aj čosi dobré. Naštudovanie hry vraj nebolo vôbec jednoduché: „Dva mesiace sme mali štyri hodiny denne skúšky a po celý čas sme sedeli a šili. Pozdravujem týmto všetky krajčírky. Naozaj by som to inde ako na javisku nevydržala.“

Na scéne ďalej bravúrne zvládajú herecké i krajčírske umenie Ingrid Timková (Simone), Zuzana Kocúriková (Pani Laurence), Helena Krajčiová (Marie), Diana Mórová (Mimi), žehliari Vladimír Durdík a Branislav Bystriansky a ďalší.

Novú hru Krajčírky uvedie Malá scéna SND najbližšie 17. a 30. apríla.

-------

„Niekto sa narodil a ihneď ho priradili k židákom, icíkom, judelesom, musel schovávať svoj nos, zmeniť si meno, skrývať pipíka v plienkach, prechádzať hranice s falošnými dokladmi a vyčkávať, kým sa to skončí… Potom Niekto chodil do školy, naučil sa písať povolanie otca: deportovaný. A potom sa Niekto celý hrdý vyučil krajčírskemu remeslu… Niekto nikdy nevedel – napriek zákonom dedičnosti – ani strihať, ani zošívať, ani urobiť pekne olemované vrecko… Tak sa Niekto dal k divadlu, aby unikol remeslu otcov… považoval sa za herca, trpel návalmi velikášstva, mal kopu času, preto začal písať hry, mal úspech, ale ťažko to niesol. Niekto bol totiž veľmi dobre pripravený na smolu, úspech ho zaskočil a on postupne zatrpkol. Niekto mal pocit, že je stratený. Vtedy Niekto napísal hru, aby znovu našiel svojich otcov a matky… zase mal úspech a veľmi zle to znášal, takže ochorel a musel sa liečiť; kým sa Niekto zotavoval, nevnímal, ako čas plynie; Niekto zostarol a odrazu bolo všetko preč… Nedá sa povedať, že by si Niekto v živote užil veľa zábavy, ale celkom určite sa nenudil.“

Jean-Claude Grumberg, Život Niekoho

Autor: MILADA ČECHOVÁ milada.cechova@gpp.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 162
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 844
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 389
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 258
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 154
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 078
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 915
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 846
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 919
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 646
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 209
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 761
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 495
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 174
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 098
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu