Dodávateľ víťazných autobusov sa nevyjadril. Rozhodne súd.
BRATISLAVA. Dopravný podnik tají, aké boli konkurenčné ponuky na dodávku nízkopodlažných dvanásťmetrových autobusov od troch oslovených výrobcov. Hovorca spoločnosti Peter Kavecký tvrdí, že právnik dopravného podniku ich zverejnenie teraz neodporúča. „Nie je vhodné, aby sa sudca dozvedel dôkazy z médií,“ povedal Kavecký. „Inak s ich zverejnením nemáme problém.“
Tender na dodávku 35 nízkopodlažných dvanásťmetrových autobusov značky Irisbus-Citelis nariadil Úrad pre verejné obstarávanie zrušiť. Dopravný podnik s rozhodnutím nesúhlasí a podal proti rozhodnutiu žalobu na krajský súd.
Prepravca obstaral autobusy formou rokovacieho konania bez zverejnenia, zaplatil za ne 7,5 milióna eur bez DPH. Takýto postup obstarávania nie je podľa Kaveckého neobvyklý. „Koncom júna prišla ponuka viazaná do 15. júla, my sme na ňu reagovali.“ Béla Angyal, predseda Úradu pre verejné obstarávanie tvrdí, že zákon počíta s takýmto postupom len vo výnimočných prípadoch. Ide podľa neho o krajnú možnosť verejného obstarávania.
V Prešove iné za menej
Citelisy jazdia aj v Prešove. Jana Vrbovská z tunajšieho dopravného podniku povedala, že Prešov kúpil v roku 2007 tri vozidlá tohto typu. Za kus zaplatil vtedy 5,52 milióna korún bez DPH (okolo 185-tisíc eur).
Kavecký vysvetľuje inú cenu rozdielnym typom autobusov. Tie bratislavské majú podľa neho vyšší výkon motora a lepšie zvládajú kopcovitý terén. „Okrem toho Prešov kúpil len tri vozidlá takto výhodne, za ostatné zaplatil viac.“
Dodávateľ víťazných autobusov Irisbus-Citelis, spoločnosť Corex sa k výhodnosti ponuky a cene autobusov nevyjadrila.
Rokovacie konanie bez zverejnenia je možné použiť v prípade, ak ide o obstaranie tovaru za mimoriadne nízku cenu. Dopravný podnik tvrdí, že túto podmienku splnil, no dôkazy do prebehnutia súdu zverejniť nechce. Úrad pre verejné obstarávanie zas konštatuje, že podmienka rokovacieho konania splnená nebola. Porušený bol podľa neho princíp transparentnosti a nediskriminácie.
Deň po
Dopravný podnik tvrdí, že pred kúpou sporných autobusov urobil potrebný prieskum trhu. V zápise z neho uvádza, že oslovení predajcovia mali ponuky predložiť do 2. júla.
Kavecký povedal, že do tohto termínu nedostal dopravný podnik žiadnu ponuku. Prišla 3. júla, deň po termíne, no ani tá vraj nespĺňala požadované technické parametre.
Autobusy pre iného
Výhodnú cenu za nákup Citelisov zdôvodňoval bratislavský dopravný podnik tým, že dodávku tvorili vozidlá nedobrané inými dopravcami. Kavecký dodal, že šlo o prepravcu z Maďarska a Košíc.
Autobusy značky Citelis využíva MHD v Košiciach už dlhšie. Ide o osemnásťmetrové kĺbové vozidlá. Hovorkyňa košického dopravného podniku Monika Murová popiera, že nedobrané autobusy mali posilniť ich vozový park.
Mala ich využívať bývalá košická SAD, od roku 1997 zmenená na spoločnosť Eurobus. Murová dodala, že dopravný podnik nákup takýchto vozidiel teraz ani neplánuje.
Do rozhodnutia súdu majú zakúpené Citelisy jazdiť v Bratislave ďalej. Do premávky boli slávnostne nasadené koncom septembra.