SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Ponad rieku Morava by mali postaviť dva mosty

Nové mostné prepojenia cez rieku Moravu v bratislavskom regióne by mohli byť realitou v priebehu dvoch až troch rokov.

BRATISLAVA. Nové mostné prepojenia cez rieku Moravu v bratislavskom regióne by mohli byť realitou v priebehu dvoch až troch rokov. Informačný deň o mostoch medzi Devínskou Novou Vsou a Schlosshofom, ako aj medzi Záhorskou Vsou a Angernom pripravil na dnešný deň Bratislavský samosprávny kraj (BSK) pre odbornú verejnosť z Rakúska i Slovenska.

Návrat mostov do regiónu má tak historický, ako aj súčasný význam pri rozvoji vzťahov v prihraničnej oblasti medzi Slovenskom a Rakúskom. "BSK spolu s partnermi chce výstavbou cestného mosta nahradiť súčasnú kompu medzi Záhorskou Vsou a rakúskym Angernom. V pláne je aj vybudovanie mosta z Devínskej Novej Vsi do Schlosshofu, ktorý bude slúžiť cyklistom a chodcom. V najbližších rokoch by sa tak výstavbou mostov mali posilniť historické, kultúrne a turistické väzby oboch regiónov, ktoré prispejú k ich rozvoju a vzájomnej kultúrnej spolupráci," uviedol dnes predseda BSK Vladimír Bajan.

Skryť Vypnúť reklamu

V období Rakúsko-Uhorska spájalo brehy Moravského poľa a Záhoria 24 mostov. Po páde železnej opony tam nezostal ani jeden. Oživenie tradícií deklaruje Dohoda o cezhraničnej spolupráci medzi BSK a spolkovou krajinou Dolné Rakúsko, ktorú podpísali ich najvyšší predstavitelia v apríli 2009.

Oceľový most medzi Záhorskou Vsou a Angernom bude postavený na svojej pôvodnej historickej trase. Preklenie inundačné pásmo rieky Morava v dĺžke približne 400 metrov a šírke asi 10,5 metra. Bude slúžiť pre osobnú a automobilovú dopravu s úžitkovou nosnosťou do 7,5 tony. Priestor by mala dostať aj obmedzená autobusová doprava. "Doteraz v tomto úseku premáva vysoko vyťažená kompa, ktorú pre časté výkyvy výšky hladiny Moravy musíme odstaviť. Pevný most by v prihraničnom regióne pozitívne ovplyvnil rozvoj obojstrannej obchodnej i kultúrnej spolupráce," povedal starosta Záhorskej Vsi Boris Šimkovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Obnova cyklomosta medzi Devínskou Novou Vsou a Schlosshofom ponúkne návštevníkom príležitosť na turistické výlety do lužných lesov chráneného Dunajského parku. Umožní prepojenie súčasných troch našich najvýznamnejších cyklochodníkov pozdĺž Moravy na medzinárodné cyklistické trasy v Rakúsku. Okrem chodcov a cyklistov budú most využívať aj jazdci na koni. Bude pevný a dimenzovaný na storočnú vodu, s dĺžkou oblúka 120 metrov, ďalšími 730 metrami priľahlých estakád a šírkou približne 4,5 metra. Cyklisti by mali pri jazde cez most prekonať výškový rozdiel sedem metrov. Práve táto výška umožní lodiam po rieke bezpečnú plavbu. Vzdušnou čiarou je z Devínskej Novej Vsi do Schlosshofu menej ako napríklad do Rače, Vajnôr či Vrakune. Súčasná obchádzka cez hraničný priechod Berg a Hainburg je štvor- až päťnásobne dlhšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Na výstavbu oboch mostov by sa mali využiť aj prostriedky z eurofondov. Financovanie by mala zabezpečiť prostredníctvom projektov cezhraničnej spolupráce tak slovenská, ako aj rakúska strana. Náklady na most Záhorská Ves - Angern by len pre Slovensko predstavovali tri milióny eur (90,3 milióna Sk). Vladimír Bajan rovnako ako aj predseda krajinskej vlády Dolné Rakúsko Erwin Proll však deklarovali spoločný zvýšený záujem o vybudovanie oboch mostov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 193
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 267
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 247
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 797
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 863
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 837
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 007
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 803
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu