BRATISLAVA. Do dopravného podniku príde ročne až okolo tisíc sťažností. Týkajú sa najmä kvality cestovania, grafikonu, revízorov a vodičov MHD. Pre lepší imidž a zefektívnenie vybavovania sťažností zriadila preto prepravná spoločnosť ombudsmana, ktorý má byť cestujúcim MHD k dispozícií. Od piatku ním je Soňa Ďurčová, zamestnankyňa dopravného podniku.
„Mojou úlohou bude monitorovať všetky pripomienky, sťažnosti, návrhy,“ povedala Ďurčová. „Do 24 hodín sa budem snažiť potvrdiť prijatie pripomienky alebo sťažnosti a do 30 dní dostane každý sťažovateľ vyrozumenie.“ Odpoveď majú dostať všetci s výnimkou anonymných podnetov.
Nespokojní cestujúci sa môžu na Ďurčovú obracať písomne poštou na Olejkársku 6, mailom na mediator@dpb.sk, telefonicky či po vzájomnej dohode aj osobne vo vstupnej hale dopravnom podniku. „Všetky tieto kontakty budú zverejnené na webovej stránke dopravného podniku,“ dodala.
Úradné hodiny prisľúbila Ďurčová prispôsobiť každému. „Tak, aby každý, kto má záujem, mohol prísť.“ Jej služby majú fungovať s výnimkou víkendov.
Nestranný zamestnanec
Ďurčová má pôsobiť ako mediátor, čiže odborník na komunikáciu medzi stranami sporu a ich mimosúdne riešenie.
Hoci mediátor má byť nestrannou osobou a Ďurčová je zamestnancom dopravného podniku, spoločnosť v tom problém nevidí. „Vytvorili sme priestor pre lepšiu vzájomnú komunikáciu,“ povedal predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník. „Nemá byť advokátom ľudí.“
Dopravný podnik chce zavedením novej služby v prvom rade riešiť problémy cestujúcich, nie odťahovej služby, ktorú spoločnosť technicky zabezpečuje. Neskôr sa má mediátorka venovať aj otázkami zamestnancov, dopravný podnik ich má vyše tritisíc.
Hľadanie kontaktu
Dnes sme chceli novú službu vyskúšať. Sľubované kontakty na takzvaného ombudsmana sa nám na neprehľadnej webovej stránke dopravného podniku nájsť však nepodarilo. Skúšali sme to aj telefonicky, no od informátorky z ústredne, ktorá najskôr tvrdila, že taká osoba u nich nepracuje, sme sa neskôr dozvedeli: „Nie je tu, chodí len na štyri hodiny, zavolajte okolo obeda.“
Ďurčová na zháňanie kontaktu neskôr reagovala tým, že kontakt bol zverejnený v Bratislavskom kuriéri. Dokonca vraj už zaznamenala prvé ohlasy a podnety. Štvorhodinový pracovný úväzok potvrdila. „Moja pracovná doba je pohyblivá, prispôsobím sa," dodala Ďurčová. „Pani, u ktorej ste sa na mňa informovali, pracuje v podniku druhý deň."
Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že kontakt na mediátorku zverejnený určite bude. „Bol aj inzerát v novinách.“ Momentálne sa podľa Kaveckého pripravuje nová stránka celého dopravného podniku, spustená by mala byť v najbližšom čase.
Po upozornení kontakt na ombudsmana dopravný podnik v piatok o druhej pridal na svoju webovú stránku.