Nové autobusy vraj nebudú príčinou zníženia intervalov. V uliciach budú konečne jazdiť začiatkom roku.
BRATISLAVA. Prvé veľkokapacitné kĺbové autobusy od spoločnosti Mercedes-Benz by mali do mesta doraziť začiatkom budúceho roku. Dopravný podnik odmieta tvrdenia, že súťažné podmienky prvého z troch tendrov na tieto vozidlá boli prispôsobené víťaznej firme a jedinému uchádzačovi výberového konania, firme Mercedes.
„Súťaž bola riadne zverejnená v Európskom vestníku verejného obstarávania. To znamená, že ktorýkoľvek z výrobcov na svete sa o nej mohol dozvedieť,“ povedal Branislav Zahradník predseda predstavenstva dopravného podniku. „Na svetovom trhu autobusov je niekoľko výrobcov, ktorých produkcia spĺňa parametre.“
Dodávka nových kĺbových autobusov sa v mestskej hromadnej doprave ťahá už dlho. Dôvodom meškania je zrušený tender, pri ktorom vo februári tohto roku Úrad pre verejné obstarávanie konštatoval porušenie zákona. Námietku na úrad podal vtedy vylúčený účastník tendra, práve firma Mercedes.
Druhý účastník a víťaz zrušeného tendra spoločnosť Auto Impex sa do opakovaného výberového konania neprihlásila. Príčinou bola zmena požiadaviek dopravného podniku na kapacitu vozidiel. Autobusy s kapacitou viac než 180 cestujúcich Auto Impex totiž nevyrába
Dlho avizovaná verejná súťaž mala byť najväčším tendrom v histórii dopravného podniku. Kúpiť v ňom mali až 240 veľkokapacitných autobusov za približne 83 miliónov eur. Po jeho neúspechu sa dopravný podnik rozhodol nahradiť ho tromi menšími. Z prvého príde do mesta 40 vozidiel za 23,4 milióna eur vrátane DPH.
Najťažšia skúška MHD
„Pre nás je kľúčové, či uchádzač splnil náročné kritériá, ktoré sme stanovili,“ povedal Zahradník. „Obstarávame vozy do zložitých podmienok bratislavskej MHD na najvyťaženejšie linky a chceme kvalitou vozy porovnateľné so súčasným moderným svetovým trendom.“
Upozornil tiež, že MHD čaká o dva roky jej najťažšia skúška kapacity za posledné desaťročia. Majstrovstvá sveta v hokeji, ktoré bude Bratislava hostiť v roku 2011. „Chceme v tejto skúške obstáť najlepšie, ako sa bude dať,“ dodal Zahradník.
Menej spojov vraj nehrozí
Dopravný podnik popiera aj informácie o tom, že po dodaní veľkokapacitných autobusov, ktoré prepravia naraz až okolo 180 cestujúcich, by prišlo k úprave grafikonu. Redukovanie spojov vraj nebude.
„Kategoricky popieram, že by nákupom veľkokapacitných vozidiel dopravný podnik uvažoval o redukovaní intervalov,“ povedal Zahradník. „Naopak, našou snahou bude ich skracovať tak, aby sa zvyšovala úroveň cestovania.“
Do Bratislavy prišli 29. septembra nové krátke vozidlá. Nejde o autobusy z troch tendrov. Dopravný podnik dokopy obstaral 35 krátkych nízkopodlažných dvanásťmetrových autobusov značky Irisbus – Citelis s kapacitou 106 cestujúcich: