SME

To je Tesla, jasali návštevníci burzy starožitností

Cez víkend sa konala v meste ďalšia burza starožitností.

Burzy starožitností a blšáky sú stále populárne. Minulý víkend sa konala na Devíne, tento víkend v starožitníctve na Mýtnej.Burzy starožitností a blšáky sú stále populárne. Minulý víkend sa konala na Devíne, tento víkend v starožitníctve na Mýtnej. (Zdroj: SME - DOROTA KRÁKOVÁ)

BRATISLAVA. Kto šiel náhodou okolo, mohol si myslieť, že je v inom storočí. Keď sa v sobotu ráno začal v starožitníctve na Mýtnej ulici jesenný blšák, dvor zaplnili stoličky ako zo starých filmov, rádiá ako z múzea a stovky maličkostí, pre bežného človeka nepotrebných.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Ten kolovrátok je za koľko?" pýtala sa jedna zo žien majiteľa obchodu. Ten jej sľúbil „urobiť cenu". „A toto zrkadlo nechceš?" pýtala sa ženy jej kamarátka. Reč bola o veľkom drevenom toaletnom stolíku so zrkadlom a zásuvkou za 430 eur. „Nie, to nechcem. Najprv si musím rozmyslieť, kam si dám toto."

SkryťVypnúť reklamu

Burza vždy na jeseň a na jar na Mýtnej. Starožitníctvo na dvor vyloží rôzny sortiment a tí, čo prídu, sa v ňom môžu preberať. Doslova.

Podobné blšáky sú popoulárne, pred týždňom zorganizovalo Múzeum mesta Bratislavy na Devíne burzu starožitností a prišlo na ňu vyše 20 predajcov a stovky návštevníkov. V ponuke napríklad boli aj busty Lenina alebo Gottwalda.

„To je Tesla!" tešili sa dvaja návštevníci pri pohľade na staré prístroje. „Nádhera!" vraveli si. „Tá trúbka by sa ti nehodila niekde?" obzerali si dve ženy starý hudobný nástroj. Staršia pani sa čudovala pri pohľade na škatuľu s pohármi a tanierikmi a nápisom Grátis. „To je naozaj zadarmo?" pýtala sa pre istotu starožitníka.

mytna_res.jpg

Podľa turistického sprievodcu Pavla Šimove, starožitníctvo a starinárstvo má v Bratislave tradíciu. „Zlatý vek, kedy sa veľa vecí dostalo do predaja, bol po vojne," hovorí. Vtedy po vysídlených obyvateľoch ostali staré predmety, k tomu sa pridali arizované majetky. „Tí keď videli, čo sa deje, chceli všetko rýchlo predať, čierny trh bol preplnený storočnými vecami," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Podobná bola situácia v 50. rokoch, keď sa začali komunistické konfiškácie. „Starobylé zariadenia, napríklad lekární, sa rozpredali. Tak sa napríklad stratila časť interiéru z lekárne u Salvatora na Panskej."
Medzi vojnami bolo v meste mnoho starožitníctiev a starinárstiev. „Mali vraj vynikajúcu atmosféru a aj keď ste nič nekúpili, aspoň ste sa porozprávali s majiteľom." Mnohé obchodíky boli hlavne v židovskej časti mesta.

Starožitnosti sa už nenakupujú bezhlavo

Nakupuje sa inak, kupci sú dnes opatrnejší. Napriek miernym poklesom stále letia diela slovenskej moderny. Najťažšie sa predáva starý nábytok.

STARÉ MESTO. Obchod so starožitnosťami dramaticky finančnú krízu necíti, zhodujú sa starožitníci z Bratislavy. V meste, kde ročne tisíce turistov vchádzajú do obchodíkov s nábytkom, obrazmi a starým porcelánom, je stále vyše dvadsať prevádzok.

SkryťVypnúť reklamu

Viliam Šimek sa starožitnosťami zaoberá 30 rokov, ako hovorí, prvých 18 rokov ako zberateľ, zvyšok ako profesionál. „Cítim pokles, ale túto prácu robím rád," povedal. Má dva obchody, na Mýtnej a pri Redute, ale okrem toho ešte aj iné aktivity, aby sa uživil. Predaj veľkých kusov ako nábytok podľa neho stagnuje, ale ako hovorí, v dnešných časoch len treba nájsť primeranú formu predaja. „Ideme dolu s cenami," povedal.

Oproti 90. rokom sa kvalita predáva horšie. „Ľudia sú opatrní. Ale kto to robí poctivo, udrží sa."

Moderna sa neohreje

Žofia Murgašová, ktorá má obchod na Michalskej ulici v centre, je optimistická.

„Keď som začínala, bolo ťažko, ale nedá sa o tom hovoriť ako o mliekarni, že obchod klesol. Viem, ktoré mesiace sú dobré a ktoré zlé," hovorí. Odpozorovala však, že veľký pokles bol vo februári. „Spájam to s novou menou. Ľudia sa asi báli nakupovať a čakali." Leto bolo podľa nej dobré. „Veľmi dobre sa stále predávajú obrazy slovenskej moderny. To okamžite odíde."

Murgašová si to vysvetľuje zákazníkmi. „Táto komodita je trocha iná. Naši návštevníci sú solventnejší, nepatria medzi tých prepúšťaných."

To povrdzuje aj Jaroslav Krajňák, ktorý má internetové starožitníctvo a založil aj aukčnú spoločnosť. Je aj súdnym znalcom na pravosť starožitností. „Najžiadanejšie je výtvarné umenie. Potom strieborné veci a kvalitný porcelán. Nábytok sa momentálne predáva iba sporadicky," povedal. Navyše každý z obchodov sa na niečo špecializuje, takže si veľmi nekonkurujú.

Noví boháči

Všetci traja sa však zhodujú, že zlaté časy sú už za nami. „V 90. rokoch bol boom. Išlo o ceny. Vykupovali nás zahraniční, teraz sa tie ceny vyrovnali," hovorí starožitníčka.

Krajňák si myslí, že vtedy bolo priam ideálne nakupovať a odkladať do depozitu. „Bolo tu veľa rýchlozbohatlíkov, ktorí si nevážili peniaze a nakupovali bezhlavo. A v tomto období boli aj starožitnosti ako nový snobský sortiment in."

Dnes, keď je starožitníctiev veľa, podľa neho nie každý rozumie tomu, čo predáva. Burzy zaplavili repliky. „Kupci sú zhrození, keď ich po požiadaní o vystavenie znaleckeho posudku musím schladiť - že vlastne nie je čo posudzovať. Možno aj preto sú už kupci starožitností opatrnejší pri investovaní."

Chce to aj cit pre umenie

Na podnikanie v tomto smere treba viac ako len obchodného ducha. „Chce to cit a intuíciu. Nemôžete hocičo kúpiť a za hocičo predať. Musíte poznať umelecké štýly, vyznať sa v umení," hovorí Murgašová. „Predmet vo vás musí okamžite zapáliť iskru nadšenia i romantiku. Mnohokrát mi vyčítajú moji blízki, čo som na tom videl pri kúpe. Aby to však pochopili, potrebujú určitý čas," hovorí Krajňák.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  3. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  4. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  6. Čo bude toto leto in?
  7. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  8. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  2. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  3. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  4. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 441
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 7 439
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 094
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 506
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 121
  6. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 3 032
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 029
  8. Čo bude toto leto in? 2 729
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 870
  2. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 901
  3. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 899
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 788
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 007
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 835
  7. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 593
  8. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 555
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
SkryťZatvoriť reklamu