BRATISLAVA. Mesto požiada o európske peniaze na preferenciu električiek na račianskej radiále. Minulý týždeň to odsúhlasili mestskí poslanci.
Ak mesto so žiadosťou uspeje, električky by sa z konečnej zastávky na Komisárkach dostali do centra rýchlejšie už od augusta budúceho roka. „Jazdná doba by sa mohla skrátiť približne o štyri minúty," hovorí predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník.
Električky, ktoré by mohli byť najrýchlejšou dopravou v meste, tu nemajú šancu konkurovať autám. Zdržuje ich čakanie na križovatkách.
Výhoda pre linku č. 3
Preferencia by sa mala zaviesť v rozsahu trasy linky č. 3. Vedie od Komisárok cez Račiansku, Račianske mýto na Hlavnú stanicu. Električky by v 15 kolíznych bodoch dostali prednosť.
Znížením nútených rozjazdov po zastavení pred križovatkou by sa usporila trakčná elektrická energia.
Na rozdiel od materiálu, ktorý sa dostal na zastupiteľstvo, však Zahradník šetrenie nevidí v zrušení jedného vozidla linky č. 3. „Zámer nie je redukovať spoje, skôr skrátiť intervaly," dodal.
Pomalá jazda
Zavedenie preferencie dlhodobo žiadalo združenie mhd.sk. Jeho člen Michal Dekánek upozornil, že električky na Račianskej radiále, ktoré sú podľa značenia v troch prípadoch na vedľajšej ceste, po 21.00 ešte viac spomalia. Vtedy prestávajú fungovať niektoré semafory a musia vždy dávať prednosť autám.
Dekánek tvrdí, že problém je aj na zvyšných radiálach. Povedal, že električke trvá jazda medzi zastávkami Zátišie a Trnavské mýto toľko ako autu. Súčasný hardvér na križovatkách podľa neho umožňoval už dávno, aby mesto preferenciu zaviedlo.
Zahradník povedal, že ak sa na Račianskej radiále osvedčí, mali by zmeny rýchlo nasledovať aj na ružinovskej či dúbravsko - karlovoveskej radiále.
Koľko to má stáť
Hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová potvrdila, že z celkových nákladov 1,6 milióna eur by mesto malo platiť päť percent - okolo 78-tisíc eur. Uhradiť by muselo aj takzvané neoprávnené výdavky, teda služby ako dokumentácia či prenájom dopravného značenia. Ide o sumu 86,7 tisíca eur. Predpokladané prevádzkové náklady dosahujú vyše desaťtisíc eur ročne.