SME

Áut má byť v centre menej. Presunú sa

Samospráva má návrhy na to, ako zlepšiť parkovanie v Starom Meste, no pomôcť majú len Staromešťanom. Opatrenia majú vytlačiť autá z centra k Novému Mestu a Ružinovu. K regulácii parkovania budú musieť pristúpiť aj tam.

Staré Mesto chce viac mobility – pre prišelcov, ktorí sem chodia parkovať.Staré Mesto chce viac mobility – pre prišelcov, ktorí sem chodia parkovať. (Zdroj: SITA)

Samospráva má návrhy na to, ako zlepšiť parkovanie v Starom Meste, no pomôcť majú len Staromešťanom.

STARÉ MESTO. Tri nové parkovacie zóny, a teda takmer celé Staré Mesto s regulovaným parkovaním by malo byť zhruba o pol roka realitou. Oznámila to v utorok staromestská samospráva - starosta Andrej Petrek a dvaja poslanci za poslaneckú dopravnú komisiu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tri nové zóny budú v okolí Palisád až pod Horský park, medzi Šancovou a Námestím slobody a tretia medzi Mickiewiczovou a Karadžičovou.

Týmto sa Staré Mesto pri vytvorení nových zón chce zbaviť firmy BPS Park, ktorej kedysi parkovanie v mestskej časti minulé vedenie úradu zverilo a stále ho má v centre na starosti. Dnes už je jasné, že tento obchod je pre Staré Mesto nevýhodný. S BPS Park sa Staré Mesto chce súdiť pre podmienky v parkovacej zóne - zatiaľ jedinej.

SkryťVypnúť reklamu

Ako v Prahe, len bez metra

Systém v nových zónach by podľa starostu mal vyzerať podobne ako v Prah. Rezidenti budú mať viac miest, tie budú označené modro, zvyšok miest bude biely. Pomer miest bude asi 7:3 v prospech Staromešťanov.
Zrušia sa nájmy parkovacích boxov pre firmy aj pre obyvateľov. „Zabezpečí to rôznosť šancí. Kto prv príde, zaparkuje," hovorí Radoslav Števčík z poslaneckej dopravnej komisie.

Nový systém v troch zónach má podľa starostu autá vytlačiť z centra, hoci zatiaľ sa tu platiť nič nebude. Najprv musí v parlamente prejsť zákon o spoplatnení parkovania v mestách.

„Zo začiatku budú rotovať, to isté bolo v Prahe," povedal o tom, ako sa po zavedení systému budú správať obyvatelia iných mestských častí, ktorí v Starom Meste dnes parkujú.

SkryťVypnúť reklamu

Potom sa vraj prirodzene stane, že vytlačené autá budú stáť na hranici s Ružinovom a Novým Mestom. „Očakávam, že aj tam začnú uvažovať o podobnom systéme," predpokladá riešenie návalu. Dodal, že „je pravda, že Praha má výhodu, záchytné parkoviská a metro".

K Týždňu mobility

Ako hovorí Petrek, vydávanie kariet pre Staromešťanov, značenie a kontrolu - to všetko si vie zabezpečiť Staré Mesto samo s pomocou mestskej polície.

S tým všetkým najprv bude musieť súhlasiť magistrát. Petrek dúfa v trojnásobné víťazstvo - čo sa týka mesta, súdu aj parlamentu. Verí, že zákon na spoplatnenie parkovania v mestách sa tam prijme do konca roka.
Zatiaľ nie je napríklad jasné, aké dopady by tieto opatrenia mohli mať na mestskú dopravu. Ako povedal Števčík, sú „k Týždňu mobility tak, aby trvali celý rok. Aby sem návštevníci prichádzali bez áut a vyžívali MHD." Na s tým súvisiacu otázku, či mestská časť rokovala s dopravným podnikom o tom, že to môže viesť k vyššiemu dopytu po MHD, Petrek povedal: „Spoliehame sa na deklarácie dopravného podniku, že chce kupovať nové vozidlá a zvyšovať komfort cestovania."

SkryťVypnúť reklamu

O návrhu budú v utorok rokovať staromestskí poslanci, vyjasniť majú aj podmienky vydávania rezidentských kariet. Prvú zónu smerom ku Karadžičovej chce Petrek spustiť od nového roka, zvyšok od jari.

Žaloby budú dve

Jednu žalobu na parkovaciu firmu podal klub SDKÚ, ďalšiu sám starosta Andrej Petrek.

STARÉ MESTO. V najbližších dňoch podá Staré Mesto žalobu v súvislosti so zmluvou s firmou BPS Park. Podľa starostu Andreja Petreka je nevýhodná, čo potvrdil aj Protimonopolný úrad. Je totiž na 20 rokov, čím firmu neprimerane zvýhodňuje na trhu.

Starosta rokoval s firmou takmer rok. Súd by mal podľa neho teraz vyhlásiť zmluvu za neplatnú od počiatku. Podobnú žalobu podal vo februári klub SDKÚ v Starom Meste. Konanie Petreka teraz označil za „politický kotrmelec“. „Našu iniciatívu vtedy označil za populistickú,“ oznámili poslanci. Vo veci ale podľa nich doteraz súd ani nevytýčil prvé pojednávanie. Petrek oponuje, že sa nemohol hlásiť k žalobe, ktorá žalovala aj Staré Mesto. Pracovníčka BPS Park povedala, že od utorka sú všetci vo Viedni. Vyjadria sa neskôr.

(dot)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 17 135
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 075
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 933
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 925
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 368
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 225
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 973
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 796
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 529
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 522
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 068
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 558
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 820
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 445
  7. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 232
  8. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu 3 783
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  4. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu