BRATISLAVA. Zrejme do mesiaca bude mať mesto Bratislava hotovú dokumentáciu k budúcej električke do Petržalky. Povedal to vo štvrtok na verejnej diskusii k nosnému dopravnému systému Tomáš Fabor, splnocnenec primátora pre dopravné systémy.
Informácia odznela na neformálnom stretnutí v rámci Európskeho týždňa mobility. Mesto počas jeho trvania pripravilo viacero akcií, medzi ktoré patria aj diskusie o cyklotrasách a významných dopravných projektoch v meste.
Optimálne riešenie
Diskusia sa okrem rýchloelektričky a projektu TEN-T, ktorý má v meste slúžiť ako metro, točila aj okolo kontroverznej témy Starého mosta. Fabor vysvetľoval, prečo sa mení plán a most sa má najnovšie rozobrať a zložiť späť o niečo vyššie.
Minulý týždeň magistrát oznámil, že pre zmenu sa rozhodla projektantská firma, má ísť o optimálne riešenie. Hovorkyňa Eva Chudinová naznačila, že výzoru mosta sa to nedotkne. O konkrétnostiach neinformovala, nevedela ani povedať, akú zmenu v nákladoch by rozobratie oproti pôvodne ohlásenej oprave stálo. V zime totiž magistrát oznámil, že most sa nebude rekonštruovať, ale iba opravovať - dôvodom mal byť práve nedostatok peňazí pre krízu.
Fabor plánované rozobratie vysvetlil: „Toto riešenie bolo už súčasťou stavebného zámeru skôr." Potom podľa neho došlo k zmenám pre stanovisko pamiatkarov a neskôr vodohospodárov. Do projektu vstúpila aj kríza. „Vodohospodári teraz potvrdili, že nám dajú výnimku, že treba niečo s mostom robiť, keď je teraz tá možnosť."
Nadvihnuté rebro
Most by sa mal teda iba nadvihnúť o dva metre, plavebná šírka sa vraj nebude musieť meniť. „Projekt na perforované rebro (víťazný návrh verejnej ankety) je na 90 percent hotový," povedal Fabor s tým, že teraz sa dokumentácia už len dopracuje v zmysle zmien, čo by malo trvať asi mesiac. „Dnes vieme, čo chceme robiť."
Debata sa končila hlasnou slovnou výmenou, aktivisti sa sťažovali najmä na to, že koncept ani projekt električky dodnes nie je prístupný verejnosti. Hovorilo sa tam, že na to majú občania právo, keď mesto hospodári s ich peniazmi.
Fabor reagoval, že ešte sa nerozhodlo, aká bude šírka vozidiel a rozchod koľajníc. Nevie sa vraj ani to, či po roku 2015, keď má byť hotové prepojenie železničných koridorov TEN-T, bude trať do Petržalky duálna alebo tam bude jazdiť iba železnica, teda vlaky v rámci TEN-T. Na tom sa ešte musí zhodnúť magistrát so železnicami.
Ako informovalo mesto
Most sa prestavia na nový podľa projektantov Alfa 04.
Po protestoch architektov sa bude konať na most architektonická súťaž.
Súťaž sa uskutoční, ale jej výsledky sa využijú, až keď budú na rekonštrukciu peniaze.
Rekonštrukcia nebude teraz, pre krízu ju nahradí iba oprava častí mosta.
Most sa zrejme rozoberie a znovu postaví vyššie.