BRATISLAVA. Pod tesným plechovým prístreškom medzimestskej zastávky na Gagarinovej sa tlačí hlúčik ľudí. Okrem vlnitej strechy ho zdobia útržky starých plagátov. Lavička je len pre zopár cestujúcich. Z igelitky pohodenej kúsok od nich sa valí odpad.
Začína popŕchať. Menej priebojní postávajú na trávnatom páse okolo prístrešku alebo sedia na úzkom múriku blízkeho plota. Popri nich poletujú smeti. Keď zaprší, čakajú v blate.
Zastávka medzimestských autobusov na Popradskej vyzerá tak zanedbane, že nie je isté, či ešte funguje. Domáci tvrdia, že áno. Pôvodnú farbu prístrešku takmer prekryli odkazy sprejerov.
Iný typ plechovej skrýše pre cestujúcich, zájdenej vekom, je na Slovnaftskej. Viaceré zastávky medzimestských spojov nemajú žiadny prístrešok.
K zastávkam sa nikto nehlási
Nie je jasné, kto má zastávky na starosti. „Zriaďovateľom je obec alebo mestská časť," povedala hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines Eva Vozárová. Magistrát sa bráni, že prostredníctvom dopravného podniku zodpovedá len za zastávky mestskej hromadnej dopravy.
„Mesto sa nikdy nestaralo o zastávky medzimestskej dopravy, nám to zo zákona neprislúcha," povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Nie je to vraj ani povinnosť bratislavskej župy. „Zodpovednosť za prístrešky nám nepatrí," povedala hovorkyňa župného úradu Milka Podmajerská. Do kompetencií Bratislavského samosprávneho kraja spadá len uhrádzanie výkonov vo verejnom záujme. Znamená to, že župa si u prepravcu objednáva objem kilometrov v rámci regiónu. „Ide o úplne iný vzťah, aký má Bratislava a dopravný podnik, ktorý je obchodnou spoločnosťou s majetkovou účasťou mesta."
Povedala, že v Pezinku či Stupave sa o prístrešky postarali mestské samosprávy. „Bolo to aj logické, lebo stoja na ich pozemkoch."
Magistrát a župa však teraz predsa len chystajú spoločnú investíciu - vybudujú dva prístrešky na Patrónke. Podmajerská povedala, že o to žiadali starostovia viacerých obcí na Záhorí. „Iné žiadosti o zlepšenie zastávok sme nemali."
Patrónka je výnimkou
Medzimestskú zastávku na Patrónke označuje tabuľa. Celozastrešená zastávka pre MHD linky je blízko len zdanlivo. Cestujúci by museli na spoj bežať, ak by vôbec dovideli, či je to ten ich.
Magistrát nesúhlasil, aby sa zlúčili zastávky prímestských a mestských liniek. Chudinová dôvodí tým, že v rannej špičke tu autobusy MHD zastavujú každú minútu. Pridaním prímestských spojov by v jednom rade zastavovalo niekoľko autobusov a vznikal by chaos.
Výstavbu, ktorá by sa mala začať ešte tento mesiac, zabezpečí mesto cez spoločnosť JCDecaux, ktorá robí zastávky MHD. „Vybuduje prístrešky a bude ich aj udržiavať," povedala Chudinová. Mesto sa bude podieľať na príprave spevnenej plochy a vybudovaní prípojky na elektrinu.
„Náklady bude znášať Bratislavský samosprávny kraj. Prispievať bude aj na údržbu zastávok prímestských spojov," dodala. Podľa agentúry TASR by jeden prístrešok mohol stáť okolo 8300 eur.