BRATISLAVA. Veľká čistiaca akcia, ktorá stála dopravný podnik 65-tisíc eur (skoro dva milióny korún), sa nápisov vandalov v MHD nedotkne. Na rad majú prísť v druhej fáze.
Už počas augustovej prezentácie čistenia a dezinfikovania vozidiel hovorca dopravného podniku Peter Kavecký upozornil, že nápisy fixkou od takzvaných writerov sa počas vojny proti špine nezničia. Odstraňovať sa musia špeciálne.
Informácie o tom, že vojnu proti špine dopravný podnik prehráva, ktorú zverejnil internetový portál imhd.sk aj spolu s fotodokumentáciou počmáraných vozidiel, považuje preto Kavecký za tendenčné.
Nie celkom kompletne
„Odstraňovanie grafitov a writerských nápisov má dopravný podnik v pláne ako ďalšiu fázu boja za zvyšovanie čistoty a kultúry cestovania v MHD," povedal Kavecký. Na certifikáte, ktorým sú označené vyčistené vozidlá, však dopravný podnik píše: „Toto vozidlo bolo kompletne vyčistené a vydezinfikované."
Očistu všetkých osemsto vozidiel má čistiaca firma AS - Centrum, pracujúca pre dopravný podnik už osem rokov, ukončiť v priebehu septembra.
Vo veľkom sa bratislavská hromadná doprava ešte nikdy nečistila. Ľudia môžu na jeho výsledky reagovať na emailovú adresu cistota@dpb.sk.
Writerská prevencia
Najviac počmárané bývajú zadné časti autobusov a najmä druhé vozne električiek. Nápisy sa odstraňujú buď chemicky, alebo sa odtryskujú sódou bikarbónou. Bojovať proti nim chce dopravný podnik aj prostredníctvom kamerového systému, ktorý rozširuje na ďalších 20 až 25 vozidiel MHD.
Už počas testovania systému zachytili totiž kamery writerov, ktorí po zistení, že priestor je monitorovaný, zahodili fixky a ušli, povedal Milan Frnka, zo spoločnosti Netpoint, ktorá kamerový systém technicky zabezpečuje.
Vandalizmus v MHD stojí ročne státisíce eur. Dopravný podnik odmieta tvrdenia, že vyhlásenú vojnu proti špine prehráva.
„Čistenie nápisov prebieha priebežne podľa potreby," hovorí Kavecký, „problém je, že sa veľmi často opakuje." Dopravný podnik začal vraj preto testovať technológie, ktoré by pôsobili preventívne. Ide vraj o nátery, na ktoré sa písať nedá.
Ročne stojí vandalizmus v MHD podľa Kaveckého viac než 660-tisíc eur (takmer 20 miliónov korún). „Tieto peniaze by mohli byť použité na zvýšenie kvality cestovania v MHD," dodal Kavecký.
Poškodzované sú už klasicky nočné spoje, linky vracajúce sa z večerných akcií či autobus č. 39 smerujúci k internátom.